TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
CHÍ-KVADRÁT TEST DOBRÉ SHODY
Příklad 8.1: Hodnoty náhodné veličiny jsou zadány tabulkou. Chceme zjistit, zda tyto hodnoty mají normální rozdělení.
Získaná data rozdělíme do tříd – nemělo by tříd být příliš mnoho, zvolme 7 Určíme empirické (pozorované) četnosti v jednotlivých třídách:
Experimentální i teoretické četnosti jsou: Pro teoretické četnosti musí platit
Příklad 8.2: Obchodník má v sortimentu tři podobné výrobky A, B, C. Z dlouhodobého sledování zjistil, že průměrně ze 100 prodaných kusů tvoří A 40ks, B 35ks a C 25ks. Za poslední období jsou prodeje následovné: A 35, B 32, C 33 (na 100ks). Otázkou je, zda se preference zákazníků změnily, nebo jde jenom o náhodný jev.
CHÍ-KVADRÁT TEST NEZÁVISLOSTI
Příklad 6.3: Na výrobní lince, která pracuje nepřetržitě, se střídají 4 směny dělníků. Náhodně bylo vybráno 500 výrobků z produkce. U vybraného výrobku bylo zjištěno, zda vyhovuje normě. Zjištění jsou v tabulce. Zajímá nás, zda je počet nevyhovujících výrobků a některé směny výrazně vyšší.
DĚKUJI ZA POZORNOST