Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalosti, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti. AUTOR:Jarmila Moravcová TEMATICKÁ OBLAST:Finanční gramotnost matematika I NÁZEV DUMu:Kropáčkovi V POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 16 KÓD DUMu:JM_VI/2_FIN_GRAM_MAT_I_16 DATUM TVORBY:1.2.2013 ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro žáky 6.ročníku ZŠ nebo primy víceletých gymnázií. Seznamuje žáky se základy hospodaření rodiny a možnostmi úspor. METODICKÝ POKYN: Prezentace navazuje na dum č. 14 a 15 a podrobněji se zabývá možností, jak snížit některé výdaje rodiny.

2 Rodina Kropáčkova chce šetřit:  Maminka  Tatínek  Eliška  Davídek

3 Co nás dnes čeká ?  hledáme s rodinou Kropáčkovic další úspory  Paní Kropáčková našla výhodnější možnost stravování pro sebe a manžela  provedeme výpočty  zhodnotíme situaci  zapíšeme úspory

4 Rozhodnutí z minulé hodiny:  Kropáčkovi zjistili, že příjmy rodiny se jim v dohledné době nepodaří zvýšit.  Pokusí se tedy snížit výdaje a to asi o 2 000 až 3 000 Kč  Spočítali jsme, že rodina ušetří na nápojích a sladkostech měsíčně 210 +100 = 310 Kč.  Vzhledem k rostoucím cenám potravin ale rodina nemůže počítat s úsporami v této oblasti, pouze dosáhla toho, že se náklady na koupi potravin nebudou zvyšovat.

5 Paní Kropáčková zapsala návrhy úspor v Kč jídlo v restauraci 820 - 410 kadeřník a kosmetika 950 - 650 benzín a auto 1 420 - 400 jídlo doma 4 200- 0 obědy rodičů 2 600? telefon, internet, televize 1 350? elektřina 1 000? celkem 12 340?

6 Poznámky: obědy rodičů v restauraci  Oba rodiče se v pracovní dny stravují v restauracích, protože nemají jinou ( levnější možnost).  Maminka prozkoumala nabídku restaurací v okolí svého pracoviště a našla možnosti, jak ušetřit.

7 Př:  Paní Kropáčková zjistila, že v restauraci U koníka, kam dosud chodila na obědy zaplatí průměrně za polévku 15 Kč, za hlavní chod 55 Kč a za nápoj 20 Kč.  Protože má od zaměstnavatele stravenky, které kupuje za 32,50 Kč a mají hodnotu 60 Kč, zaplatí za oběd vždy jednou stravenkou a zbytek doplatí penězi. Paní Kropáčková chodí na oběd 4 krát týdně, vždy si dává hlavní chod a nápoj, jednou týdně si objedná navíc i polévku.  Spočítejte, kolik paní Kropáčková doplácí ke stravence, když si objedná oběd bez polévky a kolik doplácí za oběd s polévkou.  Spočítejte celkové týdenní náklady paní Kropáčkové na oběd. ( Nezapomeňte připočítat cenu stravenek.)  V jiné blízké restauraci U ovečky nabízí „polední menu“, které zahrnuje hlavní chod a nápoj nebo polévku a hlavní chod za 65 Kč, jenom polévku zde mají za 20 Kč, jenom nápoj za 25 Kč. V této restauraci může paní Kropáčková také použít své stravenky.  Spočítejte týdenní náklady v této druhé restauraci.  Spočítejte kolik by mohla paní Kropáčková ušetřit za 4 týdny.

8  restaurace U koníka: náklady za týden  4 stravenky………………………….4 * 32,50 Kč = 130 Kč  doplatek bez polévky…( přes 60 Kč)…..3 * 15 Kč = 45 Kč  doplatek s polévkou…………………….1 * 30 Kč = 30 Kč  celkem …………………………………………. 205 Kč  restaurace U ovečky: náklady za týden  4 stravenky………………………….4 * 32,50 Kč = 130 Kč  doplatek bez polévky…( přes 60 Kč)……3 * 5 Kč = 15 Kč  doplatek s polévkou…………………….1 * 25 Kč = 25 Kč  celkem …………………………………………. 170 Kč  rozdíl za 4 týdny…… 4 * ( 205 – 170) = 4 * 35 = 140 Kč  Paní Kropáčková ušetří změnou restaurace 140 Kč měsíčně. Př: výpočet:

9 Poznámky: obědy rodičů v restauraci  Paní Kropáčkovábude chodit do jiné restaurace. Pokud bude spokojena s kvalitou jídla ušetří tak rodina měsíčně 140 Kč.  Pan Kropáček má obědy dražší, ale zjistil, že vhodným výběrem může měsíčně ušetřit asi 200 Kč.  Rodiče tak na poledním stravování ušetří za měsíc 340 Kč.

10 Paní Kropáčková se vrátila k návrhu úspor v Kč jídlo v restauraci 820 - 410 kadeřník a kosmetika 950 - 650 benzín a auto 1 420 - 400 jídlo doma 4 2000 obědy rodičů 2 600- 340 telefon, internet, televize 1 350? elektřina 1 000? celkem 12 340?

11 Závěr:  Dnes jsme hledali možnost úspor v nákladech na obědy rodičů.  Příště se konečně dostane ke slovu pan Kropáček a bude hledat úspory ve spotřebě elektřiny.  Také chce najít výhodnější nabídku od poskytovatelů internetu a telefonu.

12 Dnes se s vámi Kropáčkovi loučí Nashledanou!

13 použité zdroje: Obrázky:  AUTOR NEUVEDEN. Kliparty Microsoft Office [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/http://office.microsoft.com/


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google