Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPatrik Vávra
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Hudební výchova ROČNÍK: 6. – 9. TÉMA: Hudební nástroje - housle AUTOR: Dušan Okénka DATUM VYTVOŘENÍ: 18.10.2011 VY_32_INOVACE_01_DO ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Hudební výchova ROČNÍK: 6. – 9. TÉMA: Hudební nástroje - housle AUTOR: Dušan Okénka DATUM VYTVOŘENÍ: 18.10.2011 VY_32_INOVACE_01_DO
2
PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚNÍ UČIVA OSMÉHO ROČNÍKU HUDEBNÍ NÁSTROJE – HOUSLE V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST SEZNÁMIT SE 1. S CHARAKTERISTIKOU TOHOTO NÁSTROJE 2. SE STAVBOU A JEDNOTLIVÝMI ČÁSTMI 3. S HOUSLOVÝMI VIRTUOSY PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚNÍ UČIVA OSMÉHO ROČNÍKU HUDEBNÍ NÁSTROJE – HOUSLE V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST SEZNÁMIT SE 1. S CHARAKTERISTIKOU TOHOTO NÁSTROJE 2. SE STAVBOU A JEDNOTLIVÝMI ČÁSTMI 3. S HOUSLOVÝMI VIRTUOSY Pilotáž: Prezentace pilotována ve třídách II. stupně, ale je možné ji využít jako doplnění učiva i ve vyšších ročnících I. stupně ZŠ. Základní seznámení s hudebními nástroji je vždy vhodné doplnit ukázkou konkrétního nástroje, ne vždy je to ale možné a k tomuto účelu poslouží právě prezentace. Textové informace je možné zestručnit v návaznosti na věkovou skupinu žáků. Doporučuji doplnit audioukázkou.
3
jsou strunný smyčcový nástroj se čtyřmi strunami laděnými v čistých kvintách: g, d¹, a¹, e². Mají hlubokou tradici v evropské klasické hudbě, většina skladatelů jim věnovala důležitou část svého díla.
4
Housle jsou nejmenší z rodiny houslových nástrojů která ještě mimo jiné obsahuje violu a violoncello Příbuzný smyčcový nástroj – kontrabas, však svou stavbou patří mezi gamby (stejně jako např. renesanční a barokní nástroj viola da gamba).
5
Trup neboli ozvučnici tvoří dvě mírně prohnuté desky, na krajích spojené s luby. Na horní desce jsou vyřezané dva otvory ve tvaru písmene f (tzv. efa), které umožňují lepší přenos zvuku z vnitřku houslí Horní deska se nejčastěji vyrábí z smrkového dřeva, luby a spodní deska jsou vyráběny z javoru. Okraje desek jsou lemovány ozdobným vykládáním (tzv. výložkami), které kromě estetické funkce částečně chrání desky před naštípnutím. U laciných modelů jsou výložky jen naznačeny barvou. Trup
6
Ze spodní strany víka, pod strunou g, je připevněna dřevěná lišta (tzv. basový trámec) která pomáhá přenášet nízké frekvence na svrchní desku. Duše naopak přenáší vysoké frekvence ze svrchní desky na spodní. Je vložena mezi obě desky v místě pod strunou e. I nepatrná odchylka v jejím umístění má za následek výraznou změnu barvy a intenzity tónu houslí. Duše také brání prohnutí obou desek do vnitřku houslí.
7
Krk se vyrábí ze stejného dřeva jako spodní deska a luby, tedy nejčastěji z javoru. Na jeho svrchní části je připojen hmatník z ebenového dřeva, u levnějších nástrojů se používají lacinější druhy dřeva obarvené na černo. Na konci krku se nachází količník zakončený šnekem, jehož estetická krása je znakem kvalitní výroby. Struny jsou ke količníku upevněny čtyřmi kolíčky a jsou vedeny přes malý pražec (začátek hmatníku) dále nad hmatník a přes kobylku do struníku. Krk
8
Kobylka se vyrábí z javorového dřeva a má několik důležitých funkcí. 1. Drží struny v určité vzdálenosti od hmatníku. 2. Její zaoblený tvar dovoluje, aby se smyčec dotýkal strun odděleně. 3. Přenáší vibrace strun na trup houslí. 4. Slouží jako akustický filtr – omezuje některé frekvence strun, které by zhoršovaly tónové vlastnosti houslí. I malá odchylka v umístění kobylky má za následek výraznou změnu charakteru tónu houslí (podobně jako v případě duše). Kobylka
9
Hlavní součástí smyčce jsou žíně napnuté mezi špičkou smyčce a tzv. žabkou. Žíně lze povolovat a napínat pomocí šroubu u žabky a čas od času se musí namazat kalafunou pro lepší tření se strunou. U nejlevnějších typů smyčců se koňské žíně nahrazují syntetickými vlákny, které však mají horší užitné vlastnosti. Dřevěná hůlka smyčce bývá obyčejně vyrobená z brazilového dřeva, kvalitnější dřevo na smyčce je fernambukové. Na mistrovské smyčce se při výrobě a ozdobném vykládání žabky používají ušlechtilé a vzácné materiály, jako jsou perleť, stříbro, zlato, slonovina, želvovina atd.
10
Houslové struny se dříve vyráběly z ovčích střev. Dnes se tyto struny používají interprety, kteří chtějí docílit autentického zvuku, jaký měly housle v dřívějších dobách. Později se začalo na struny ze střev přidávat kovové vinutí, což dovolovalo silnější záběry smyčcem a tím silnější zvuk. Moderní struny se skládají z jádra tvořeného syntetickým nebo kovovým vláknem a z kovového vinutí (hliníkové, ocelové, stříbrné, chromové, titanové apod.) Dnešní nejkvalitnější struny mají podobný teplý zvuk jako střevové struny a zároveň se nerozlaďují ani při prudkých výkyvech teplot a dlouhém hraní, což byla hlavní nevýhoda střevových strun.
11
Lak chrání housle před mechanickým a chemickým poškozením a plní i estetickou funkci. Existuje mnoho receptur, hlavní součástí jsou přírodní pryskyřice naložené v oleji nebo ethanolu. Další přísady mohou být: mastix – pryskyřice stromu řečík lentišek (Pistacia lentiscus) pryskyřice benzoová šelak – přírodní živice získávaná z výměšků červa Tachardia lacca jantar dračí krev – přírodní barvivo získávané z různých druhů stromů šafrán terpentýn propolis Lak však nemůže vylepšit akustické vlastnosti houslí. Zvuk nenalakovaných houslí se postupem doby zhoršuje (v souvislosti s degradací dřeva); lak pouze pomáhá uchovat zvukové vlastnosti po dlouhou dobu.
12
Předchůdcem houslí je středověká rubeba, nástupce arabského rabábu, fidéla a jí příbuzná lira da braccio. První housle začaly pravděpodobně vznikat v Polsku, pak na počátku 16. století pronikly do Itálie. První moderní housle postavil podle všeho Andrea Amati na objednávku od rodu Medicejských. Nejstarší dochované housle vyrobil taktéž Andrea Amati, v Cremoně roku 1564. Snad nejznámější housle „Le Messie“ vyrobil v roce 1716 Antonio Stradivari. Nikdy se na ně nehrálo a dnes jsou vystaveny v Ashmolean Museum v Oxfordu. Nejznámější houslaři žili v 16. až 18. století: 1. italská houslařská rodina Amati 2. italská houslařská rodina Guarneri 3. Antonio Stradivari, působil v italské Cremoně
13
Obrázky a fotografie – kliparty office- www.office.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.