Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Veřejné finance Úvod do problematiky
2
Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS
3
Definice Veřejné finance jsou specifické finanční vztahy a operace probíhající v rámci ekonomického systému mezi autoritami tzv. veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé. Hamerníková, Kubátová, 1999 Veřejné finance představují tu část finančního systému národního hospodářství, která prochází přerozdělovacím procesem cestou veřejných rozpočtů, rozhoduje se o nich ve veřejné správě, veřejnou volbou a podléhají veřejné kontrole Strecková, 1998
4
Principy vzniku a funkce VF Nenávratnost Neekvivalence Nedobrovolnost Alokační Distribuční Stabilizační Funkce Principy
5
Rozpočtová soustava Soustava veřejných rozpočtů Rozpočtová pravidla Orgány řízení a správy veřejných financí
6
Soustava veřejných rozpočtů
7
Horizontální úroveň Vertikální úroveň
8
Rozpočtová pravidla Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech (velká) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (malá)
9
Rozpočtové zásady pravidelnost – rozpočet je každoročně sestavován, předkládán a schvalován reálnost a pravdivost odhadů veřejných příjmů a navržených/schválených výdajů, úplnost a jednotnost - rozpočet zahrnuje veškeré operace dané vlády nebo samosprávy dlouhodobá vyrovnanost publicita
10
Rozpočtový proces příprava a projednávání návrhu rozpočtu ve vládě projednávání a schvalování návrhu v parlamentu – trojí čtení!! plnění rozpočtu – sledování na příjmových a výdajových účtech následná kontrola – státní závěrečný účet
11
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu
12
Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu
13
Soustava veřejných rozpočtů Daňové příjmy v mil. Kč
14
Soustava veřejných rozpočtů Nedaňové příjmy SR v mil. Kč
15
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2002 - 2007
16
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2009 - 2013
17
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2009 - 2013 Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
18
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2012 Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
19
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2012 Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
20
Soustava veřejných rozpočtů Příjmy a výdaje SR 2002 - 2008 v mil. Kč
21
Soustava veřejných rozpočtů Struktura výdajů SR v roce 2007
22
Soustava veřejných rozpočtů Struktura celkových výdajů SR 2009-2013 Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
23
Soustava veřejných rozpočtů Struktura celkových výdajů SR 2009-2013 Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
24
Soustava veřejných rozpočtů Vývoj příjmů a výdajů SR a státního dluhu Zdroj: http://monitor.statnipokladna.cz/2012/statni-rozpocet/
25
Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu
26
Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu
27
Soustava veřejných rozpočtů Hospodaření samospráv - Kraje Zdroj: www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=123484
28
Soustava veřejných rozpočtů Hospodaření samospráv - Obce Zdroj: www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=123484
29
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejné příjmy Veřejné výdaje Deficit Veřejný dluh
30
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejné příjmy Složitost daňové legislativy (x reforma veřejných financí 2007 – 2009) Daňová vymahatelnost - daňové úniky
31
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Podstatnou část výdajů státního rozpočtu tvoří „mandatorní“ výdaje, tj. výdaje, které nelze ovlivnit při schvalování státního rozpočtu. Veřejné výdaje Omezení prostoru pro rozhodování o státním rozpočtu.
32
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Mandatorní výdaje dosáhly v roce 2007 výše 569,8 mld. Kč (54,7 %), což je o 67,8 mld. Kč, tj. o 13,5 % více než v roce 2006. Z toho na sociální výdaje – 469,3 mld. Kč (z toho dávky důchodového pojištění – 287,4 mld. Kč). Veřejné výdaje
33
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Mandatorní výdaje
34
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Mandatorní výdaje
35
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Výdaje MPSV – Mandatorní výdaje (2005-2007)
36
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje (2000 -2013) Zdroj: www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=123484
37
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje (2000 -2013) Zdroj: www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=123484
38
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje (2000 -2013) Zdroj: www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=123484
39
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Jaký je vztah mezi běžným a kapitálovým rozpočtem? Je deficit výsledkem špatné rozpočtové politiky? Co je projevem expanzivní politiky? Deficit Agregátní poptávka Oživení ekonomiky Ekonomický růst Nezaměstnanost
40
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit rozdíl mezi celkovými hotovostními výdaji včetně úroků a celkovými hotovostními příjmy s vyloučením úvěrových příjmů. strukturální deficit cyklický deficit
41
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit a veřejný dluh
42
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit a veřejný dluh
43
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Důsledky deficitu Finanční důsledky (tj. dopad ) na rozpočet : v krátkém období hodnoceny kladně, dlouhodobé finanční důsledky jsou většinou hodnoceny negativně Proč? – růst veřejného dluhu, náklady na dluhovou službu Makroekonomické důsledky - jak se deficit veřejných rozpočtů projeví ve změně HDP, inflace, nezaměstnanosti a platební bilance, sporné keynesiánské hodnocení deficitu vyznívá kladně, neoklasický přístup je negativní, neutrální přístup (tj. popírání makroekonomických důsledků) je přístupem neoricardiánským
44
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Řešení deficitu dluhové krytí - řešení pomocí emise státních dluhopisů emisní financování – řešení pomocí úvěru od centrální banky (tato možnost je legislativně omezena) fiskální restrikce – opatření na výdajové a příjmové straně rozpočtu z výnosu z prodeje státního majetku (privatizační příjmy) z přebytků rozpočtů z minulých let
45
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejný dluh Skryté rozpočtové deficity Zjevné rozpočtové deficity Nekvalitní aktiva transformačních institucí Rizikové složky státních garancí
46
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Důsledky existence veřejného dluhu rozpočtové důsledky – ovlivňují saldo veřejných rozpočtů tj.růst úroků z veřejného dluhu omezení prostoru pro aktivní fiskální politiku – růst tzv. mandatorních výdajů) nebezpečí tzv. dluhové pasti nedostatečné množství prostředků na rozvoj investic důsledky finanční – souvisí s umisťování vládních dluhopisů na trhu nízká absorbce vládních dluhopisů na domácím trhu vytěsňování soukromých investic sociální – souvisí se vznikem morálního hazardu
47
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Řešení veřejného dluhu aktivní řešení – vědomé, záměrné řešení vlády ( mimořádná odvodová povinnost, krácení výdajových položek, monetizace dluhu, politicko-administrativní řešení – odmítnutí dluhu, měnová reforma) pasivní řešení – díky pozitivnímu působení exogenních faktorů (tempo růstu HDP je vyšší než reálná úroková míra z veřejného dluhu, prominutí dluhu, dary, inflace)
48
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
49
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
50
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
51
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
52
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
53
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
54
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
55
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
56
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
57
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
58
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí
59
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Dopady ekonomického vývoje pokles příjmů nutnost modernizovat ekonomiku Problematické rozhodování politické reprezentace Struktura veřejných výdajů zatížení vysokým podílem mandatorních výdajů Odkládání (nedostatečnost) reforem veřejných financí Jaké byly a jsou příčiny deficitních tendencí v ČR?
60
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj státního dluhu
61
Problémy veřejných rozpočtů v ČR Saldo vládního sektoru ČR v letech 2009 až 2015 (% HDP, ESA95) Zdroj: http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2013_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu.pdf
62
Srovnání se zahraničím Zdroj: http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2013_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu.pdf Dluh vládního sektoru ve vybraných zemích EU v letech 2010 - 2012
63
Srovnání se zahraničím Zdroj: http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2013_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu.pdf Dluh a saldo vládního sektoru ve vybraných zemích EU v 2012
64
Srovnání se zahraničím
66
Veřejné finance - legislativa Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů Zákon č. 475/2008 o státním rozpočtu České republiky na rok 2009
67
Závěr Veřejné finance jsou základní kategorií pro vymezení a současně řízení veřejného sektoru. Prostřednictvím veřejných financí jsou uspokojovány společenské a individuální potřeby a jsou tak tím vytvářeny podmínky pro fungování společnosti a státu jako takového.
68
Literatura Strecková, Y. Malý I.Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Computer press 1998. s. 77 – 1O5. Internetové zdroje: Eurostat OECD Ministerstvo financí Český statistický úřad
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.