Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno."— Transkript prezentace:

1 Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno projektem GAČR 101/08/1155)

2 O sole mio Che bella cosa na jurnata 'e sole, n'aria serena doppo na tempesta! Pe' ll'aria fresca pare già na festa... che bella cosa na jurnata 'e sole Nepěvecká technika Pěvecká technika (se svolením pana R.Samka)

3 Bel canto - klasická operní technika Základní požadavky - vysoká nosnost a znělost hlasu - slyšitelnost zpěvu na pozadí doprovodných nástrojů Cíle školení hlasu - dosažení uvedených akustických kvalit - u mužských hlasů pěvecký formant

4 Co je vlastně pěvecký formant? Akusticky Kvalita hlasu, která na první poslech odlišuje školený a neškolený mužský hlas Fyzikálně Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz

5 Barva hlasu (timbre) Timbre určen počtem, vzájemným poměrem a akustickou energií uloženou v alikvotech Harmonické tóny (alikvotní, harmonické, částkové, parciální) = celistvé násobky frekvence základního tónu

6 Vznik harmonických tónů Kmitání hlasivek (základní frekvence a prvotní harmonická struktura tónu) Vokální trakt (zesilování harmonických frekvencí v jeho rezonančních oblastech) Spektrum harmonických tónů závisí na velikosti a tvaru rezonančních prostor

7

8 Jaké tvarové změny vokálního traktu mohou ovlivnit barvu hlasu?

9 Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem

10 Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem

11 Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem - dutinou ústní

12 Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis

13 Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice

14 Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice

15 Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice 4. sblížení ventrikulárních řas - zúžení spodní části rezonanční trubice

16 Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů

17 Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka

18 Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka 3. velopalatinální uzávěr

19 Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka

20 Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst

21 Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst 3. postavení rtů

22 Vznik pěveckého formantu (modelové studie) Oblast hltanu výrazně širší (6x) než oblast laryngeálního vchodu (Sundberg 1974, Yanagisawa 1989,...) Snížení pozice hrtanu (ideální délka hrtanové dutiny - 1/6 délky vokálního traktu) (Sundberg 1974) Optimální šíře hrtanových ventrikulů a prostoru mezi ventrikulárními řasami (Takemoto 2006) Dostatečné otevření piriformních sinů (Sundberg 1974) Zúžení předělu mezi hltanem a dutinou ústní (Story 2004)

23 Akustické důsledky uvedených změn Sblížení až propojení 3 původně oddělených rezonancí vokálního traktu Vytvoření pěveckého formantového shluku (singer´s formant cluster) Spojení 3., 4. a 5. formantu Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz až o 20dB

24 Nepěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

25 Pěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

26 Co se tvarově děje s vokálním traktem? Přechod techniky nepěvecké v pěveckou (se svolením pana R.Samka)

27

28 Děkuji za pozornost Projekt GAČR 101/08/1155 AUDIO-Fon centr s.r.o. Brno Ústav termomechaniky Praha katedra exp.fyziky UP Olomouc VUT Brno


Stáhnout ppt "Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno."

Podobné prezentace


Reklamy Google