Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavlína Kolářová
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Jana Hlistová Průřezové téma Gramatika Člověk v demokratické společnosti Informační a komunikační technologie Tematický celekNěmecký jazyk Ročník4. Datum tvorby15. 12. 20123 Datum a místo ověření 17. 12. 2013 – německý jazyk 4. L Druh učebního materiálu Prezentace Pracovní list Učebnice - cvičení
2
Anotace DUM zdůrazňuje užití préterita způsobových sloves při běžné komunikaci, uvádí přehled jejich významu a toho, co jednotlivá slovesa vyjadřují i s typickými příklady, dále přináší výklad tvoření préterita modálních sloves. Žáci procvičují slovesa v hovoru o snech a profesní dráze osob, k tomu jsou využita cvičení z učebnice Schritte 3. Ta jsou doplněna cvičeními na sestavování vět a překlady. Inovativní je spojení výpočetní techniky s učebnicí a slovem učitele, žáci mají více prostoru na procvičení dle své úrovně. Klíčová slova Význam modálních sloves, užití a tvoření préterita způsobových sloves. Metodický pokyn Určeno k výkladu a práci v hodině i k samostudiu a práci doma. Po přehledném výkladu je prostor na ústní procvičování v hodině – v plénu, ve dvojicích, nejaktivnější jsou žáci u cvičení 9 z učebnice na str. 136. Pracují ve 2, zadávají partnerovi otázky, dělají si poznámky a prezentují zjištěné před plénem. Překladová cvičení jsou doporučena za písemný domácí úkol. Možno využit i pro opakování. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
3
Tvoření, procvičení
4
Užití Préteritum pomocných a způsobových sloves se užívá při běžné komunikaci vedle perfekta sloves ostatních (pravidelných, nepravidelných, smíšených) Im Juli hatten wir 10 Tage Urlaub. Wir sind nach Spanien gereist. Das Wetter war schön, wir haben gebadet, in der Sonne gelegt, Ballspiele gespielt. Von hier konnten wir auch Ausflüge machen. Der Urlaub hat mir sehr gefallen.
5
Význam modálních sloves dürfen dovolení/zákazDarf ich nach etwas fragen? smětDa darf man nicht rauchen. können dovednost Ich kann nicht tanzen. umět, moci možnostKannst du kommen? mögen vztah k čemuIch mag mit ihm zusammen mít rádarbeiten. müssen povinnostDer Bäcker muss früh muset nutnostaufstehen. sollen návrh, pokynDu sollst sofort dein Büro mít povinnost doporučeníanrufen. wollen silné přáníErik will seine Freundin chtít záměr, úmyslheiraten.
6
Tvoření préterita modálních sloves ich muss-tewir muss-ten du muss-testihr muss-tet er muss-te sie muss-ten → Kořen slovesa bez přehlásky + koncovky: -te,-test, -te, -ten, -tet, -ten → 1. a 3. osoba se shodují
7
dürfener durftesměl könnener konntemohl/uměl mögener mochte!měl rád müssener musstemusel sollener sollteměl (udělat) wollener wolltechtěl + wissener wusste!věděl
8
Cvičení I. Schritte international 3, str. 60 cv. A2, A3 II. Přelož 1. Chtěl jsem jít do kina, ale nemohl jsem, musel jsem psát úkoly. 2. Anna chtěla studovat, ale nemohla, musela jít pracovat 3. Paul chtěl hrát na PC, ale nesměl, musel pomáhat na zahradě. 4. Chtěl jsem jít ven, ale nesměl jsem, musel jsem se starat o bratra. 5. Maria se chtěla dívat na televizi, ale nesměla, musela se učit.
9
III. Vytvoř věty v préteritu 1. Als Kind – ich - Tierärztin werden – wollen 2. Mit 17 Jahren – Petra – um 9 Uhr zu Hause sein - müssen 3. Mit 10 – wir – nicht in die Disko gehen – dürfen 4. Mit 6 Jahren – Jens – schwimmen – können 5. Als Jugendlicher – Frank – eine große Reise machen – wollen 6. Mit 15 – Dagmar und Hans – schon 4 Sprachen sprechen – können 7. ? mit 13 – du – auf die Party gehen – dürfen 8. Mit 20 - Kerstin – eine neue Ausbildung machen – wollen
10
IV. Přelož 1. Děti si nesměly hrát venku. 2. Kdy jsi musel vstávat? 3. Petr chtěl být ve 12 programátorem. 4. Měli jste nám zavolat. 5. Už jako dítě jsem uměl hrát šachy. 6. Klára nemohla dříve přijít, musela se starat o sestru. 7. V červnu jsme chtěli jet do Londýna. V. Schritte international 3, str.136 cv. 9
11
Řešení II. 1. Ich wollte ins Kino gehen, aber ich konnte nicht, ich musste Hausaufgaben machen. 2. Anna wollte studieren, aber sie konnte nicht, sie musste arbeiten gehen. 3. Paul wollte am Computer spielen, aber er durfte nicht, er musste im Garten helfen. 4. Ich wollte ausgehen, aber ich durfte nicht, ich musste mich um meinen Bruder kümmern. 5. Maria wollte fernsehen, aber sie durfte nicht, sie musste lernen. III. 1. Als Kind wollte ich Tierärztin werden. 2. Mit 17 Jahren musste Petra um 9 zu Hause sein.
12
3. Mit 10 durften wir nicht in die Disko gehen. 4. Mit 6 Jahren konnte Jens schwimmen. 5. Als Jugendlicher wollte Frank eine große Reise machen. 6. Mit 15 konnten Dagmar und Hans schon 4 Sprachen sprechen. 7. Durftest du mit 13 auf die Party gehen? 8. Mit 20 wollte Kerstin eine neue Ausbildung machen. IV. 1. Die Kinder durften draußen nicht spielen. 2. Wann musstest du aufstehen? 3. Petr wollte mit 12 Jahren Programmierer werden. 4. Ihr solltet/Sie sollten uns anrufen. 5. Schon als Kind konnte ich Schach spielen. 6. Klara konnte nicht früher kommen, sie musste sich um ihre Schwester kümmern.
13
Použitá literatura Schritte international 3. Ismaning: Hueber Verlag, 2006. ISBN 978-3-19-001853-6.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.