. Mathematische Modellierung elektrischer Systeme Prof. Ing. Jan Mühlbacher, CSc. Institut für elektrische und ökologische Energietechnik Fakultät für.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmenná příslovce Zájmenná příslovce vznikají z předložek a ukazovacích nebo tázacích zájmen. Zájmenná příslovce.
Advertisements

Vypracovala: Málková Jarmila
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
DresdenDresden Den první – Der erste Tag Výprava z Teplic natěšená na týden plný překvapení a poznání Unser Praktikum in Dresden hat.
Komm zu einer Party! ů.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Předmět: Německý jazyk Ročník: 4. Téma: Všeobecná konverzační témata
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Materiál je v souladu s ŠVP ZŠ Vrbno pod Pradědem
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Označení DUM Fi- DUM Autor
T AG DER N ACHBARSPRACHEN D EN JAZYKŮ SOUSEDŮ 2014 MŠ K LÍČEK N OVÝ B OR.
Programm A Lagune 2. Wiederholung der Fürwörter im Fall Ordnen Sie nach der richtigen Reihenfolge: ihm, mir, ihnen, uns, dir, euch,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_181 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Konverzace v německém jazyce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Konverzace v německém jazyce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Lektion 9 Die Polizei – dein Freund und Helfer (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
VY_32_INOVACE_4C3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Eliška Ducháčová Wir üben deutsche Grammatik PASSIV.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ35 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_INOVACE_4_NEJ 55 Název.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Schulsystem in Deutschland Autor: Mgr. Kostiuková N.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
R E I S E N PhDr. Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.02 Číslo projektu:
B ERLIN -D IE H AUPTSTADT DER BRD PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaWo.
Teplice Die Stadt, in der ich wohne. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III – Pozorka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ36 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Übungen- Nebensätze.
3.A, Gymnázium Šternberk, Er reiste in die Tschechische Republik seit Er besuchte Karlsbad, Teplice und Marienbad. Er liebte Karlsbad.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_10_SCHWEIZ.
Digitální učební materiál
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Menschen und Häuser TémaWerkstatt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ49 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Übungen - Reisen Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_4_INOVACE_NEJ1 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematický.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_08 Dresden TEMA:Reálie německy mluvících.
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Österreich - Bilder Autor: Ing. Vladimíra Brumková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ53 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_17 Lokale Präpositionen TEMA:Jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_12-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorMgr.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Wiederholung 1.-3.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_05 Geschichte Deutschlands TEMA:Reálie.
Flüsse und Seen Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie německy mluvících.
BRD - DAS SCHULSYSTEM Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastNEJ – reálie německy mluvících zemí Datum vytvoření26.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_4_8E_HOU_07_UMWELTSCHUTZ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Wohnen
Tschechien – Schulsystem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Schulsystem in Deutschland
Vyšší odborná a Střední průmyslová škola elektrotechnická Olomouc
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

. Mathematische Modellierung elektrischer Systeme Prof. Ing. Jan Mühlbacher, CSc. Institut für elektrische und ökologische Energietechnik Fakultät für Elektrotechnik Westböhmische Universität Pilsen Czech Republik

Simulation von Elektroenergiesystemen Ständig wird versucht, das realitätsnahe Verhalten von Elektroenergiesystemen durch verbesserte Modelle und deren Berechnung nachzubilden. Dabei sind oftmals die Ermittlung der Parameter für das mathematische Modell und die mathematische Stabilität der numerischen Lösung problematisch Gründe für eine mathematische Simulation - geringeres Risiko für Wirtschaftlichkeit und Sicherheit - Möglichkeit zu einfachen, wiederholten Berechnungen für verschiedene Varianten einschließlich Empfindlichkeits- und Toleranzanalyse - Möglichkeit, bereits im Projektstadium das Verhalten der Anlagen zu ermitteln VR ZČU v Plzni

fachliche Schwerpunkte - Dynamik und Stabilität von Synchronmaschinen mit nichtlinearen Magnetkreisen - Diagnostik von Asynchronmaschinen im Kraftwerksbetrieb - Berechnung von Stoßvorgängen in Transformatoren einschließlich nichtlinearer Magnetkreise mit Hysterese - Berechnung von Schaltvorgängen - Berechnung von Doppelerdschlüssen - Ausbreitung von höheren Harmonischen im Elektroenergiesystem VR ZČU v Plzni

VR ZČU v Plzni Využití výsledků práce v praxi 1. Stabilita a regulace synchronních strojů při poruchových stavech, pro a.s. Škoda Plzeň. Realizace např.: elektrárny ve Spojených Arabských Emirátech, zavlažovací čerpadla na Žluté řece v Číne. 2. Nárazové magnetizační proudy transformátorů, pro SUDOP Plzeň a ČEZ Vodní elektrárny. Realizace např.: napájení zabezpečovacích systémů ČD, elektrárna Štěchovice. 3. Diagnostika rozhodujících asynchronních pohonů v elektrárnách, pro a.s. Škoda Plzeň. Realizace např.: Dukovany, Jaslovské Bohunice, Mochovce, Tušimice. 4. Spínací přepětí v elektrizační soustavě, pro Invelt Plzeň, IPO Plzeň, E-on JČE a ČEZ Vodní elektrárny. Realizace např.: Teplárna Tábor, Planá nad Lužnicí, MVE Písek, Dalešice, elektrárna Rayong Thajsko. 5. Vícenásobná zemní spojení v sítích 22 kV, pro E.on JČE a ČEZ ZČE. Realizace např.: v a.s. Škoda Plzeň a v rozvodně Mirovice 6. Přenos vyšších harmonických přes transformátory 22/0,4 kV a 110/22 kV. Objednavatel i realizace E.on JČE. 7. Řízení a regulace ostrovního provozu elektrárny, pro IPO Plzeň. Realizace v centrální Austrálii.

VR ZČU v Plzni Monitoring von asynchronen Antrieben in Kraftwerken Problem: - ständige Überwachung wichtiger Asynchronantriebe in Kraftwerken zur Schadensverhütung. Frage: - wie erkennt man Defekte ?

VR ZČU v Plzni Basismodell der Asynchronmaschine

VR ZČU v Plzni Gleichungen (1) Stator- und Rotorwicklung werden als symmetrisch vorausgesetzt, so dass gilt: R a = R b = R c = R s R A = R B = R C = R R für die Speisespannungen gilt: stator:rotor: für den Magnetfluss kann man mittels der eigenen und gegenseitigen Induktivitäten schreiben: stator:

VR ZČU v Plzni Gleichungen (2) rotor: - für die Gegeninduktivitäten gilt: stator:

VR ZČU v Plzni Gleichungen (3) Magnetfluss im Stator: a = L s i a - M s i b - M s i c + Mcos(theta e )i A + Mcos(theta e + )i B + Mcos(theta e - )i C b = - M s i a + L s i b - M s i c + Mcos(theta e - )i A + Mcos(theta e )i B + Mcos(theta e + )i C c = - M s i a - M s i b + L s i c + Mcos(theta e + )i A + Mcos(theta e - )i B + Mcos(theta e )i C A = Mcos(theta e )i a + Mcos(theta e - )i b + Mcos(theta e + )i c + L r i A - M r i B - M r i C B = Mcos(theta e + )i a + Mcos(theta e )i b + Mcos(theta e - )i c - M r i A + L r i B - M r i C C = Mcos(theta e - )i a + Mcos(theta e + )i b + Mcos(theta e )i c - M r i A - M r i B + L r i C Magnetfluss im Rotor:

VR ZČU v Plzni Rovnice (4) kde se po úpravě dostane: kde: m i - je vnitřní elektromagnetický moment stroje J - je moment setrvačnosti rotujících hmot omega m - je mechanická úhlová rychlost m m - je mechanický moment na hřídeli včetně momentu mechanických ztrát Tím je úplně popsán matematický model asynchronního stroje ve fázových souřadnicích, který se skládá celkem ze 14 rovnic. Šesti napěťových, šesti rovnic pro spřažené magnetické toky, rovnice pro vnitřní moment motoru a z pohybové rovnice. für das innere Moment der Maschine gilt: m i = i j i k dM(theta m )/dtheta m M = M m cos(theta m ) - wobei M m die maximale Induktion bei theta m = 0 ist, so dass wir für ein dreiphasiges System erhaltení:

VR ZČU v Plzni Gleichungen (5) Die abgeleiteten Beziehungen berücksichtigen nicht die Verschaltung der Wicklungen. Bei Käfigläufermotoren kann vorausgesetzt werden, dass für jede Phase gilt: u A = u B = u C = 0 und zugleich, dass die Summe der Rotorströme null ist: i A + i B + i C = 0 Insbesondere bei einer sterngeschalteten Statorwicklung gilt: i a + i b + i c = 0 Dieses System von 14 Differenzialgleichungen mit bestimmten Koeefizienten wurde numerisch mittels Rechner iterativ gelöst.

VR ZČU v Plzni Einphasige Statorstörung Folgende Annahmen wurden berechnet: P n = 1,6MW, I n = 185A, U n = 6kV, n n = 1470 U/min, Sternwicklung Y Diese Maschine arbeitet als Haupt- Umlaufpumpe in den KKW Dukovany, Jaslovské Bohunice usw. Die Berechnungen wurden für 70 % des Nennbetriebes und einphasige Unterbrechung durchgeführt. Ergebnisse sind in Bild 1 gezeigt:

VR ZČU v Plzni Bild1: Statorstrom während der Anlaufphase und einphasiger Unterbrechung

VR ZČU v Plzni Bild 2: Details des Statorstromes für diesen Fall nach Bild 1

VR ZČU v Plzni Bild 3: Moment und Schlupf - Gesamtansicht

VR ZČU v Plzni Bild 4: Moment und Schlupf- Detail bei Unterbrechung

VR ZČU v Plzni Berechnung von Rotorschäden Schaden: - Bruch von 13 Rotorstäben Anlauf der Maschine (Sternschaltung) bis 100% Nennbetrieb und nachfolgender Beschädigugng von 1/6 der Rotorstäbe

VR ZČU v Plzni Bild 1. Statorfluss während Anlauf und Schaden

VR ZČU v Plzni Bild 2: Statorstrom in einer Phase - detail bei Schaden

VR ZČU v Plzni Moment und Schlupf - Gesamtansicht

VR ZČU v Plzni Moment und Schlupf - detailliert

Gegenwärtige Entwicklungstrends in der Elektroenergietechnik: - Minimierung der Umweltbeeinflussung im Zusammenhang mit der Energieerzeugung - intelligente Einschaltung erneuerbarer Energiequellen in das Energiesystem - höchste Qualität und Zuverlässigkeit der Energielieferung - Steuerung und Regulierung des Energiesystems (Transport und Verbrauch) - Minimierung der Verluste und Verbesserung der Ökonomie der ökologischen Energetik

Kurzschlussmoment der Synchronmaschine Problem: - wiederholter Ausfall der Wellenkupplung eines 35 MW Generators zur Turbine bei Nahkurzschlüssen Aufgabe: - Analyse der Ursachen, wobei nach klassischer (linearer) Auslegung der Welle diese 8- fach überdimensioniert war VR ZČU v Plzni

Lösungsweg - Ermittlung des mathematischen Modells. - Bestimmung der Parameter. - Berechnung des axialen Magnetflusses der Maschine (d-q-Komp.) - Vergleich der Berechnungsergebnisse mit realen Betriebsmessungen. - physikalische Interpretation der Ergebnisse. VR ZČU v Plzni

Modell der Maschine VR ZČU v Plzni

VR ZČU v Plzni Verlauf des Kurzschlussmomentes Prinzip der Konstanz des Magnetflusses bei Kurzschluss: Leistungsbilanz:

VR ZČU v Plzni Schadensursache Magnetfluss im Rotor im unbeschädigten Zustand

VR ZČU v Plzni Wicklungsaufbau.

VR ZČU v Plzni Magnetcharakteristik des Eisenkreises

VR ZČU v Plzni Lehrstuhl für Elektroenergietechnik und Ökologie - Abteilung Elektroenergetik - Abteilung für Hochspannungstechnik und elektrische Geräte - Abteilung für technische Ökologie pädagogische Mitarbeiter: 23 Durchschnittsalter: 48 let Habilitationen und Berufungen: 12