Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpán Vávra
1
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211 Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Dějiny kultury a umění TÉMA: Barokní architektura DOPORUČENO PRO: 8. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: prosinec 2012 METODICKÝ LIST: seznámení žáků se základními údaji o kultuře původně sloužící jako nástroj protireformace, objasnění základních stavebních znaků barokní architektury, charakteristických rysů barokních staveb, prezentace konkrétních staveb evropského baroka. Součástí prezentace opakovací otázky a poznávání staveb. VY_ 32_ INOVACE_ D8.- 9.03_ BAROKNÍ ARCHITEKTURA_VÝKLAD A OPAKOVÁNÍ_PPT
2
Barokní architektura
3
Barokní kultura – vznik a trvání vznik koncem 16. století trvá do 18. století
4
Název BAROKO Pravděpodobně z portugalského slova barocco = perla nepravidelného tvaru barocco = perla nepravidelného tvaru
5
Baroko – místo vzniku Itálie
6
Šíření baroka Baroko našlo uplatnění v zemích s přetrvávajícím vlivem katolické církve. Baroko = nástroj protireformace
7
Země, do kterých se baroko šířilo ŠŠpanělsko PPortugalsko HHabsburská monarchie (i české země) JJižní Nizozemí (Belgie) Jako první umělecký sloh se baroko šířilo i mimo evropský kontinent: MMexiko, Brazílie (kolonie Špaň. a Portug.)
8
Charakteristické rysy baroka působit nacity člověka. Baroko se snažilo ve všech oblastech působit na city člověka. ohromovalo velkolepostí a ohromovalo velkolepostí a mohutností okázalostnádheru stavělo na odiv okázalost a nádheru silné citové rozrušení okouzleníprovokovatvyvolávat údiv. u prostého věřícího mělo barokní dílo vyvolat silné citové rozrušení a okouzlení, mělo provokovat a vyvolávat údiv. nerozhodného věřícího mělo baroko nalákat zpět do lůna katolické víry.
9
Barokní architektura Staví se: chrámy a kostely (katolická církev) paláce ve městech zámky na venkově (šlechta) měšťanské domy
10
Znaky barokní architektury Odklon od jednoduchosti a přesných pravidel renesance. křivka základní stavební linie křivka nepravidelný půdorys nepravidelný půdorys staveb bohatě zdobeny sochami malbami stavby bohatě zdobeny sochami a malbami zlata drahých stavebních kamenů mramoru užití zlata a drahých stavebních kamenů např. mramoru hra světel a stínů
11
Náměstí před chrámem sv. Petra ve Vatikánu autor: architekt a sochař Gian Lorenzo BERNINI
13
Horní Belveder ve Vídni Stavěný v letech 1721-1723 za vlády císaře Karla VI. (otec Marie Terezie)
14
Benediktinský klášter Melk budovaný od roku 1702 Dolní Rakousko
15
Palác Petrodvorec u Petrohradu
16
sídlo ruských carů budované od doby vlády cara Petra I.
17
Katedrála sv. Pavla v Londýně 1670-1710
18
Opakovací otázky 1) Kdy a kde vzniklo baroko ? 2) Do jakých zemí se baroko šířilo ? 3) Jaké jsou základní znaky barokní architektury ? 4) Jaké stavby se v době baroka stavěly ? 5) Jaký byl základní náboženský úkol baroka ? 6) Uveď umělce a dílo barokní architektury:
19
Poznej následující architektonická díla a nezapomeň uvést místo, kde je můžeme spatřit
20
Metodický list Anotace: seznámení žáků se základními údaji o kultuře původně sloužící jako nástroj protireformace, objasnění základních stavebních znaků barokní architektury, charakteristických rysů barokních staveb, prezentace konkrétních staveb evropského baroka. Opakovací otázky, poznávání staveb. Cílová skupina: žáci 8. ročníku základní školy Klíčová slova: stavební prvky, znaky baroka, stavby v barokním slohu, Gian Lorenzo Bernini.
21
SEZNAM LITERATURY: Čapek, Vratislav a kolektiv: Dějepis, novověk I. díl, SPN Praha 1991 Mandelová, Helena a kolektiv: Novověk II., dějepisné atlasy pro víceletá gymnázia Kartografie Praha a.s., 2001 ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 1) Obraz chrámu svatého Petra ve Vatikánu, strany 2,11,12 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brogi,_Giacomo_%281822-1881%29_-_n._0117_-_Roma _Basilica_di_S._Pietro_in_Vaticano_%281870s%29.jpg 2) Horní Belveder ve Vídni, palác ve dne– fotografie, strana13 GRYFFINDOR. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Belvedere_Vienna_June_2006_009.jpg 3) Horní Belveder ve Vídni, palác v noci – fotografie, strana 13 UPPER_BELVEDERE_LCD-TONEEDIT2.JPG: MURDOCKCRC. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Upper_Belvedere_LCD toneedit2_NR.jpg 4) Benediktýnský klášter v Melku- fotografie, strana 14 DE:BENUTZER:ALTERVISTA. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Melk_Stift_Altstadt.jpg 5) Palác Petrodvorec v Petrohradu – fotografie, strany 2, 15, 16, 19 COTTBUS. Wikimedia Commons [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PeterhofGrandCascade.JPG 6) Katedrála svatého Pavla v Londýně, strany 13, 24 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St_Paul%27s_-_the_Greek_Cross_design.jpg
22
AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Foldyna.Petr@seznam.cz Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání. na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.