Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Peníze

3 Definice peněz  Peníze jsou takový statek, který v určité společnosti slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny (platidlo).  Peníze jsou jakékoliv aktivum, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží a služby nebo při splácení dluhu.

4 Směnný obchod – barter  Původní obchod se uskutečňoval směnou zboží za zboží.  Problémem směnného obchodu byly různé hodnoty vyměňovaného zboží a potřeba dvojí shody potřeb – obě strany se musely na směně vždy shodnout.

5 První platidla  Postupem času vznikla potřeba vytvoření prostředníka směny – platidlo, tj. zboží, které by všichni uznávali jako obecný ekvivalent a které by bylo všemi žádané.  Jako platidlo se např. používalo obilí, sůl, plátno, kusy kovu, později vzácné kovy – zlato, stříbro.

6 Mince  Mince byly prvními penězi.  První mince měly podobu předem zvážených (kalibrovaných) kousků stříbra a zlata. Statér z Lýdie, 640 př. n. l. Athénská tetradrachma, 449–404 př. n. l. [1] [2]

7 Mince v Čechách  denár – ražen od konce 10. století do r. 1300 [4][3]

8 Mince v Čechách  pražský groš – ražen od r. 1300 do r. 1547, platil až do r. 1644 [5][6]

9 Mince v Čechách  jáchymovský tolar – ražen od r. 1519 do r. 1528 [7]

10 Mince v Čechách  český dukát (český zlatý) – ražen od r. 1325, v oběhu do 17. století [8]

11 Papírové peníze – bankovky  Začaly se používat v 17. století.  Podstatou bankovek byl příslib, že jejich doručiteli bude vyplacena určitá suma vyjádřená obsahem cenného kovu.

12 Formy peněz  oběživo – hotové peníze (bankovky a mince).  peněžní substituty, depozita – peníze uložené na účtech komerčních bank. Využívají se v bezhotovostním platebním styku.

13 Funkce peněz  všeobecný prostředek směny – peníze lze volně směňovat za zboží a za služby a naopak  zúčtovací jednotka – měřítko k vyjádření ceny zboží a služeb  uchovatel hodnoty – forma majetku, prostředek jeho akumulace

14 Vlastnosti peněz  dělitelnost – každou jednotku lze rozdělit na určitý počet jednotek menších (např. 1 dolar na 100 centů)

15 Vlastnosti peněz  zaměnitelnost – nezáleží na formě nebo složení určité sumy (např. jedna stokorunová bankovka se rovná dvěma padesátikorunovým mincí a tyto dvě mince jsou si ekvivalentní)

16 Vlastnosti peněz  přenositelnost – peníze byly navrženy s ohledem na jejich snadné přenášení  trvalost a trvanlivost – peníze mají časově neomezenou platnost a jsou vyhotoveny z materiálů nepodléhajících rychlému opotřebení

17 Otázky a úkoly 1.Lze se i dnes setkat se směnným obchodem (barterem)? Pokud ano, uveďte příklady. 2.Najděte pomocí internetových zdrojů současná platidla používaná v USA, Rusku a Japonsku.

18 Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. 133 s. ISBN 978-80-7394-233-5. DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9. Česká národní banka [online]. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupné z: http://www.cnb.cz Bankovní gramotnost.cz [online]. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupné z: http://www.bankovnigramotnost.cz

19 Použité obrázky: [1] Carlomorino. Wikimedia Commons [online]. 1. 2. 2006. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMC_06.jpg [2] CNG. Wikimedia Commons [online]. 11. 2. 2008. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tetradrachm_Attica_449- 404_BC_cropped.jpg [3] Stehule. Wikimedia Commons [online]. 10. 10. 2006. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Den%C3%A1r_Vratislav_II-B.jpg [4] Stehule. Wikimedia Commons [online]. 10. 10. 2006. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Den%C3%A1r_Vratislav_II-A.jpg [5] Mzopw. Wikimedia Commons [online]. 31. 3. 2007. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grossi_pragenses_avers.jpg [6] Mzopw. Wikimedia Commons [online]. 31. 3. 2007. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grossi_pragenses_revers.jpg [7] CNG. Wikimedia Commons [online]. 17. 5. 2007. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Joachimsthaler_1525.jpg [8] Matthias Kauerhase. Wikimedia Commons [online]. 5. 3. 2010. [cit. 1. 9. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coin_of_Peter_Vok_Rosenberg_1594_av.jpg


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google