Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSilvie Musilová
1
genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Mgr. Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: 2. 4. 2014 Garant (kontrola): Mgr. Jakub Siegl Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta), vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Vegetativní a generativní orgány rostlin Metodika/anotace: Prezentace formou hry opakuje některé poznatky z obecné botaniky a morfologie rostlin. Může být využita i k samostatnému opakování k testu. Časový rozvrh: 30 min Zdroje obrázků (k 2. 4. 2014): http://www.publicdomainpictures.net/pictures/40000/nahled/wild-flowers-in-meadow.jpg http://nd05.jxs.cz/594/662/2a14b695b4_84311877_o2.jpg Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
2
Rostlinné orgány Opakování
3
Zvolte si otázku Kořen Stonek List Květ Plod 500 1000 2000 3000 500 1000 2000 3000 500 1000 2000 3000 500 1000 2000 3000 Květ 500 1000 2000 3000
4
Kořen 500 Jmenujte alespoň 3 funkce kořene upevňuje rostlinu v zemi čerpá z okolí vodu čerpá z okolí minerály zásobní funkce haustoria cizopasných rostlin sání vzdušné vlhkosti
5
Kořen 1000 Vysvětlete, co je to metamorfóza rostlinného orgánu Metamorfóza orgánu znamená, že plní i jinou funkci, než základní.
6
Kořen 2000 Vysvětlete, proč je kořen pozitivně geotropický. V kořenové čepičce jsou zrna tzv. přesýpavého škrobu, který je díky své hmotnosti přitahován vždy ve směru gravitace.
7
Kořen 3000 Jmenujte vrstvy na příčném řezu kořenem v prvním roce života – od vnějšku dovnitř. rhizodermis primární kůra endodermis pericykl střední válec s cévními svazky
8
Stonek 500 Co je to prýt? Nadzemní část rostliny
9
Stonek 1000 Jak vznikají letokruhy? Jaké pletivo se podílí na jejich vzniku (název)? Buňky kambia se nedělí po celý rok. Jeho činnost začíná na jaře, vznikají buňky velké, tenkostěnné. Později se vytváří buňky menší, tlustostěnné. Vrstvám vytvořeným za jeden rok se říká letokruh.
10
Stonek 2000 Vysvětlete pojmy: článek uzliny kolénka lodyha stvol stéblo Stonek se skládá z článku a uzlin (ty téměř nerostou), kde se zakládají listy. Kolénka jsou uzliny trav. Lodyha je olistěný stonek, stvol je bezlistá lodyha zakončená květem, stéblo je dutá lodyha s plnými kolénky.
11
Stonek 3000 Jmenujte alespoň 6 metamorfóz stonku zdužnatělé stonky kaktusů brachyblasty modřínu kolce trnky stonkové hlízy kosatce oddenky – podzemní stonek oddenkové hlízy bramboru šlahouny jahodníku úponky révy vinné
12
List 500 Nakreslete a popište jednoduchý list
13
List 1000 Jaké může být postavení listů na stonku? vstřícné střídavé přeslenité
14
List 2000 Jmenujte alespoň 5 funkcí listu. syntéza organických látek odpařování vody výměna plynů zásobní (cibule) trny (dřišťál) šupiny na oddencích lapací zařízení (láčkovky) lepkavé trichomy (rosnatka)
15
List 3000 Popište vnitřní stavbu listu (na řezu) svrchní pokožka palisádový parenchym houbový parenchym spodní pokožka s průduchy
16
Květ 500 Z čeho vznikl květ a jaká je jeho hlavní funkce? Květ je soubor přeměněných listů přizpůsobených k pohlavnímu rozmnožování rostliny.
17
Květ 1000 Nakreslete a popište hlavní části samčích a samičích pohlavních orgánů. Pestík – blizna, čnělka, semeník Tyčinka – nitka, prašník s dvěma prašnými váčky.
18
Květ 2000 Vysvětlete pojmy: okvětí koruna kalich dvoudomá rostlina jednopohlavný květ květenství Nerozlišené květní obaly tvoří okvětí. Rozlišené se dělí na zelený kalich a barevnou korunu. Dvoudomá rostlina má na jedné rostlině pouze květy samčí, nebo samičí. Květy s jedním typem pohlavního orgánu jsou jednopohlavné. Květenství je soubor květů.
19
Květ 3000 Vysvětlete rozdíl mezi vrcholičnatými a hroznovitými květenstvími a jmenujte vždy dva příklady ke každé skupině. U hroznovitého květenství postranní stonky nikdy nepřerůstají stonek hlavní. U vrcholičnatých naopak. Hroznovitá jsou hrozen, klas, jehněda, palice, okolík, úbor, strboul, šiška, chocholík. Vrcholičnatá jsou vrcholík, vidlan, srpek, vijan, vějířek.
20
Plod 500 Co jsou pravé plody? Vznikají pouze z pestíku.
21
Plod 1000 Jaký je rozdíl mezi plodenstvím a souplodím? Plodenství vzniká z květenství, souplodí z jednoho květu.
22
Plod 2000 Jak se rozdělují pravé suché plody? Jmenujte ke každé skupině tři příklady. Pukavé – měchýřek, lusk, tobolka, šešule, šešulka. Nepukavé – nažka, oříšek, obilka. Poltivé (rozpadavé) – struk, tvrdka, dvojnažka, diskový plod.
23
Plod 3000 Vysvětlete, co jsou nepravé plody. Uveďte alespoň 2 příklady a konkrétně vysvětlete, jak tyto plody vznikají (z čeho). Češule – vzniká srůstem květního lůžka se spodními částmi květních obalů, uvnitř jsou nažky (šípek). Malvice – přirůstáním stěn spodního semeníku ke zdužnatělé češuli (jablko). Souplodí nažek na zdužnatělém květním lůžku (jahoda). Souplodí peckoviček na zdužnatělém květním lůžku (malina).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.