Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKvěta Vlčková
1
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková
2
Vzduch, kyslík
3
Co je vzduch? stejnorodá směs plynných, kapalných a pevných látek stejnorodá směs plynných, kapalných a pevných látek (jednotlivé části okem nerozlišíme) (jednotlivé části okem nerozlišíme) g složky - 78% dusík N 2, 21% kyslík O 2, 0,03% oxid uhličitý CO 2, vzácné plyny (zejména argon) g složky - 78% dusík N 2, 21% kyslík O 2, 0,03% oxid uhličitý CO 2, vzácné plyny (zejména argon) l složky – vodní pára, kapky vody l složky – vodní pára, kapky vody s složky – prach, saze, popílek, pyl, mikroorganismy (bakterie, roztoči, plísně) s složky – prach, saze, popílek, pyl, mikroorganismy (bakterie, roztoči, plísně) Oddělování složek vzduchu - destilací: nejprve se zkapalní a pak se z něj destilací odděluje N 2, O 2 a vzácné plyny Oddělování složek vzduchu - destilací: nejprve se zkapalní a pak se z něj destilací odděluje N 2, O 2 a vzácné plyny
4
Kyslík (O 2 ) bezbarvý plyn bez chuti a zápachu bezbarvý plyn bez chuti a zápachu plyn, který dýcháme plyn, který dýcháme podporuje hoření, bez kyslíku oheň nehoří podporuje hoření, bez kyslíku oheň nehoří vzniká jediným způsobem!!! - fotosyntézou u zelených rostlin (byliny, keře, stromy) vzniká jediným způsobem!!! - fotosyntézou u zelených rostlin (byliny, keře, stromy) Přepravuje se stlačený v ocelových lahvích s modrým pruhem! Přepravuje se stlačený v ocelových lahvích s modrým pruhem! Zkapalní při -183 °C = světle modrá kapalina Zkapalní při -183 °C = světle modrá kapalina KyslíkováKyslíková lahev
5
Pokusy 1) Zapalte svíčku a přiklopte ji kádinkou 1) Zapalte svíčku a přiklopte ji kádinkou 2) Udělejte roztok KMnO 4, skořápku od vlašského ořechu naplňte vatou namočenou v lihu, pusťte skořápku na hladinu roztoku, vatu zapalte a opatrně, ale rychle přiklopte kádinkou 2) Udělejte roztok KMnO 4, skořápku od vlašského ořechu naplňte vatou namočenou v lihu, pusťte skořápku na hladinu roztoku, vatu zapalte a opatrně, ale rychle přiklopte kádinkou
6
Použití - ve zdravotnictví (dýchací přístroje) - ke svařování kovů(ve směsi s acetylenem dosáhne oheň teplot přes 3000 °C) - ke svařování kovů(ve směsi s acetylenem dosáhne oheň teplot přes 3000 °C) - kapalný je palivem v raketových motorech - kapalný je palivem v raketových motorech
7
Kdy je kyslík nebezpečný kyslík má tendenci se štěpit na částice, tzv. KYSLÍKOVÉ RADIKÁLY (volné radikály) – kyslík má tendenci se štěpit na částice, tzv. KYSLÍKOVÉ RADIKÁLY (volné radikály) – O 2 → O- -O radikály jsou velmi reaktivní a narušují chemické vazby, což je nepříznivé pro zdraví člověka urychlují stárnutí, kornatění cév, rakovinné bujení, předčasná degenerace mozkové kůry
8
ANTIOXIDANTY = látky, které zabraňují účinkům volných radikálů na lidské buňky, jsou to např.vitamíny C, A, E
9
KONEC
10
Zdroje: Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 1.díl pro 8.ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2006. 79 s. ISBN 80-7168-879-7 Datum vytvoření: 8.10.2011 Předmět: chemie Ročník: osmý Anotace: po ověření prezentace budou žáci umět vyjmenovat složení vzduchu, charakterizovat kyslík a aplikovat informace do praxe, porozumí reklamám v nichž se hovoří o volných radikálech a antioxidantech.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.