Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302

2 Anotace Prezentace učiva na dané téma je určena žákům 7. ročníku ZŠ, je vytvořena v programu Microsoft PowerPoint. Výklad nového učiva je doplněn aktivními úkoly pro žáky. Žáci si také připomenou pojmy již probrané. Výklad lze doplnit ukázkou Příručního slovníku jazyka českého.

3 Slovní zásoba a její obohacování 7. ročník ZŠ

4 Slovní zásoba (lexikon) = souhrn všech slov určitého jazyka Přibližnou představu o slovní zásobě podávají velké výkladové slovníky. Pokus se odhadnout, kolik heslových slov se nachází v našem nejrozsáhlejším Příručním slovníku jazyka českého (1935-1957). Řešení: Zhruba 250 000 heslových slov.

5 Aktivní a pasivní slovní zásoba aktivní = slovní zásoba, kterou každý z nás aktivně užívá ve svých jazykových projevech pasivní = slovní zásoba, které jedinec rozumí, ale aktivně ji neužívá Odhaduje se, že aktivní zásobu člověka tvoří 5 000 – 10 000 slov a pasivní zásobu 40 000 slov. Který český spisovatel 1. poloviny 20. století měl velký aktivní slovník ? Řešení: Karel Čapek

6 Centrum slovní zásoby = určité jádro, které je tvořeno neutrálními slovy – bez citového zabarvení Rozhodni, která slova mezi ně patří: maminkahafanděťátko moře spátslunceuzel počítač Řešení: spát, slunce, uzel, počítač, moře

7 Hledisko času historismy = slova, která pojmenovávají zaniklou skutečnost archaismy = slova zastarávající neologismy = nová slova

8 Rozděl uvedená slova (spoj čarou) na historismy, archaismy a neologismy: historismyarchaismyneologismy neopren dráb satelit mixér bicykl tolar biograf čeledín galaxie Řešení: historismy – dráb (dozorce), tolar (stříbrná mince), čeledín (zemědělský dělník) archaismy – bicykl (=kolo), biograf (kino) neologismy – neopren, satelit, mixér, galaxie

9 Obohacování slovní zásoby tvořením nových slov přenášením slovního významu spojováním slov v ustálené slovní spojení (sousloví ) přejímání slov z cizích jazyků

10 Tvoření nových slov odvozováním: vlas-atý, při-volat skládáním: teplo-měr, tělo-cvična zkracováním: EU (Evropská unie ), PSČ (poštovní směrovací číslo ) Uváděj další příklady.

11 Přenášení slovního významu Slova mohou postupně časem měnit svůj význam na základě podobnosti vnější i na základě vnitřních souvislostí metaforicky: mandle (v krku ) – tvarově se podobají semenu mandloně metonymicky: číst Čapka – záměna autora a díla (číst knihu od K. Čapka)

12 Jak vznikla tato slova (spoj čarou)? odvozováním skládáním zkracováním samoobsluha podnikatel vynést atd. vodotrysk Čedok hodinář OSN stokoruna pravopis Řešení: odvozování – podnikat-el, vy-nést, hodin-ář skládání – samo-obsluha, vodo-trysk, sto-koruna, pravo-pis zkracování – Čedok, OSN, atd.

13 Podtrhni slova vzniklá: přenesením významu – červeně spojováním v sousloví – zeleně přejímáním z cizích jazyků – modře fotbal, Achillova pata, kolo, bílá vrána, kino, babočka paví oko, mastné oko, marketing, ucho hrnce, identita, základní škola Řešení: fotbal, Achillova pata, kolo, bílá vrána, kino, babočka paví oko, mastné oko, marketing, ucho hrnce, identita, základní škola

14 Zdroje: Kol. autorů: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha 1996


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302."

Podobné prezentace


Reklamy Google