Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser
2
Aktivní logistické prvky..obstarávají pohyby pasivních prvků. Jejich výběr významně ovlivňuje další podnikatelské aktivity. Jedná o: 1.Manipulační prostředky (zařízení na přetržitou/ nepřetržitou manipulaci a doplňková manipul. zařízení) – vnitropodniková manipulace a doprava 2.Dopravní prostředky (silniční vozidla, železniční vozidla, plavidla, letadla) – mezipodniková doprava v rámci celého logistického řetězce
3
Problém obchodního cestujícího Jednoduchý doručovací problém sestavy minimální okružní trasy (problém obchodního cestujícího), zabezpečované jízdou jednoho vozidla. Ohodnocené grafy V praxi se často setkáváme s problémy, které souvisejí s tím, jak uspořit co nejvíce materiálu nebo času, jak provést daný úkol co nejúsporněji s nejmenšími ztrátami. Takové problémy vedou k matematickým úlohám, v nichž jde o nalezení jisté největší hodnoty (maxima) nebo naopak hodnoty nejmenší (minima). Řešení takových úloh lze často určit nebo alespoň odhadnout matematickým zkoušením (experimentováním).
4
Problém obchodního cestujícího Cestující má vyjet z Prahy a navštívit Ústí nad Labem, Hradec Králové, Olomouc, Ostravu a Brno. Plán těchto měst s možným spojením a náklady na cestu je na obr. 2. Navrhněte trasu tak, aby cestující projel všemi městy s minimálními celkovými náklady: a) bez návratu do Prahy, b) s návratem do Prahy.
6
Výsledek: a) trasa Praha – Hradec Králové – Ústí nad Labem – Ostrava – Olomouc – Brno, celkové náklady 22. b) trasa jako v a), nakonec z Brna do Prahy, celkové náklady 30.
7
Objíždění hotelů Na obr. 3 je znázorněno letiště A a čtyři hotely (O – Omni, H – Hilton, S – Sheraton, M – Marriot). Hodnoty hran grafu jsou časy v minutách na objížďku mezi jedno tlivými lokacemi. Určete cestu autobusu tak, aby po vyjetí z letiště byly navštíveny všechny hotely s návratem na letiště v nejkratším čase.
9
Výsledek Trasa AHMOSA, 52 minut.
10
Obecný postup 1.Pro všechna místa vytvoříme tabulku kilometrických vzdáleností do všech uvažovaných ostatních míst. Místa s největšími vzdálenostmi leží na okraji množiny míst (uzlů) z nichž se má sestavit okružní trasa a naopak místa s nejmenšími blíže středu. 2.Sestavíme základní okružní trasu ze tří uzlů s největšími součtovými vzdálenostmi.
11
Obecný postup 3.Ze zbývajících míst se postupně zařazují uzly s dalšími největšími vzdálenostmi tak, aby přírůstek délky (nákladů/času) byl co nejmenší. Přírůstek délky se počítá: L Δ ikj = L ik + L kj - L ij Kde: L ik = vzdálenost z uzlu i do k L kj = vzdálenost z uzlu k do j L ij = vzdálenost z uzlu i do uzlu j (původní hrana, která je narušena vložení dalšího uzlu k)
12
Příklad 24 50 25 24 25 21 17 28 39 23 39 40 25 17 13
13
Příklad 1. největší vzdálenosti 2. Další nejvyšší vzdálenost a zařazení
14
Příklad
15
24 50 25 24 25 21 17 28 39 23 39 40 25 17 13
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.