Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Etologie a psychologie koní. Vývoj koní i lidí začíná u společného předka před 65 mil. lety každý jinou cestou každý jinou cestou –kůň se změnil na býložravce.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Etologie a psychologie koní. Vývoj koní i lidí začíná u společného předka před 65 mil. lety každý jinou cestou každý jinou cestou –kůň se změnil na býložravce."— Transkript prezentace:

1 Etologie a psychologie koní

2 Vývoj koní i lidí začíná u společného předka před 65 mil. lety každý jinou cestou každý jinou cestou –kůň se změnil na býložravce – postupně –zůstal malý žaludek – stálý přísun potravy –slepé střevo – trávení celulózy + produkce vit. B –potravní chování koně

3 Prapředek koně - EOHIPPUS

4 Smyslové schopnosti koní Zrak – nejrychlejší smysl Zrak – nejrychlejší smysl -až 350°, binokulární vidění, není akomodace není akomodace - vidí jezdce a registruje jeho pohyby Astigmatismus – zvýraznění pohybu - přehnaná reakce na nepatrný pohyb Barevné vidění – na okraji spektra horší rozlišení (fialová, červená) - dobré vidění v noci

5

6 Smyslové schopnosti koní Sluch Sluch Citlivě reaguje na zvuk – schopnost nasměrovat uši – pozornost Rozsah citlivosti: člověk – 20 Hz až 20 kHz kůň – 55 Hz až 35 kHz – vyšší tóny Hlasité podněty působí až bolestivě, ale zvykne si Dobře rozlišuje rytmus a tón – pomůcky Rozliší místo původu zvuku – 10°

7 Smyslové schopnosti koní Čich Čich Na úrovni psa – kvalita krmení, kvalita vody - pach stáda, stáje, boxu - nalezení vody nebo sexuálního partnera - vystopování stáda, orientace ve tmě - citlivost na nepříjemné pachy – kouř, alkohol, parfém.

8 Flémování Zvláštní projev chování při zjištění neznámého pachu Zvláštní projev chování při zjištění neznámého pachu

9 Smyslové schopnosti koní Chuť Chuť Souvislost s čichem + učení - kvalita potravy a vody – jedovaté rostliny - plísně – sladké - potravní motivace – pamlsky – odměna! - může vést k agresivitě a závislosti - pozor na potravní konkurenci – postavení ve stádě - krmení ve skupině - zranění

10 Smyslové schopnosti koní Hmat Hmat - celý povrch těla – citlivý na dotek – zvlášť huba, oči, kopyta, korunka zvlášť huba, oči, kopyta, korunka - rozliší intenzitu a místo doteku – pomůcky - vztah tlaku a protitlaku – naučit se reagovat - uvolnění X napětí – citlivost na pomůcky - úprava postroje a péče o něj - cit člověka x tvrdost stáda

11 Smyslové schopnosti koní Paměť Paměť Krátkodobá – fyzikální - velmi krátká (5 s) – kyvadlo Dlouhodobá – chemická - velmi dobrá – výrazný dojem  intenzita zážitku – většinou negativní Pozitivní zážitky jsou normální – nevýrazné nutnost opakování Negativní zážitky – nezvýrazňovat, přejít bez povšimnutí

12 Učení Kůň se musí učit sám - metoda pokusu a omylu + pozitivní motivace Pozitivní přístup a chování – s úsměvem - kůň je býložravec – útěková reakce - pokud je v klidu člověk, je v klidu kůň – přenos nálady Odměňovat a netrestat – pak je kůň hodný, klidný, důvěřivý

13 Učení - naprosto stejné podněty vyvolávají stejnou reakci - jiné podněty – jiná reakce  PŘESNOST pomůcek a přesnost cviků Opakování - neunavit (opracování koně před soutěží) - neznechutit – koně to musí bavit - opakování stejného cviku – kruh je kruh – přesnost – každá odchylka je jinou zkušeností - frekvence 4 x 20

14 PRÁCE NA RUCE UČENÍ DREZÚRNÍCH CVIKŮ ZE ZEMĚ (španělský krok, piafa) UČENÍ DREZÚRNÍCH CVIKŮ ZE ZEMĚ (španělský krok, piafa)

15 Základní vzorce chování - obtížně měnitelné – geneticky podmíněné Sebeobrana – existenční otázka Sebeobrana – existenční otázka - ostych – všechno nové začíná pomalu a opatrně – nechat čas (ještě výraznější projev u osla – zkouší půdu) - kůň je stepní zvíře – opatrně se blíží k předmětům - neustálá připravenost k útěku – je pomalý (gepard 110 km/hod.) - nepatrný podnět znamená nebezpečí

16 Základní vzorce chování Při ohrožení: 1) útěk Při ohrožení: 1) útěk Neustále sleduje okolí Neustále sleduje okolí Rychlost reakce – 0,06 s. (člověk 0,3 s.) Rychlost reakce – 0,06 s. (člověk 0,3 s.) Reakce svalová – napětí svalů, reakce motorická – uskočení Reakce svalová – napětí svalů, reakce motorická – uskočení Útěk – vzdálení se do bezpečí (200 m) a kontrola pronásledovatele Útěk – vzdálení se do bezpečí (200 m) a kontrola pronásledovatele - pohyb v oblouku, reakce celého stáda

17 Základní vzorce chování 2) Obrana 2) Obrana - Není-li jiná možnost zuby a kopyta - Princip tlaku a protitlaku - Ohrožené části těla – břicho, slabiny, hřbet, nohy - Důvěra k člověku – ochota ke spolupráci Neklid člověka se přenáší na koně – přesvědčivé chování. Neklid člověka se přenáší na koně – přesvědčivé chování. Nestavět se do pozice nepřítele (predátora). Nestavět se do pozice nepřítele (predátora).

18 Stádový pud Pro koně v přírodě je stádo podmínkou přežití. Stádo vytváří podmínky pro přizpůsobivost a ovladatelnost koně – garantuje výchovu hříbat. Stádo funguje jako celek – komunikace. Oddělení jedince od stáda – smrt. Sociální postavení – snaha o zvýšení (α a ß kůň i nepříjemný). Pohled – mimika – uši – postoj těla – pohyb – útok. Kůň odchovaný mimo stádo si buduje sociální postavení ve svém okolí.

19 Životní potřeby koně Potrava, voda, odpočinek, rozmnožování Potrava, voda, odpočinek, rozmnožování Nepotřebuje pracovat, v přírodě není na člověku potravně závislý – potrava není motivace (pes pracuje za potravu) Nepotřebuje pracovat, v přírodě není na člověku potravně závislý – potrava není motivace (pes pracuje za potravu) Výběr potravy podle sociálního pořadí – boj o pamlsky, zranění Výběr potravy podle sociálního pořadí – boj o pamlsky, zranění Stálý pohyb za žrádlem – pastva, vytrvalost – trénink Stálý pohyb za žrádlem – pastva, vytrvalost – trénink Potravní pud je ale využitelný pro navázání kontaktu a výcvik Potravní pud je ale využitelný pro navázání kontaktu a výcvik Jako pochvala – pohlazení – včas – krátkodobá paměť Jako pochvala – pohlazení – včas – krátkodobá paměť

20 Odhad času - pravidelnost denního rytmu – získá zkušenost Přesnost doby krmení – dodržovat – snížení nákladů. Přesnost doby krmení – dodržovat – snížení nákladů. Pamatuje si tréninkové časy. Pamatuje si tréninkové časy. Kůň má dobrou prostorovou paměť – pamatuje si domov a najde ho i když nejde přímo. Kůň má dobrou prostorovou paměť – pamatuje si domov a najde ho i když nejde přímo. Ošetřovatele si pamatuje i po 10 letech – hlas a pach – čím hlubší hlas, tím lépe si pamatuje. Ošetřovatele si pamatuje i po 10 letech – hlas a pach – čím hlubší hlas, tím lépe si pamatuje. Optická paměť špatná – na dálku vidí siluetu a pohyb, ale rozezná rytmus kroku ošetřovatele. Optická paměť špatná – na dálku vidí siluetu a pohyb, ale rozezná rytmus kroku ošetřovatele.

21 Žravost koně x aktivita - Divoký kůň žere 16 hodin denně – stepní zvíře – neuvazovat na pastvě - dnes koncentrované krmivo – přesto by rád žral 16 hodin. - Malý žaludek – stálá chuť k žrádlu, horší kvalita – lepší využití - Člověk nemusí jíst a pít celý den – stačí 2-3 porce – je to dravec - Nebezpečí překrmování – onemocnění končetin, schvácení kopyt, srdce, krevní oběh. - Hodně krmiva a nekvalitní – lepší orientace, zvědavost, učenlivost - Intenzivní krmení – nutnost vybít energii – stájový oheň. - Koliková onemocnění - nejčastější problém – není produkce vit. B – to přispěje k likvidaci koně.

22 Pravost a levost koně - Přirozená šikmost – geneticky zakotvená – nedá se změnit, zvláště ne rychle - U lidí 85% praváci – leváci aktivnější – slavné osobnosti, ochranka sultánů - U koní také – ale lépe cválají na levou nohu - Snaha o předělání – děti začaly koktat – psychické poruchy - Cílem je srovnání koně pomalým výcvikem (5 let) – nesmí se přestat, aby se nevrátil - Příprava koní do stupně L – 100 hodin s dobrým jezdcem.


Stáhnout ppt "Etologie a psychologie koní. Vývoj koní i lidí začíná u společného předka před 65 mil. lety každý jinou cestou každý jinou cestou –kůň se změnil na býložravce."

Podobné prezentace


Reklamy Google