Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Medzinárodná konferencia 04. a 05.10.2007, Hotel pod zámkom, Bojnice
2
Využití alternativních zdrojů financování v dopravních podnicích MHD v ČR Ing. Miloslav Kulich, předseda SDP ČR
3
Dopravní podniky v MHD: sdruženy v SDP ČR – 19 operátorů v největších městech ČR přepravují 95 % cestujících v MHD kompletní drážní doprava v MHD (tramvaje a trolejbusy)
4
Mimo to zbývajících 5 %: cca 65 dalších provozovatelů soukromé a malé komunální firmy většinou provozují souběžně příměstskou dopravu v posledních letech nástup mezinárodních operátorů, zejména VEOLIA
5
Alternativní zdroje financování MHD: národní „Program podpory obnovy vozidel MHD a veřejné linkové dopravy“ SROP – ukončen 2006 ROP – pro období 2007 - 2013
6
Program podpory obnovy vozidel MHD: trvá od roku 1994 v tříletých cyklech do výše 30 % pořizovací ceny vozidla nízkopodlažní nebo se zabudovaným zařízením pro přístup osob se sníženou pohyblivostí – do výše 50 % původně zvýhodnění elektrické trakce poslední 3 roky zvýhodnění plynových autobusů, ale ne elektrické trakce
7
Období 2005 – 2007 : výše dotace 436,6 mil. Kč pod dotací zakoupeno 157 vozidel MHD celkem zakoupeno 482 vozidel, tzn. dotováno pouze 32,5 % zakoupených vozidel
8
Návrh státní podpory pro rok 2008 Podpora obnovy vozidel regionální a městské hromadné dopravy ………340 mil Kč Podpora obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy ………………......370 mil Kč Podpora obnovy železniční kolejových vozidel ………………………….….395 mil Kč Nutná notifikace
9
Využití zdrojů ze SROP Projekty na obnovu vozového parku Projekty na informační a odbavovací systémy Projekty předložila řada podniků a měst (např. Opava, Pardubice, Olomouc, Zlín, Liberec). Projekty byly schváleny a realizovány. Pardubice - žadatel DP nízkopodlažní Tr ……. 75% odbavovací systém …. 75%
10
Olomouc - žadatel město tramvaje ………….. 70% informační a preferenční systém ………….. 70% (pronájem) Zlín – žadatel dopravní společnost společně s městem Zlín a Otrokovice trolejbusy…………70%
11
Kritéria a rizika Každý projekt musí obsahovat hodnotící kritéria, např. Zvýšení přepravených osob Nová pracovní místa Nové kapacity
12
Nejčastější rizika Schopnost vyhodnotit a naplnit kritéria Schopnost profinancovat celý projekt ze svých zdrojů (dotace do 6 měsíců) Velká administrativa (odčerpává vlastní kapacity, vhodnější poradenská firma) Majetek přísluší žadateli
13
Období 2007 (fakticky 2008) - 2013 OP Doprava – 5,77 mld. EU z toho vyčleněno do ROP na drážní vozidla (železniční, tramvaje, trolejbusy) – 245 mil. EU požadavek MD ČR: rozdělení 80 % železniční vozidla, 20 % MHD požadavek regionů: 51 % železniční vozidla, 49 % MHD národní program podpory předložen k notifikaci EK pouze pro autobusy, drážní vozidla MHD pouze z ROP
14
Připravenost DP k investicím: 245 mil EU = 6 860 mil. Kč z toho 49 % = 3 361 mil. Kč. DP se chystají v období 2008 – 2013 nakoupit s pomocí prostředků z ROP tramvaje a trolejbusy za cca 9 300 mil. Kč při předpokládané míře dotačního krytí 50 % je 3 361 mil. Kč pouze 72 % požadavku v případě „vítězství“ názoru MD ČR (80:20) bude pokryto pouze 30 % požadavku
15
Konec prezentace Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.