Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEmil Špringl
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ROZDILY_MEZI_VYCHODNI_A_ZAPADNI _FILOZOFII_04 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník4. Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborObčanská nauka Tematický okruhČlověk a svět TémaRozdíly mezi východní a západní filozofií Jméno autoraMgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne5. 9. 2013 Metodický popis (anotace)Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint obecně charakterizuje východní a západní filozofii a poukazuje na rozdíly. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
2
4. hodina Rozdíly mezi východní a západní filozofií Plán hodiny: 1.Úvodní část 2.Opakování 3. hodiny 3.Společný test – opakování 1. – 2. hodiny (viz. prezentace) 4.Rozdíly mezi východní a západní filozofií 5.Shrnutí, fixace poznatků 6.Zadání domácího úkolu (viz. pracovní list)
3
Opakování 1. hodiny (úvod do filozofie) 1. Filozofie je a)zvláštní tajemná moudrost b)lidské přemýšlení o světě, možnostech našeho poznání, člověku a podobně c)ve starém Řecku hlavní sportovní disciplína olympijských her 2.K základním filozofickým otázkám nepatří a)Existuje vůbec nějaká spravedlnost? b)Kolik korun mi asi za tuhle práci nabídnou? c)Jaký lék by mohl mému kamarádovi pomoci?
4
3.Z filozofického hlediska se předsudek projevuje: a)Ta plochá plazmová obrazovka nemůže stát více jak 2000 Kč. b)Psychologie je věda o pěstování psů a kynologie je nauka o filmovém umění. c)Všichni přece víme, že ve světě vládne pouze tvrdý boj o přežití. 4.Naše každodennost je: a)nutné nudné zlo, které musíme absolvovat, abychom se mohli bavit b)přirozená součást našeho života, která umožňuje naši existenci c)něco, co je třeba popřít a odmítnout ve jménu výjimečnosti a opravdovosti
5
Opakování 2. hodiny (hlavní filozofické disciplíny) 1.Utvořte správné dvojice ontologie - ? gnozeologie - ? filozofická antropologie - ? 1.Náš zrak je velmi bystrý, ale pod povrch věcí nevidí. 2.Člověk dokázal pozdvihnout hlavu ke hvězdám i tehdy, když sám stál v bídě a prachu. 3.V základu všeho, co existuje, tkví přitažlivá síla lásky a odpudivá síla nenávisti.
6
2.Utvořte správné dvojice monismus - ? dualismus - ? pluralismus - ? materialismus - ? idealismus - ? 1.Láska a svár jsou základními principy všeho jsoucího. 2.Vše prostupuje a řídí božská myšlenka. 3.Nic jiného než hmota a její projevy neexistuje. 4.V základu celého světa tkví jediná vůle – vůle k moci. 5.Celý svět je tvořen nespočtem malých jsoucen; každé je jiné a nejdou na sebe navzájem převést.
7
3.Utvořte správné dvojice racionalismus - ? empirismus - ? senzualismus - ? subjekt poznání - ? objekt poznání - ? 1.Zdá se mi, že jsem okukován. 2.V rozumu existují logická pravidla, díky nimž můžeme poznávat svět. 3.Musím to pořádně prozkoumat. 4.Věřím jen tomu, co vidím. 5.Vše, co znám, znám díky své zkušenosti a zkušenosti druhých lidí.
8
4.Která z následujících položek není typická výhradně pro člověka? a)kultura b)umění c)schopnost dorozumívat se d)schopnost jednat nemorálně
9
Klíč – správné odpovědi Opakování 1. hodiny: 1B, 2B, 3C, 4B Opakování 2. hodiny: 1.ontologie 3, gnozeologie 1, filozofická antropologie 2 2.monismus 4, dualismus 1, pluralismus 5, materialismus 3, idealismus 2 3.racionalismus 2, empirismus 5, senzualismus 4, subjekt poznání 3, objekt poznání 1 4.C
10
Rozdíly mezi východní a západní filozofií Východní filozofie (orientální moudrost) Indie, Japonsko, Čína - zemědělské říše, kde byla společnost do všech detailů organizována a každý měl své úkoly a funkce, které musel plnit hlavní obživou bylo zemědělství fyzicky velmi náročné + závislé na přírodních podmínkách společenský řád byl považován za neměnný nedošlo k oddělení mýtu a kritického přemýšlení = orientální moudrost je součástí filozofie není zaměřena na rozumové argumentace splynutí filozofie a náboženství vnímání člověka vcelku, neklade důraz na techniku
11
Západní (řecká) filozofie vznikla ve starověkém Řecku v období, kdy lidé začali zpochybňovat mýty Proč právě ve starověkém Řecku? obživu už nepřinášelo pouze zemědělství, ale rozvoj i řemesla a obchodu nezávislost na přírodních cyklech a vlivech rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, schopností, dovedností člověka rozvoj vlastního rozumu, přemýšlení o budoucnosti více volného času = sebevzdělávání, hledání pravdy… narušení mytologického myšlení zaměřena na rozumové argumentace západní filozofie a náboženství = dva různé pojmy
12
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN 80- 7168-221-7Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN 80- 7168-221-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autoraPokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
13
Děkuji za pozornost a přeji hezký den Děkuji za pozornost a přeji hezký den
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.