Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Multikulturní výchova NÁRODNOSTNÍ MENŠINY V ČESKÉ REPUBLICE
2
Multikulturní výchova Do národnostních menšin řadíme: (1) malá etnika nedisponující vlastním státem (např. Lužičtí Srbové v Německu); (2) části velkých státních národů sídlících na území jiného státu (to jsou u nás např. Ukrajinci, Slováci či Vietnamci); (3) specifické případy na pomezí etnografické skupiny či sociální skupiny (do této kategorie se nejlépe dají zařadit Romové).
3
Multikulturní výchova Koncept přístupu vlády k otázkám národnostních menšin v České republice (1994) a) trvale žijí v ČR a jsou jejími občany (toto však vylučuje z kategorie národnostní menšiny např. Ukrajince, Vietnamce apod.) b) sdílejí etnické, kulturní a jazykové znaky, odlišné od většiny obyvatel státu c) projevují společné přání být považovány za národnostní menšinu v zájmu uchování a rozvíjení vlastní identity, kulturních tradic a mateřského jazyka d) mají dlouhodobý, pevný a trvalý vztah ke společenství, žijícímu na území ČR (zase tento bod vylučuje z kategorie národnostní menšiny např. Ukrajince, Vietnamce apod.)
4
Multikulturní výchova Historie národnostních menšin u nás po roce 1918 NárodnostPočet česká 6 850 000 51% slovenská 1 900 000 14, 5 % německá 3 123 000 23, 4 %
5
Multikulturní výchova Péče o práva příslušníků menšin zahrnuje: vzdělávání v mateřském jazyce kulturní aktivity, program uchování a rozvoje národnostních kultur šíření a přijímání informací v mateřském jazyce
6
Multikulturní výchova
7
Multikulturní výchova
8
Multikulturní výchova
9
Multikulturní výchova Počet cizinců podle kraje a okresu pobytu a podle typu pobytu - k 30.6. 2004 Foreigners by region and district and type of residence permit ; 30 June 2004 Kraj, okres Trvalý pobyt Vízum nad 90 dnů Celkem % z celkového počtu cizinců/z počtu cizinců v kraji Region, district Perman ent stay Visa over 90 days Total % of total number of foreigners/in region Jihomoravský6 89917 29424 193 100% Blansko3471 0031 350 6% Brno3 3729 15512 527 52% Brno - venkov9253 2734 198 17% Břeclav7131 0591 772 7% Hodonín6341 3692 003 8% Vyškov3128641 176 5% Znojmo5965711 167 5%
10
Multikulturní výchova Olomoucký3 1574 1157 272 100% Jeseník352110462 6% Olomouc1 2222 0583 280 45% Prostějov3868091 195 16% Přerov6226931 315 18% Šumperk5754451 020 14% Zlínský2 6445 3588 002 100% Kroměříž367508875 11% Uherské Hradiště6991 0151 714 21% Vsetín5691 9262 495 31% Zlín1 0091 9092 918 36% Moravskoslezský9 46710 50119 968 100% Bruntál515203718 4% Frýdek Místek1 4701 6393 109 16% Karviná2 8983 7126 610 33% Nový Jičín8115481 359 7% Opava622292914 5% Ostrava3 1514 1077 258 36%
11
Multikulturní výchova ROMOVÉ
12
Multikulturní výchova Základní, zjednodušené rozdělení lze provést na skupinu: Romů (jihovýchodní a střední Evropa), Sintů a Manušů (západní Evropa), anglických Gypsies a španělských Gitanos.
13
Multikulturní výchova Historie Romů
14
Multikulturní výchova Cedule zakazující vstup Romům do Slezska (1780)
15
Multikulturní výchova Kalendář Besedy lidu 1889 zobrazuje typický stereotyp vnímání Romů v 19. století (chudí tuláci živící se drobnou krádeží)
16
Multikulturní výchova Zákon č.117/27 Sb. o potulných Cikánech ze dne 15. 7. 1927 Československá úprava "cikánské otázky" patřila k nejdůslednějším a byla ve 30. letech dávána za vzor na mezinárodních kriminalistických konferencích.
17
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Zatýkání Romů v Srbsku 1943
18
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Romové čekající na deportaci do Osvětimi 1943
19
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. V koncentračních táborech zahynulo asi 250 000 Romů, což činilo asi 70 % - 80 % tehdejší romské populace v Evropě! ! !
20
Multikulturní výchova Koncentrační tábory, kde byli Romové za 2. sv v. umisťováni
21
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Koncentrační tábory na našem území Nákres tzv. cikánského tábora Lety u Písku (1943)
22
Multikulturní výchova Tragické období druhé světové války. Koncentrační tábory na našem území Tzv. cikánský tábor Hodonín u Kunštátu (1943)
23
Multikulturní výchova Tři vlny romských přistěhovalců na naše území po 2. sv. v. 1. Vlna – brzy po skončení války 2. Vlna – 50. a 60 léta 20. st. 3. Vlna – po roce 1965
24
Multikulturní výchova Současný stav Odhadovaný počet Romů na našem území je 200 000 až 250 000. cca 85 % tvoří slovenští Romové cca 10 % tvoří olašští Romové cca 5 % tvoří potomci původních českých a moravských Romů a Sintů (německých Romů)
25
Multikulturní výchova Romské organizace u nás Romská občanská iniciativa (ROI) Společenství Romů na Moravě Demokratická aliance Romů Soukromá romská střední škola v Kolíně
26
Multikulturní výchova Romové v mezinárodním měřítku Centrem mezinárodního romského hnutí se stala od počátku 60. let Paříž, kde byl vytvořen Comité International de Tzigane (Mezinárodní výbor Cikánů) v čele s Vankem Roudou. Výbor se stal organizátorem prvního mezinárodního kongresu Romů v roce 1971, na kterém vznikla dnešní Mezinárodní romská unie (IRU).
27
Multikulturní výchova Na první světové kongresu Romů v roce 1971 v Anglii, byla mj. přijata romská hymny a vlajka. Vlajka mezinárodního romského hnutí.
28
Multikulturní výchova Hodnoty, tradice a zvyky slovenských Romů usazených v ČR Významnou charakteristikou jednotlivých romských subetnických skupin byla specifická profese, která se po nesčetné generace dědila z otce na syna. Mnohé romské skupiny v Evropě a jinde ve světě se označují profesionymy, i když tradiční profesi již neprovozují. Například Kalderaši (kotláři – z rum. caldera = kotel), Lováriové (koňští handlíři – z maď. ló = kůň), u nás známí pod názvem olašští Romové.
29
Multikulturní výchova Některá další kulturní specifika Romů těhotenství svatba úmrtí jídlo
30
Multikulturní výchova Specifika romského chování a komunikace odhad člověka rodina dotyk empatie emoce absence racionálního rozboru situace
31
Multikulturní výchova Při práci s Romy se doporučuje: nespěchat, být trpělivý vnímat mimoslovní komunikaci a umět dávat informace řečí těla nekritizovat negativně před velkým kolektivem, spíše v soukromí ověřovat si sjednané termíny nebát se blízkosti, dotyku nebát se emocí – svědčí to o angažovanosti člověka, nikoli o výzvě k souboji mluvit jasně, věcně, stručně, konkrétně diferencovat, ke každému přistupovat podle jeho individuálních potřeb používat zpětnou vazbu respektovat hodnotový systém Romů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.