Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMonika Pospíšilová
1
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007
2
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007
3
Současná definice lehké senzorineurální vady sluchu Trvalá vada oboustranná = práh sluchu na fr. 0.5, 1.0, 2.0 kHz mezi 20 – 40 dB Trvalá oboustranná vysokofrekvenční = sluchový práh nad 25 dB HL na dvou či více frekvencích nad 2.0 kHz Nebo kombinace obou
4
Dopad lehké vady sluchu na slyšení Není porucha slyšení, ale jen rozumění Porucha rozumění jen v určitých situacích –akusticky nevýhodné stavy (rušivé zvuky, větší vzdálenost, akusticky nevhodné prostředí apod)
5
Dopad lehké vady sluchu na rozumění Omezení sluchového pole v dynamické oblasti (malého stupně) Omezení sluchového pole ve frekvenční oblasti (malého stupně) Zachování rozumění segmentální složky slabikové Výpadek rozumění v oblasti konsonant
6
Řečové pole podle KUKA
8
Bess et al. (1998) Všechny typy oboustranných lehkých sluchových vad a poruch (včetně převodní) ve školním věku postihují 11,3 % žáků Z toho má 37 % horší výsledky ve škole minimálně o 1 stupeň U všech těchto dětí nalezeno mentální, emotivní a edukační opožďování
9
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj)
10
Schematický vývoj řeči dle Sováka 123456 Věk 1/2 1/1 řeč
11
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj) - pokud se opožďuje získávání školních dovedností
12
The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Sluchadla mělo: –80% s oboustrannou mělo sluchadla Akceptace sluchadla -44% používá trvale - 6% jen ve škole -50% nepoužívá Anne Marie Tharpe (USA, 2004) 35 dětí ze 100
13
Pravidla pro korekci 1. Korigovat ?? x Nekorigovat ?? –u dětí - pokud se opožďuje vývoj řeči (prosté opožďování či zpomalení ne defektní vývoj) –u dospělých – pokud mají komunikační potíže - pokud se opožďuje získávání školních dovedností
14
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
15
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
16
Digitální lépe než analogové sluchadlo –pomocí řady nastavovaných pásem lépe kopíruje potřeby frekvenčního nastavení –lepší srozumitelnost řeči
17
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
18
+60 8,04,02,01,0,500,250,125 +70 +50 +40 +30 +20 -10 0 +10 +80 dBG kHz
19
+60 8,04,02,01,0,500,250,125 +70 +50 +40 +30 +20 -10 0 +10 +80 dBG kHz
20
+60 8,04,02,01,0,500,250,125 +70 +50 +40 +30 +20 -10 0 +10 +80 dBG kHz
21
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
22
+60 8,04,02,01,0,500,250,125 +70 +50 +40 +30 +20 -10 0 +10 +80 dBG
23
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?) Otevřená ušní vložka
24
Komprese (?) Výstupní komprese –saturace blízko UCL Vstupní komprese – vysoká poloha kompresního kolénka – krátké časové konstanty
25
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese (?), co nejvíce lineární Otevřená ušní vložka
26
Nemění okolní zvukové pozadí Neomezuje lokalizaci zdroje zvuku Nezvyšuje percepci hlubokých frekvencí Není okluzní efekt Pocit pohodlí
27
Pravidla pro korekci Digitální lépe než analogové sluchadlo Principal gain podle frekvenční ztráty Preference řečových a vyšších frekvencí Omezení hlubokých frekvencí Komprese – lineární s limitací výstupu Otevřená ušní vložka
29
chlapec MB. 1994 vlevo AAT 2000; vpravo ???
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.