Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Tichý
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Klikový hřídel Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:duben 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Klikový h ř ídel.
3
Obrázek 1: Klikový mechanismus
4
Účel Účelem klikového hřídele je převod přímočarého vratného pohybu pístu na pohyb otáčivý. Většina kroutícího momentu otáčivého pohybu slouží k pohonu automobilu, menší část slouží k pohonu příslušenství.
5
Obrázek 2: Klikový hřídel
6
Na klikový hřídel působí tlakové, odstředivé a setrvačné síly. Klikový hřídel je v důsledku těchto sil namáhaný na ohyb, krut a torzní kmity. Hlavní čepy uložení klikového hřídele jsou dále namáhány třením v ložiscích. Namáhání klikového hřídele
7
Materiál a výroba uhlíková nebo legovaná ocel tvárná litina Klikový hřídel se vyrábí zápustkovým kováním (ocel), nebo odléváním (litina). Čepy klikového hřídele jsou následně cementované, kalené a broušené. Klikový hřídel je staticky a dynamicky vyvážený.
8
U dvoudobých motorů a velkých motorů se používají klikové hřídele dělené (skládané). Obrázek 3: Dělený klikový hřídel
9
Hlavní části hlavní čepy (v ose hřídele) ojniční čepy (excentrické) ramena klik protizávaží
10
Ložiska U nedělených klikových hřídelí se používají dělená kluzná ložiska – pánve. Ty se vyrábí nejčastěji jako třívrstvá: - ocelový nosný plech - nosná vrstva (olovnatý bronz) - niklová mezivrstva - kluzná vrstva. Jedna pánev je uložena v klikové skříni, druhá pomocí víka přišroubovaného ke skříni.
11
Obrázek 4: Kluzná ložiska
12
U dělených klikových hřídelí se používají valivá ložiska. Obrázek 5: Valivá ložiska
13
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN 80-900-7598-3. [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6.
14
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. builtengine.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://builtengine.com/toda_k20_2150_stroker_sp.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. rapid-racer.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.rapid- racer.com/resources/crankshaft.jpg?timestamp=1304599707128 [3] AUTOR NEUVEDEN. chungyang.us [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.chungyang.us/wp- content/themes/shopperpress/thumbs/CY-1mm-Stroker-Stuffer- Crankshaft.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. gstatic.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjQUFUNgujra5wxigLaYnKf aM9xoews5jvJM6Wsf97w5EAbevq
15
[5] AUTOR NEUVEDEN. shop.1stmx.co.uk [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://shop.1stmx.co.uk/ekmps/shops/andyhutch/images/main-bearing- kits-for-2-stroke-motocross-bikes-171-p.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.