Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vize změny hospodářské strategie ČR 19. listopadu 2015
2
I. „Vize změny hospodářské strategie ČR“ navazuje a rozvíjí dokument „Vize ČMKOS pro Českou republiku“ z června 2012
3
Některá doporučení Vize ČMKOS z roku 2012 se za vlády současné koalice již naplnila či se naplňují, rozhodující část našich doporučení je stále aktuální a platná.
4
Krátkodobá opatření Začít skutečně bojovat proti korupci (vč. boje proti lichvě a lichvářům), Urychleně přijmout opatření na posílení příjmů státního rozpočtu ( pokladny s fiskální pamětí pokladny s fiskální pamětí, zákon o prokazování majetku), Zvýšit sazbu daně z příjmů právnických osob o 1 až 2 body s podstatnou redukcí výjimek, Výrazně posílit úlohu majetkových daní – zvýšit sazby a zavést progresívní zdanění Zrušit pro podnikatele možnost nakupovat osobní vozy bez DPH,
5
Dlouhodobá opatření Formulovat prorůstovou hospodářskou politiku postavenou na zvýšení konkurenceschopnosti na základě kvalifikované práce a ne na co nejlacinějších pracovních nákladech a nízkých mzdách Zavést pořádek do oblasti veřejných financí změnit strukturu daňového systému a posílit přímé daně, daně majetkové a zavést daňovou progresi řešit problém ve zdanění mezi OSVČ a zaměstnanci, řádně posoudit a případné odstranit velkého rozsahu nejrůznějších výjimek, slev a úlev v jednotlivých daňových okruzích, řešit zneužívání vnitrokoncernových (transferových) cen a poskytováním služeb uvnitř skupiny za účelem daňové optimalizace, na straně výdajů veřejných rozpočtů provést podrobný audit všech výdajových položek všech částí veřejných financí a na základě tohoto auditu a zvolených priorit uvážlivě redukovat výdajovou stranu rozpočtů,
6
Dlouhodobá opatření Zvýšit efektivnost a výkonnost české ekonomiky podstatně zvýšit podporu technickému školství – od učňovských škol přes střední technické školy až po vysoké školy, podstatně zvýšit podporu výzkumu a vývoje s cílem zvýšit podíl vývozu technologií v českém exportu a roli českých firem jako finálních – generálních – dodavatelů velkých investičních celků, k podpoře exportu českých technologií na tyto trhy založit státní exportní společnost, která by zajišťovala komplexní vývoz s garancí státu, ke zvýšení podílu výzkumu a vývoje, koordinovat rozvoj vědeckotechnických parků a inovačních center, zcela změnit dosavadní podporu českého zemědělství s cílem zvýšit podíl tuzemských potravin na spotřebě na 80–90 %, podpořit rozvoj sociálního bydlení – výstavba nejméně 50 tis. bytů v sociálním bydlení, rozvinout některé infrastrukturní projekty: podpořit dostavbu 3. a 4. bloku JETE. Schválit Státní energetickou koncepci, která zajistí vysokou energetickou a surovinovou efektivnost využití výchozích surovin a zajistí dostatek hnědého uhlí zejména pro teplárenství. - rozvinout vodní dopravu – dostavět jezy na Labi, které umožní rozvinout levnou dopravu po Labi. je možno uvažovat i o dalších infrastrukturních projektech (zajištění dopravní obslužnosti, rozvoj a údržba dopravní infrastruktury a další) – ovšem při řádné obchodní soutěži, kde se nebude krást
7
II. Cílem Vize změny hospodářské strategie ČR je nalezení odpovědi na dvě klíčové otázky
8
Otázka č. 1 Proč Česká republika, jeden z nejvyspělejších států střední a východní Evropy, stát s dlouhou industriální tradicí a poměrně vysokou kvalifikační a vzdělanostní úrovní má v rámci EU jedny z nejnižších mezd? Otázka č. 2 Jak tento stav změnit?
11
III. Tři příčiny dlouhodobého udržování velmi nízké mzdové hladiny v České republice
12
Příčina č. 1 Výchozí a základní příčina nízké úrovně dosahovaných mezd byla zakomponována ve způsobu ekonomické transformace ČR - v nastavení tzv. transformačních polštářů: výchozí kurs české koruny byl v průběhu roku 1990 výrazně podhodnocen pod úrovní parity kupní síly, české mzdy v kursovém přepočtu na počátku transformace (1991) tak dosahovaly pouze zlomků úrovně západních zemí např. 10 % úrovně mezd v SRN, výrazné stlačení mezd (nákladů práce) v národní měně pod úrovní produktivity práce. Cenová deregulace a inflace (56 %) vedly k znehodnocení úspor pokles reálné mzdy o 30 %.
13
Příčina č. 2 Druhou příčinou byla paralelně uplatňovaná politika levné práce, jejímž cílem bylo dlouhodobě fixovat nízké mzdové úrovně a úrovně nákladů práce. Tuto politiku tvořila: a) opatření přímo ovlivňující mzdový růst mzdová regulace (zrušena v polovině roku 1995) dlouhodobá restrikce platů ve veřejném sektoru (rozpočtová restrikce kombinovaná se specifickými systémy stanovení mezd v rozpočtové sféře), minimální mzda dlouhodobě zadržovaná pod úrovní životního minima, tzv. studená progrese uplatňovaná při zdaňování mezd
14
Příčina č. 2 b) uplatňování procesů záměrně vzdalujících mechanismy utváření mezd od praxe vyspělých zemí EU (omezování a destrukce kolektivního vyjednávání) omezování tripartitního dialogu na celostátní úrovni, obstrukce při ratifikaci Evropské sociální charty a některých úmluv MOP, nerozšiřování kolektivních smluv vyššího stupně, omezování sociálního dialogu na všech úrovních,
15
Příčina č. 2 c) politika snižování sociálních standardů výrazná redukce nemzdových nákladů práce v podnikové sféře (pokles nákladů na podnikové vzdělávání, redukce či rušení podnikových sociálních fondů) podporována změnou daňových a dalších předpisů, redukce systémů sociální ochrany (důchody, podpory v nezaměstnanosti, nemocenské dávky), zpětné promítnutí do poklesu daní a pojistného – tlak na privatizaci veřejných služeb, redukce pracovněprávní ochrany zaměstnanců (podmínky propouštění, míra ochrany pracovního trhu, zákonné omezení pracovní doby, ochrana kolektivního vyjednávání aj.)
16
Příčina č. 3 Dlouhodobě uplatňovaná protirůstová restriktivní hospodářská politika ČR (s výjimkou osmiletého období let 1998 – 2006). Ekonomický růst České republiky je dlouhodobě jeden z jeden z nejnižších ze všech nových členských zemí EU, Výkonnost naší ekonomiky (HDP/obyv) se za posledních sedm let výrazně vzdálila našim ekonomicky vyspělým sousedům. Vůči Německu došlo mezi lety 2007–2015 k propadu výkonnosti o více než 4 procentní body, pokles je zaznamenán i vůči Rakousku, Výkonnosti České republiky výrazným způsobem přiblížilo Slovensko a Polsko, které zažívají dlouhodobě impozantní růst. Mezi 2007–2014 se Polsko ČR přiblížilo o 18 procentních bodů a Slovensko o 10 procentních bodů, Konvergence (přibližování) České republiky k vyspělému jádru EU probíhá velmi pomalu, lépe řečeno téměř nicotně Podle statistik je současná úroveň výkonnosti České republiky v porovnání s vyspělými zeměmi EU pouze zhruba o 7 procentních bodů vyšší, než před 25 lety Vyspělé státy se nám vzdalují a dříve méně vyspělé země se nám naopak mílovými kroky přibližují. Česká republika přešlapuje na místě.
17
Sbližování ekonomických úrovní vybraných států SVE po vstupu do EU v letech 2005 – 2014 HDP na obyvatele v PPS, %200520072010 2014 ČR/ EU2880848184 ČR / Euro (18)*74777578 ČR /Německo697268 ČR/Rakousko64686566 Slovensko/ČR748090 Polsko/ČR61637681 Maďarsko/ČR81738081 Slovinsko/ČR1081049799 HDP na obyvatele v kursu, % 2005200720102014 ČR/EU 2846525956 ČR/Euro (18)*41475249 ČR/Německo38444743 ČR/Rakousko35394239 Slovensko/ČR68788393 Polsko/ČR60616271 Maďarsko/ČR83756568 Slovinsko/ČR136130119122 Pramen: Eurostat, vlastní propočty
18
IV. V ČR dlouhodobě klesá produktivita práce
19
Sbližování produktivity práce u vybraných států SVE po vstupu do EU v letech 2005–2013 (produktivita práce na odpracovanou hodinu v PPS, %) 2005200720102013 ČR/EU 2867,366,957,362,8 ČR/Euro (18)60,059,052,355,8 ČR/Německo52,851,244,849,4 ČR/Rakousko59,858,851,056,5 Slovensko/ČR96,793,6102,197,4 Polsko/ČR74,870,291,491,8 Maďarsko/ČR85,181,8102,4102,3 Slovinsko/ČR122,6124,0135,9131,6 Pramen: Eurostat, vlastní propočty
20
V ukazateli produktivity práce (HDP v PPS na odpracovanou hodinu), jako výchozím ukazateli konkurenceschopnosti Česká republika dlouhodobě zaostává jak vůči EU 28 jako celku, tak vůči jeho nejvyspělejším členům. Relace tohoto ukazatele jak k průměru EU 28, tak k eurozóně (Euro18) v letech 2005–2013 snížila téměř o 5 bodů. Ostatní země SVE výrazným způsobem dohánějí a předhánějí v úrovni produktivity Českou republiku Vývoj produktivity v české ekonomice do značné míry vymyká všem zemím SVE, kde naopak dochází k velmi výrazné konvergenci jak vůči ČR, tak i vůči vyspělým zemím. Česká ekonomika doplňuje klesající produktivitu práce prodlužováním pracovní doby.
21
V. Délka pracovní doby v České republice je jedna z nejdelších v Evropě a stále narůstá
22
Roční pracovní doba na plný úvazek je v ČR jedna z nejvyšších v EU Trvale narůstá – a to i v době ekonomické krize, kdy všechny vyspělé země EU snižují délku pracovní doby Oproti zaměstnanci v SRN pracuje český zaměstnanec déle o téměř tři pracovní týdny, oproti francouzskému zaměstnanci je to o 5 pracovních týdnů
23
Roční počet odpracovaných hodin na zaměstnance v některých zemích EU
24
VI. Změna profilu české ekonomiky je naprostou nezbytností
25
Politika nízkých mezd (nákladů práce) a slabého kursu měny vede k sestupné restrukturalizaci ekonomiky (směrem k nižším stupňům zpracování, Česká ekonomika se profiluje jako závislý (záložní) ekonomický prostor s nižším oceněním produktu, nižší produktivitou a tím i mzdami, hledající stále levnější pracovní sílu, Pokračování těchto procesů bezpečně uzamkne Českou republiku v pasti chudoby
26
Politika levné práce a slabého kurzu měny Technologické zaostávání Sestup k nižším stupňům zpracování subdodavatel ského typu Nižší ocenění produktu (ekonomika v pozici price takera) Nižší přidaná hodnota Nižší souhrnná produktivita práce Nižší mzdy PAST CHUDOBY Politika levné práce a slabého kursu nemůže být změněna kolektivním vyjednáváním ani sebesilnějším tlakem odborů, Tato politika musí být odstraněna prostřednictvím formulace a prosazení nové hospodářské politiky státu Tato politika musí zabránit petrifikaci současné struktury ekonomiky a vést k restrukturalizaci ekonomiky směrem k vyšším stupňům zpracování.
27
Politika podpory národní ekonomiky Podpora technologického vzestupu Vzestup k vyšším stupňům zpracování posílení finality výroby Dynamický růst ocenění produktu (ekonomika v pozici price makera) Vyšší přidaná hodnota Vyšší souhrnná produktivita práce Vyšší mzdy CESTA K PROSPERITĚ
28
VII. Závěrečná úvaha o mzdové konvergenci českých mezd k nejvyspělejším státům EU a o úloze kurzu české koruny v tomto procesu
29
Za jak dlouho dostihnou české náklady práce náklady práce ve vyspělých zemích EU? Náklady práce Euro/hodina (nominální kurs) Podíl nákladů práce v ČR na nákladech práce ve sledované zemi (%) Rychlost konvergence nákl. práce ČR vůči sledované zemí za 10 let (procentní body) Do vyrovnání úrovně nákladů práce zbývá ČR (procentní body) Rok 2004201420042014 Norsko 30,15419,317,4-1,982,6 Dánsko 29,640,319,623,33,776,7 Belgie 29,239,119,9244,176 Švédsko 2937,42025,15,174,9 Francie 28,234,620,627,16,572,9 Nizozemí 27,33421,227,66,472,4 Finsko 24,432,323,829,15,370,9 Rakousko 25,231,52329,86,870,2 Německo 26,831,421,629,98,370,1 ČR 5,89,8100 00
30
Počet let za které dostihne ČR sledovanou zemi Země / Rok Při současném kursu a rychlosti konvergence z předchozích 10 let Při kursu silnějším o 10% a rychlosti konvergence z předchozích 10 let Při kursu silnějším o 20% a rychlosti konvergence z předchozích 10 let Norsko nikdy 495 Dánsko 20712286 Belgie 18511380 Švédsko 1479568 Francie 1127656 Nizozemí 1137655 Finsko 1348358 Rakousko 1036950 Německo 845945 ČR 000
31
Z á v ě r Přibližování ČR k nejvyspělejším zemím EU v nákladech práce při současné struktuře české ekonomiky a kursu koruny nemá smysluplné východisko, Řešení je nutno založit paralelně jak ve mzdách tak i v kursu, Mzdy - je třeba rychlejšího růstu nominálních mezd mezi ČR a vyspělými státy EU, Kurs koruny - je naprosto nezbytné nebránit posilování kurzu české koruny, Jen výrazné posílení kurzu koruny o cca 20 % dává smysluplnou šanci přiblížení mezd alespoň k sousedním zemím v dohledném časovém úseku jednoho lidského života
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.