Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,"— Transkript prezentace:

1

2 VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek

3  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,  fruktosa,  antibiotika?

4  Myslíte, že těmto názvům rozumí ve všech zemích stejně? Pochopil by slovo močovina stejně Čech, Němec, Japonec a Američan?  Proč má jedna látka několik názvů? Např. ethanol (látka obsažená v alkoholických nápojích) najdeme pod názvy jako líh, špiritus, ethylalkohol, alkohol apod.

5  Historickým vývojem vznikly tři druhy názvosloví, které se dosud používají : - triviální, - dvousložkové, - systematické substituční.

6  Nejstarší názvosloví je triviální (tradiční). Používá se stále u mnoha sloučenin v praxi a tam, kde by jiné pojmenování bylo příliš složité např. u sacharidů nebo steroidů.  V minulosti byl znám relativně malý počet čistých organických látek a nebyla známa jejich struktura. Objevitelé látky pojmenovávali např. podle jejich zdroje, vlastností apod.  Kyselina citronová byla izolována z citronů, močovina z moči zvířat, kyselina mravenčí z jedu mravenců aj.  Slovo glycerin pochází z řeckého glykeros = sladký.  Analgetikum izolované z opia (šťáva nezralých makovic) bylo po řeckém bohu snů Morpheovi nazváno morfium.

7  Obr.1: Zdroj kyseliny citronové

8  Obr.2: Zdroj kyseliny mravenčí.

9  Obr.3: Morpheus  Morpheus and Iris, by Pierre-Narcisse Guérin, 1811

10  Dvousložkové názvosloví (někdy se nazývá radikálově funkční) se používá pro pojmenování některých jednoduchých derivátů uhlovodíků. Vytváří se spojením názvu uhlovodíkového zbytku se skupinovým názvem derivátu.  Toto názvosloví nelze u některých sloučenin použít a je vytlačováno systematickým substitučním. Přesto se dosud řada názvů používá, jak vidíte na následujících sloučeninách:

11  CH 3 OH CH 3 CH 2 OH methylalkohol ethylalkohol  CH 3 CH 2 OCH 2 CH 3 CH 3 CH 2 COCH 2 CH 2 CH 3 diethylether ethylpropylketon  (CH 3 ) 3 COH (CH 3 ) 3 N terciární butylalkohol trimethylamin

12  Systematické substituční názvosloví si probereme v samostatné kapitole, protože patří k základům chemického jazyka, kterému rozumí chemici po celém světě.

13  Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, 2007. Počet stran 1260. ISBN 978-80-214-3291-8 (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, 1996. Počet stran 368. ISBN 80-85937-08-5.  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, 1998. Počet stran 232. ISBN 80-7182-056-3.  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.  Obr.1: Zdroj kyseliny citronové http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lemon.jpg Autor: André Karwath aka, staženo: 11.2.2012.  Obr.2: Zdroj kyseliny mravenčí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fire_ants02.jpg Autor: Scott Bauer, staženo: 11.2.2012.  Obr.3: Morpheus http://en.wikipedia.org/wiki/File:Guerin_Pierre_Narcisse_-_Morpheus_and_Iris_1811.jpg Staženo: 11.2.2012

14  Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Úvod do názvosloví organických sloučenin  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák vysvětlí historický původ triviálního a dvousložkového názvosloví.  Klíčová slova: organická chemie, triviální názvosloví, dvousložkové názvosloví, systematické názvosloví.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina:16 -19 let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,"

Podobné prezentace


Reklamy Google