2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Tři politické ekonomie sociálního státu
SOCIOLOGIE.
Sociální politika a Welfare State
Média: nástroj vládnoucí třídy
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Osvícenství.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologie jako věda - opakování
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Marxismus a jeho varianty
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Shrnutí – 1. přednáška 1) Proč studovat sociologii? Předmět, metoda a funkce sociologie 2) Pojem paradigma – paradigma jako základ vědy a paradigmatická.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
3. téma: Kultura
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Název politologie je složen z následujících slov:
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Etnografie a národnostní politika ČLR
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ. 20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
7lOSnQ
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Sociální skupiny a role
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Populistické strany v Evropě –skutečná hrozba nebo mediální bublina?
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální interakce a sociální vztahy
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
4. základní teoretické přístupy v sociologii
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Transkript prezentace:

2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie 26. 2. 2014

Struktura přednášky Charakteristika tradiční a moderní společnosti Zakladatelé oboru Současné směry sociologie

Obecná charakteristika tradiční a moderní společnosti 1. ZPŮSOB USPOŘÁDÁNÍ MOCI A SPRÁVY Tradiční společnost Moderní společnost Omezené zdroje tradiční moci => není možná systematická kontrola celého území malý bezprostředný vliv, nejasné hranice Mocenský rámec je vytvářen moderním národním státem, který je schopen kontrolovat každodenní život svých občanů jasné hranice

2. TYP EKONOMIKY Tradiční společnost Moderní společnost Domácnost ztrácí své postavení soběstačné jednotky sociální reprodukce. Její jednotlivé funkce přecházejí na vznikající formální organizace, které zajišťují chod celé společnosti. Těžiště ekonomiky: průmyslová výroba. základní výrobní jednotka = domácnost, nízká směna, hospodářská soběstačnost. Těžiště ekonomiky: zemědělství a řemeslná výroba.

3. TYP SOCIÁLNÍ STRUKTURY Tradiční společnost Moderní společnost Stavovská struktura. Status (společenská pozice) je dán příslušností k jisté stavovské vrstvě. Namísto stavů vystupují třídy. Status je dán postavením na trhu (vlastník kapitálu nebo vlastník pouhé pracovní síly).

Mytologická, náboženská podoba, 4. ZPŮSOB VÝKLADU SVĚTA Tradiční společnost Moderní společnost Mytologická, náboženská podoba, Cyklické chápání času, stálost myšlení - stálá a definitivní totožnost jedinců. Převládá vědecký výklad světa, Lineární chápání času, dynamičnost (pohyblivost) myšlení - např. častá změna povolání, bydliště apod.

Vznik sociologické vědy jako reakce na krizi Podle některých sociologů je krize tradiční společnosti na přelomu 18. a 19. století podobná situaci, která zavládla na prahu století 21. krize v oblasti regulace světa práce dříve rozpad cechů – dnes krize odborů a dlouhodobého zaměstnání krize rodiny dříve rozpad tzv. obrněné domácnosti – dnes krize nukleární rodiny a rozšíření fenoménu singles či jiných forem partnerského soužití krize moci dříve konec monarchie a nastolení demokratického systému na občanském principu - dnes krize státu resp. sociálního státu krize náboženství dříve sekularizace světového názoru a eroze jednotného náboženského výkladu světa – dnes ztráta legitimity „velkých vyprávění“ (např. o pokroku, národu, rase, směřování dějin, atd.)

Literatura Berger, P., L.: Kapitalistická revoluce: padesát propozic o prosperitě, rovnosti a svobodě. Bratislava: Archa, 1993. Hirschmann, A. O.: Lidské vášně a osobní zájmy. Brno: CDK, 2000. Polanyi, K.: Velká transformace. Brno: CDK, 2006 . Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Slon, 2006, 1997. Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2004.

Zákl. směry sociologie 9

Struktura sociologie

ZÁKLADNÍ PARADIGMATA V SOCIOLOGII (Pro podrobnější výklad viz učebnice J. Kellera , příp. L. Urbana): 1) TEORIE KONSENSUÁLNÍ Strukturní funkcionalismus jako nejvýraznější směr a jeho nejvýznamnější představitelé: Talcott Parsons (1902-1979) – Sociologie zkoumá sociální systém a jeho funkce: Adaptace na prostředí Dosahování cílů Zajištění integrace Udržování vzorců jednání Robert. K. Merton (1910-2003) latentní a manifestní funkce, teorie středního dosahu a další koncepty Teorie sociální směny Parsons Merton

2) Konfliktní perspektiva Zakladatelé: Karl Marx (1818-1883) Německý filozof, „sociolog“ a ekonom Friedrich Engels (1820-1895) německý politický filosof

MODERNÍ TEORIE KONFLIKTU Nezaměřuje se pouze na třídní boj (jako Marx), nýbrž na celkovou strukturu společnosti, na konflikt mezi skupinami s různými zájmy. Ch. W. Mills (kritická sociologie, Mocenská elita, ©1956) R. Dahrendorf R. Collins aj. . Mills Dahrendorf Collins

3) INTERPRETATIVNÍ SOCIOLOGIE: Hlavní směry: Symbolický interakcionismus W.I. Thomas (1863-1947), tzv. Thomasův teorém G. H. Mead (1863-1931), teorie Self = sociálního Já na bázi komunikace, teorie rolí, teorie socializace)   Dramaturgická sociologie E. Goffman –(„Všichni hrajeme divadlo“) Etnometodologie H. Garfinkel (výzkumy tzv. „zdravého rozumu“ ) Fenomenologická sociologie A. Schutz ( možnosti introspektivní metody pro poznání sociálních vztahů) P. Berger, , T. Luckmann – („Sociální konstrukce reality“) Mead Berger

Základní pozice v otázce hodnotící kompetence sociologie utvářené v průběhu sociologické tradice 1) Max Weber (přelom 19. a 20. století) vymezení základní metodologické zásady tzv. „nehodnotící sociologie“ – jde o to zamezit proniknutí subj. soudů do vědeckých výpovědí. 2) Kritická škola (či radikální sociologie) čerpající z marxistických tradic: ‘Sociologie má být nástrojem kritiky, nikoli součástí systému.’ Z její poválečných představitelů např. Ch.W. Mills: ‘Sociologie pod rouškou hodnotové neutrality podporuje mocenskou elitu.’

…pokračování 3) Širší spor neutrální vs. angažované sociologie (druhá polovina 20. století) (viz Frankfurtská škola, L. Althusser, P. Bourdieu, feministické směry ad.) 4) Postmodernismus (konec 20. století) – přináší silný relativizující prvek; argumentace, dle které hodnotových soudů se v principu nelze v sociální vědě zbavit, badatel samotný není schopen vystoupit mimo svou sociální pozici, která jeho pohled nutně zkresluje.

Otázky z četby K.Polanyiho Vysvětlete pojem seberegulující trh! Kdy došlo k přechodu od regulovaného k seberegulujícímu trhu a jakými základními rysy se seberegulující trh vyznačuje? Jaké je dle Polanyiho v současné (= moderní) době postavení sociálního a tržního systému? Je tržní systém doplňkem sociálního systému nebo naopak sociální systém (lidská společnost) je doplňkem ekonomického systému? Proč kritizuje Polanyi přístup klasických ekonomů, jako např. Adama Smithe?

Literatura Durkheim, È.: Společenská dělba práce. Brno: CDK, 2004. Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON, 2000. Mills, Ch. W.: Mocenská elita. Praha: Orbis, 1966. Goffman, E.: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999. Berger, P. L.: Sociální konstrukce reality. Brno: CDK, 1999.