Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Lišková
1
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/34.0963 Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_02 Popis výukového materiálu Název:Firemní kultura – etika, etický kodex Autor:Bc. Pavel Lang Datum:2.9.2012 Obor:a) 65-41-L/01 Gastronomie (nástavbové studium) b) 65-41-L/01 Gastronomie Ročník:a) - 2. ročník a b) - 4. ročník Předmět:Hotelový provoz Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu Hotelový provoz a je v souladu s ŠVP 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím ICT s výkladem a doplněním při současném použití učebnic Moderní řízení hotelového provozu (Ing. J. Beránek a kol., Magconsulting 2013) a Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost (D. Drobná a E. Morávková, nakl. Fortuna Praha 2004) Součástí materiálu je krátký test s označením odpovědí. Další formou zpětné vazby je test jako souhrn několika realizovaných materiálů. Pro výuku je použit - PC s dataprojektorem - interaktivní tabule - interaktivní dataprojektor - učebnice
2
Firemní kultura 2 Bc. Pavel Lang ETIKA – Etický kodex
3
Firemní kultura lze ji chápat jako: soubor základních předpokladů, hodnot, postojů a norem chování, které jsou sdíleny v podniku, které se projevují v myšlení, cítění a chování pracovníků. 3
4
Firemní kultura ETIKA – definice Zkoumá pravidla lidského jednání Hodnotí, zda je toto jednání v souladu nebo rozporu s morálními pravidly Zabývá se tím, co je dobré a co špatné z hlediska kulturně a všeobecně přijímaných standardů chování Soubor obecných zásad, které naznačují, jak by se k sobě měli lidé správně chovat 4
5
Firemní kultura Morálka již představuje konkrétní pravidla a hodnoty přijaté danou společností Tato pravidla se nedají na rozdíl od právních norem soudně vymáhat 5 Oblast pohostinství a ubytování Silné etické tlaky a nároky na určité standardy chování Základním principem hotelového managementu v oblasti etiky je vnímá poskytovaných služeb (včetně chování personálu) z pohledu hosta
6
Firemní kultura Nejčastější etické otázky spojené s hotelovým podnikáním 6 Overbooking Poctivost v hotelové restauraci Poskytování úplných a pravdivých informací Odpovídající kvalita vybavení a služeb Korektní vztahy s dodavateli a smluvními partnery Vztahy s konkurencí Korupce Pracovně právní vztahy Odpovědnost k přírodním zdrojům
7
Firemní kultura funkce firemní kultury redukuje konflikty uvnitř organizace zabezpečuje kontinuitu, zprostředkovává a usnadňuje koordinaci a kontrolu redukuje nejistotu pracovníků a ovlivňuje jejich pracovní spokojenost a emocionální pohodu je zdrojem motivace silná organizační kultura je konkurenční výhodou 7
8
Firemní kultura Pro stanovování etických standardů je nutné si položit otázky: 8 1. Je moje rozhodnutí legální? 2. Je moje rozhodnutí spravedlivé? 3. Ublíží moje rozhodnutí někomu? 4. Chovám se poctivě k těm, koho se moje rozhodnutí týká? 5. Mohu žít se svým rozhodnutím?
9
Firemní kultura Nejvýznamnější nástroje používané v oblasti etiky podnikání 9 Etické kodexy firem Etický audit Etické poradenství Konference Zřizování oddělení zabývajících se problematikou etiky
10
Firemní kultura ETICKÝ KODEX 10 Výhody přijetí etického kodexu: Zlepšuje image a pověst firmy na veřejnosti i u zákazníků, Dává vedení i pracovníkům nástroj umožňující upevňovat firemní kulturu, Vymezuje firemní politiku ve vztahu k určitým zainteresovaným skupinám v různých oblastech, napomáhá dobré a otevřené komunikaci, Omezuje subjektivitu v rozhodování,
11
Firemní kultura Je jakousi ochranou při obvinění z neetického jednání či při porušení zákona, 11 Přispívá ke zlepšení finančního hospodaření firmy a růstu konkurenceschopnosti, Zvyšuje loajalitu a hrdost být zaměstnancem dané firmy, a usnadňuje tak získávání vysoce kvalifikovaných pracovníků, Zabraňuje nadřízeným, aby po svých podřízených požadovali nesprávné jednání.
12
Firemní kultura Postupy při tvorbě etického kodexu: 12 Získat podporu top managementu pro vznik kodexu Definovat hlavní problematické oblasti ve firmě, kde hrozí neetické chování Zvolit si vhodný model (oborový etický kodex nebo kodex konkurenční firmy) Vytvořit návrh dokumentu Dát prostor zaměstnancům, aby se ke kodexu vyjádřili
13
Firemní kultura Zveřejnit etický kodex a zajistit jeho dostupnost 13 pracovníkům, dodavatelům, partnerům, zákazníkům, konkurenci, médiím, státní a veřejné správě Umožnit průběžné doplňování a upravování kodexu Kontrola jeho dodržování, vyhodnocení efektivnosti a dosažených výsledků
14
Firemní kultura Globální etický kodex – přijato v Santiagu de Chile v roce 1999 (UNWTO) 14 Podíl cestovního ruchu na vzájemném porozumění a respektování národů a společenství Cestovní ruch jako nástroj individuálního a kolektivního uspokojení Cestovní ruch jako faktor udržitelného rozvoje Cestovní ruch jako aktivita využívající kulturní dědictví lidstva a přispívající k jeho zdokonalení
15
Firemní kultura Cestovní ruch – prospěšná aktivita pro hostitelské země a komunity 15 Závazky účastníků rozvoje cestovního ruchu Právo na cestování Svoboda pohybu turistů Práva pracovníků a podnikatelů v oblasti průmyslu cestovního ruchu Aplikace principů Globálního etického kodexu cestovního ruchu
16
Firemní kultura Etický kodex Asociace hotelů a restaurací ČR 16 Globální etický kodex cestovního ruchu Kroky pro nápravu a uchování dobrého renomé oboru Dodržování právních předpisů a nařízení Ochrana práv zákazníků Dodržování smluvních závazků v obchodních a dodavatelsko-odběratelských vztazích Ochrana zdraví zaměstnanců a zákazníků Pozornost pracovnímu prostředí a pracovně- právním vztahům
17
Firemní kultura Péče o mladou generaci, odborná příprava 17 Podpora místní kultury a společenských tradic Ekologie a udržitelný rozvoj - enviromentální cestovní ruch Marketing a konkurenční prostředí Nepoužívání zavádějící, klamavé ani nepoctivé podnikatelské postupy, Veškeré informace o zboží či službách jsou předkládány jasným, výrazným a přesným způsobem
18
Výstupy TEST: 18 Bc. Pavel Lang 1.Popište nejčastější etické otázky spojené s hotelovým podnikáním Odpovídejte ústní formou na testové otázky 2. Popište nejvýznamnější nástroje používané v oblasti etiky podnikání 3. Popište, jakým způsobem lze postupovat při tvorbě etického kodexu 4. Popište některé problémy, které řeší Etický kodex Asociace hotelů a restaurací ČR v kontextu s Globálním etickým kodexem
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.