Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdeňka Dvořáková
1
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY
2
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk CO UŽ UMÍME Základním motivem pohádek bývá obvykle boj dobra se zlem, pohádky určené dětem končívají většinou vítězstvím dobra. Dobro i zlo bývá většinou zosobněno do nějakých fantaskních bytostí (nadpřirozené bytosti), které mívají velmi vyhraněné vlastnosti. Vypište nadpřirozené bytosti, se kterými se můžeš setkat v pohádkách _______________________________________________________________ Vypište názvy pohádek s nadpřirozenými bytostmi_______________________________________________________________
3
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk NOVÁ LÁTKA PŘEČTI SI POZORNĚ UKÁZKY A PŘIŘAĎ JE V TABULCE KE SPRÁVNÉMU STYLU A) V blízkosti prudkého slunce vosk změkl, začal se tavit a po kapkách stékal na zem. Péra už nedržela u sebe. Ikarus najednou cítí, že mává holými pažemi. B) Vrána povídá lišce: „Jak jsi pěkná! Jak jsi sladká! Jaká máš pírka hebká a hladká! Ten zobák a ta postava. Takových darů dostává se málokomu … krk dám za to, že musíš mít v hrdle zlato. C) Kůň letěl jako šipka nazpátek po dělané cestě a liška Ryška ji za ním zas bořila, huňatým ocasem smetla nerosty, dělala doly, stavěla hory, všechno tak, jak bylo dřív. Kralevic byl rád, že získal princeznu. STYLUKÁZKA POHÁDKA STYLUKÁZKA POVĚST STYLUKÁZKA BAJKA
4
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk PROCVIČUJEME ČEŠTÍ POHÁDKÁŘI – PŘIŘAŤE POHÁDKU K AUTOROVI Božena Němcová Karel Jaromír Erben Miloš Macourek Jan Karafiát Václav Čtvrtek Karel Čapek Josef Čapek Ondřej Sekora DEVATERO POHÁDEK DÁŠEŇKA BROUČCI RUMCAJS FERDA MRAVENEC O DVANÁCTI MĚSÍČKÁCH MACH A ŠEBESTOVÁ O ZLATOVLÁSCE VYBERTE SI POHÁDKU A POKUSTE SE ZDRAMATIZOVAT JEJÍ ÚRYVEK
5
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk PROCVIČUJEME Jádro příběhu může být pravdivé, avšak díky ústnímu převypravování je příběh kvůli dramatičnosti a líbivosti značně dokrášlen, proto ztrácí na věrohodnosti. Pověsti tak mohou být brány jako historické zdroje pouze s rezervou. POVĚST STARÉ POVĚSTI ČESKÉ STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
6
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk PROCVIČUJEME BAJKA Základem bajky je alegorie, kdy zvířata mluví jako lidé a konají další nadpřirozené jevy a z tohoto jednání vyplyne nějaké poučení, či kritika chyby, která ve většině případech bývá čtenářovi již známa. Jednotlivá zvířata tím získávají lidské vlastnosti, které se pro ně tímto stávají typické (např. liška je chytrá až vychytralá). ZA ZAKLADATELE ŘECKÉ BAJKY JE POVAŽOVÁN EZOP O chytré lišce O silném lvu O pyšném orlu DO ČEŠTINY JE PŘEVYPRÁVĚL A ILUSTROVAL JOSEF LADA VYHLEDEJTE V JEHO KNIZE ZAJÍMAVOU BAJKU OBJASNĚTE OSTATNÍM, JAKÉ PONAUČENÍ Z NÍ PLYNE
7
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk BAJKA FABLE POVĚST REPUTATION POHÁDKA STORY
8
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk PROCVIČUJEME Barevně odliš, která tvrzení POHÁDCE, POVĚSTI, BAJCE Dobro vítězí nad zlem Základ vyprávění má pravdivé jádro Zvířata se chovají a jednají jako lidé Má vždy špatný konec Zvířata mluví jako lidé Z příběhu plyne ponaučení Zlo bává zosobněno nadpřirozenou bytostí Jádro bývá pravdivé
9
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk POUŽITÉ ZDROJE http://office.microsoft.com/cs-cz http://http://google.cz ŠKOLNÍ TEST – PSYCHOSERVIS 1997
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.