Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Impresionisté figurativního malířství
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Poezie ve světové literatuře
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Zdravotnický asistent, první ročník Diskriminace na základě věku Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
IMPRESIONISMUS.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Česká meziválečná poezie
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Umělecké směry přelomu století Název sady Umělecké směry přelomu století Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Konec století proti optimismu a racionálnímu výkladu světa založeného na pozitivismu se prosazuje pesimismus konce století konkurenční boj velmocí o ovládnutí světových trhů vyvolávají obavu z budoucnosti únava a pesimismus opět (jako kdysi v romantismu) utíká umělěc před přítomností do minulosti, do minulých kultur (gotika, renesance) pesimistická filosofie (A. Schopenhauer, F. Nietzsche) růst počtu dělníků v továrnách, ženy se hlásily o volební právo, právo na vzdělání urbanizace, industrializace zvyšovala se všeobecná vzdělanost prohlubují se však sociální rozdíly ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Konec století živná půda pro vznik nových politických stran a skupin zejména mladší generace – pocit znechucení a odporu vůči společnosti vědomí, že staré hodnoty se rozložily – konec století – fin de siècle pocity bezvýchodnosti z úpadku světa, kterému vládne bezohledná touha po majetku, vedly básníky k odmítavým gestům umělec se chce odlišit od okolního světa vyjadřuje svůj protest, klade důraz na svůj subjekt, vnitřní život, senzibilitu (citovost), v literatuře je výrazem tohoto postoje lyrická poezie ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Konec století objevují se nové směry, které jsou založeny na subjektivismu : impresionismus symbolismus dekadence vznikají i nové směry , které zdůrazňují objektivní realitu : civilismus futurismus vedle toho v 90. letech pokračují ještě starší literární směry: kritický realismus, naturalismus ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Claude Monet: Imprese – východ slunce Č. 1 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Vincent van Gogh: Slunečnice Č. 2 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Auguste Renoir: Houpačka Č. 3 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Édouard Manet: Snídaně v trávě Č. 4 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Jedná se o charakteristiku symbolismu nebo impresionismu? Claude Monet – Východ slunce nad přístavem Hra se zvukovými kvalitami slova Autor využívá hry světla a stínů Báseň v próze Snaha o zachycení bezprostředního dojmu, atmosféry Subjektivita Využívá sen, představy Důraz na význam slova Barevná skvrna v malířství Hudebnost verše Volný verš Hledá nový smysl ve starých známých slovech Impresionismus Symbolismus ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Je dané tvrzení pravdivé? Dekadence, impresionismus a symbolismus vznikly v Německu. ANO NE Pro krizi konce 19. století se vžil pojem fin de siècle. ANO NE Umělec konce století je nadšen ze společenské situace, splývá s davem. ANO NE Moderní básníci používali zvukomalbu, symboly a volný verš. ANO NE Impresionističtí autoři psali zejména lyriku a lyrizovanou prózu. ANO NE Impresionistický obraz se skládá z jednotlivých tahů štětcem, které z dálky vytvářejí celý obraz. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Edgar Degas: Baletní škola Č. 5 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Claude Monet: Oběd v zahradě Č. 6 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Édouard Manet: Toaleta Č. 7 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Auguste Renoir: V zahradě Č. 8 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Obrázek č. 1: [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Imprese,_v%C3%BDchod_slunce> Obrázek č. 2: [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Vincent_Willem_van_Gogh_128.jpg > ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Obrázek č. 3: [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Renoir_-_La_Balan%C3%A7oire.jpg> Obrázek č. 4: [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://en.wikipedia.org/wiki/File:%C3%89douard_Manet_-_Le_D%C3%A9jeuner_sur_l%27herbe.jpg> Obrázek č. 5: [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edgar_Germain_Hilaire_Degas_021.jpg> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Obrázek č. 6 [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monet_-_Das_Mittagsmahl.jpg> Obrázek č. 7 [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edgar_Germain_Hilaire_Degas_021.jpg> Obrázek č. 8 [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89douard_Manet_-_La_Toilette.jpg?uselang=cs> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Obrázek č. 8 [cit. 2012-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pierre-Auguste_Renoir_-_In_the_Garden.jpg> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,Umělecké směry přelomu století, Mgr. Veronika Mrkvanová