Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ghana logistické aspekty Kulatý stůl ICC ČR 30.března 2016
2
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou GHANA, Prezidentská demokracie v Západní Africe a ostrůvek stability v jinak neklidném subsaharském regionu. Velikostí cca 2x větší než Česko; sousedy jsou Pobřeží Slonoviny na západě, Burkina Fasso (Horní Volta) na severu, Togo na východě. Na jihu omývá Ghanu Atlantský oceán, Guinejský záliv. Od 17. století oblast trvalého zájmu evropských kolonizátorů kvůli těžbě zlata v oblasti, což se mj. projevilo v budování (především) přímořské infrastruktury. Bohužel, jako i ostatní státy v oblasti trpí nerovnoměrným rozvojem infrastruktury na pobřeží (metropolitní oblast) a ve vzdálenějším vnitrozemí.
3
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou GHANA, Jak již uvedeno, výraznou stopu po sobě zanechalo období cizího vlivu, a to i v infrastruktuře. První přístav byl založen Brity na bývalé rybářské osadě, v roce 1950 přejmenován na Tema a rychle přebudován na moderní přístav. Dnes, i díky své poloze blízko hlavního města Accra je prvním přístavem v zemi. Druhým přístavem je pak starší Takoradi v západní části země, též založený Brity. Vzhledem ke svému stáří je tento přístav méně významný, slouží především pro export místní produkce (kakao a dřevo). Námořní spojení :
4
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Námořní spojení : Z evropských přístavů či vnitrozemí lze odesílat zboží po moři do Ghany standardní cestou okolo Západní Afriky a dále do Guinejského zálivu. Námořní linky, které tuto oblast obsluhují, začínají obvykle v marockém Tangeru a poté najíždějí větší počet přístavů od Senegalu až po Nigérii. Toto spojení proto nevyniká nijak rychlou dobou plavby, z Hamburku však odjíždí až 5 spojů týdně. Ceny jsou také poměrně vysoké: € 1100/20DC a € 1700/40DC. Dlužno podotknout, že jde o typickou nerovnováhu na tomto trhu, též silně ovlivněnou dlouhými prostoji plavidel v afrických přístavech.
5
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Letecké spojení : Vzhledem k silné koncentraci průmyslu a obchodu v jižní Ghaně mezinárodní dopravě zboží slouží prakticky jediné letiště, a to v hlavním městě. KOTOKA INT´L AIRPORT (ACC) je poměrně moderní aerobází, schopnou přijímat i letadla velikosti Boeing 747. V roce 2014 prošlo letištěm přes 2,5 mio cestujících, většinou na lokálních linkách. V kargo spojení vynikají Cargolux z Lucemburku, Turkish z Istanbulu a DHL z Liége. Lze však využít i další linky, např. Qatar Air nebo Emirates. +100kg/+250kg 55CZK +500kg/+1000kg 53CZK Praha-Lipsko-Londyn-Accra (do 160cm), transit cca 3-4 dny dle kapacity, případně Praha-Londyn -Accra (do 86cm), transit cca 3 dny
6
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Silniční spojení : Celková délka silnic a cest v Ghaně činí cca 40.000 km, z toho zhruba třetina jsou cesty zpevněné. Páteřní komunikací je příbřežní dálnice z východní části (Aflao) přes Temu, Accru, Port Coast a Takoradi k Hornovoltské hranici. Z ní pak vybíhají severním směrem cesty (tzv. feeder roads) k hlavním sídlům ve vnitrozemí a k hranicím s Burkinou Fasso (Yendi, Kumasi, Fufulsu) Tyto cesty jsou ve správě státní Ghana Highway Authority a jsou (údajně) ve velmi dobrém stavu. Rychlost na cestách v Ghaně je omezena podobně jako u nás na 30-50 km/hod (město), 80 (místní silnice), 120 (dálnice). Jezdí se vpravo.
7
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Železniční spojení : Dopravní spojení po železnici je v Ghaně omezeno na příbřežní rovinatou oblast, na severu až po přírodní překážku v podobě horského hřbetu u města Kumasi. Tratě, povětšinou jednokolejné, s rozchodem 3´6´´ (1067mm) mají celkovou délku 935 km. Za účasti privátního sektoru jsou však naplánovány velkolepé rekonstrukce i nové tratě, především k hranicím s Burkina Faso, a do hlavních těžařských center Awaso (bauxit), Obusi (zlato), Kumasi – obnova s odbočkou do Koforidua (diamanty) a Shai Hills. Tyto záměry naznačují zájem ghanské administrativy o znovuvyužití železniční sítě pro dopravu zboží, a představují i zajímavou alternativu pro zahraniční investory a výrobce.
8
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Vodní a ferry spojení : Přehradní jezero Volta vzniklo za hrází na řece Volta v Akosombo. Původním záměrem byla výroba el. energie, ale jezero nabízí i bohatá dopravní spojení. Volta River Authority (společnost pro výrobu a distribuci elektřiny) založila sesterskou Volta Lake Transport Company(VLTC) v roce 1970 a přijala i investiční záměr China Development Bank na vybudování Eastern Corridor Multi- Modal Transport (ECMMTP) mezi přístavy Akosombo a Buipe, s mnoha přípojnými cestami z vnitrozemí. Bohužel z projektu pro nedostatek financí sešlo, v této chvíli je síť zanedbána a čeká na nového investora a strategického partnera.
9
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Veškeré zboží dovážené do Ghany podléhá místní kontrole, provádějí inspekční společnosti dle původu – pro Česko je příslušná GSL. Výstup kontroly však nemusí být pro celní dohled závazný. Ghana zakazuje vstup poměrně širokému okruhu komodit a zboží = viz gra.gov.gh/docs/info/customs. U transitujícího zboží musí provádějící firmy dodržet povinný routing, a to Tema-Kumasi-Tamale-Paga Tema-Kumasi-Tamale-Hamile Takoradi-Kumasi-Tamale-Paga Vývoz standardních komodit je licencován (kakao, ryby, ořechy, vzácná dřeva, minerály, elektřina) a vývoz je monitorován kvalitativně. Ghana dosud není účastníkem mezinárodní dohody o zamezení přenosu dřevoškůdců (ISPM 15), ale přesto zboží s určením do i z Ghany je nutno – kvůli transitu přes EU balit pouze do upraveného dřeva. Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob
10
Logistické aspekty při obchodech s Ghanou Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.