Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Název projektu: Škola a sport
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Světelné jevy a jejich využití
Optické zobrazování Základní pojmy
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Ohyb světla, Polarizace světla
Diplomovaný oční optik – Geometrická optika
Aneta Trkalová Petra Košárková
zpracovaný v rámci projektu
Vypracoval: Karel Koudela
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Hodnocení na konci letního období – zápočet
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název projektu: Škola a sport
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Vodorovný vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Tuhé těleso Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Geometrická optika. Geometrická optika je částí optiky, která se zabývá studiem šíření světla v prostředí, jehož rozměry jsou velké ve srovnání s vlnovou.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Moderní poznatky ve fyzice
O spojkách a rozptylkách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Šikmý vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Optika – lom světla VY_32_INOVACE_120118 15. března 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Laboratorní práce z fyziky Hlavička protokolu: Laboratorní práce z fyziky PROTOKOL Č. Téma: Optika Jméno a příjmení: Třída: Datum: Skupina: Spolupracovali: 2

Struktura zápisu do protokolu: Poznamenejte si strukturu protokolu a průběžně do ní doplňujte. Hlavička protokolu Úkol 1: Určete optickou mohutnost spojné čočky Pomůcky: 2 spojné čočky (jedna se známou ohniskovou vzdáleností), optická lavice, stínítko na držáku, zdroj světla (svíčka na stojanu), metr Teorie: Tabulka: Výsledek: Závěr: Úkol 2: Určete poloměr křivosti tenké dvojvypuklé čočky Výpočty: Úkol 3: Určete mřížkový parametr optické mřížky Pomůcky: zdroj monofrekvenčního světla (laser), optická lavice, stínítko, optická mřížka, metr

Úkol č. 1: Změřte optickou mohutnost tenké čočky Teorie Čočka je zobrazovací soustava, ve které vzniká obraz díky lomu světla. Čočky mají dvě lámavé plochy, zpravidla ze skla. Lom světla: Lom světla je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. Je důsledkem různých rychlostí šíření světla v různých prostředích a kromě světla platí pro veškeré elektromagnetické záření. Dostupné z: http://www.datasync.com/~wizard/Lasers/Refraction348.jpg (obr. 1) Popis obrázku: α … úhel dopadu, β … úhel lomu, 𝑛 1 … index lomu prvního prostředí, 𝑛 2 … index lomu druhého prostředí 4

Úkol č. 1: Změřte optickou mohutnost tenké čočky Teorie Světlo vycházející ze zdroje tvoří rozbíhavý světelný svazek. Prochází-li světlo nejprve spojnou čočkou s velkou ohniskovou vzdáleností, tak, že zdroj je umístěn přímo v ohnisku čočky, změní se na svazek rovnoběžných paprsků. Tato spojka se nazývá kondenzor. F F’ Popis obrázku: F … předmětové ohnisko kondenzoru F’ … obrazové ohnisko kondenzoru 5

Úkol č. 1: Změřte optickou mohutnost tenké čočky Teorie Prochází-li rovnoběžný světelný svazek světla spojnou čočkou, mění se na sbíhavý světelný svazek. Všechny paprsky se protínají v obrazovém ohnisku čočky. Vzdálenost mezi středem čočky a koncentrovaným světelným svazkem je ohnisková vzdálenost čočky. Optická mohutnost 𝜑= 1 𝑓 má jednotku D (dioptrie). Je kladná pro spojky a záporná pro rozptylky. F’ F Popis obrázku: F … předmětové ohnisko čočky F’ … obrazové ohnisko čočky f … ohnisková vzdálenost f 6

Úkol č. 1: Změřte optickou mohutnost tenké čočky Teorie Optická mohutnost čočky 𝜑 je definována vztahem 𝜑= 1 𝑓 = 𝑛 2 𝑛 1 −1 . 1 𝑟 1 + 1 𝑟 2 , kde 𝑛 1 je index lomu vzduchu ( 𝑛 1 =1,00026), 𝑛 2 je index lomu použitého skla, 𝑟 1 , 𝑟 2 jsou poloměry křivosti obou kulových ploch čočky. Předpokládejme, že poloměry obou částí dvojvypuklé čočky jsou stejné ( 𝑟 1 = 𝑟 2 =𝑟). Vzorec pro optickou mohutnost se zjednoduší: 𝜑= 1 𝑓 = 𝑛 2 𝑛 1 −1 . 2 𝑟 7 7

Postup pro úkol 1: 1. Sestavte optickou lavici podle nákresu. C … svíčka, K ... kondenzor, L … spojná čočka, S … stínítko 2. Vzdálenost CK nastavte na hodnotu ohniskové vzdálenosti kondenzoru 3. Upravte výšky čoček, svíčky a stínítka tak, aby světelný paprsek procházel celou optickou soustavou. Kontrolu lze provádět za pomoci papíru, kterým budete pohybovat mezi K, L a S. 4. Stínítkem pohybujte vpravo od L. Musíte co nejvíce zaostřit obraz svíčky. 5. Změřte vzdálenost LS. 6. Zvětšete vzdálenost KL posunutím čočky L. Opakujte body 3 až 5 pro tři různé vzdálenosti KL. 7. Zapisujte vzdálenosti CK, KL a LS do tabulky. 8. Určete ohniskovou vzdálenost LS čočky a její směrodatnou a relativní odchylku. C K L S 8

Tabulka: 𝜑= 1 𝑓 CK cm KL LS = f Df 𝜑 D D𝜑 1 2 3 průměr 𝑓 = ∆𝑓= 𝜑 = ∆𝜑= Optická mohutnost CK cm KL LS = f Df 𝜑 D D𝜑 1 2 3 průměr 𝑓 = ∆𝑓= 𝜑 = ∆𝜑= Určete aritmetický průměr ohniskové vzdálenosti 𝑓 a aritmetický průměr optické mohutnosti čočky 𝜑 . Vypočtěte směrodatné odchylky ∆𝑓 a ∆𝜑 . Určete relativní odchylky 𝛿𝑓= ∆𝑓 𝑓 . 100% a 𝛿𝜑= ∆𝜑 𝜑 . 100% . Zapište výsledky ve tvaru 𝑓= 𝑓 ±∆𝑓 𝑐𝑚, 𝛿𝑓=…% 𝜑= 𝜑 ±∆𝜑 𝑐𝑚, 𝛿𝜑=…% 9 9

Úkol č. 2: Vypočtěte poloměr křivosti tenké dvojvypuklé čočky 𝜑= 1 𝑓 = 𝑛 2 𝑛 1 −1 . 2 𝑟 Postup: Vyjádřete ze vztahu pro optickou mohutnost poloměr křivosti r. Dosaďte index lomu použitého skla ( 𝑛 2 =1,8). Vypočtený poloměr křivosti vyjádřete v centimetrech a zaokrouhlete na tři platné číslice. 10 10

Úkol č. 3: Změřte mřížkový parametr optické mřížky Teorie Monofrekvenční světlo je světlo jedné frekvence. Nejčastěji se jako zdroj monofrekvenčního světla používá laser. V našem případě použijeme laserové ukazovátko s vlnovou délkou 642,8nm. Optická mřížka je destička s pravidelnými vrypy. Vzdálenost středů vrypů nazýváme mřížkový parametr d. Dostupné z: http://bestpage.cz/opticke_klamy/opticke_klamy.html d (obr. 2) 11

Úkol č. 3: Změřte mřížkový parametr optické mřížky (obr. 3) Teorie Světlo je vlnění a jeho vlnová povaha se projeví při průchodu optickou mřížkou jeho ohybem (difrakcí). Na stínítku se pak objeví difrakční obrazec (obr. 3). Z podmínky pro vznik interferenčního maxima vyplývá vztah 𝑑.𝑠𝑖𝑛𝛼=𝑘.𝜆. Z geometrie úlohy plyne, že 𝑠𝑖𝑛𝛼= 𝑟 2 𝑙 2 + 𝑟 2 . Proto 𝑑= 𝑘𝜆 𝑟 . 𝑙 2 + 𝑟 2 Legenda: 𝛼 … úhel sevřený paprskem a kolmicí dopadu r … vzdálenost optických maxim nultého a k-tého řádu k … číslo označující řád maxima l … vzdálenost optické mřížky a stínítka 𝜆 … vlnová délka světla Dostupné z: http://optika.kuratkoo.net/difrakce.htm 12

Úkol č. 3: Změřte mřížkový parametr optické mřížky Postup: Sestavte optickou lavici podle nákresu (l … laser, M … mřížka, S … stínítko). Zkontrolujte, že na stínítku vzniká difrakční obrazec. Změřte vzdálenost MS optické mřížky od stínítka. Nejjasnější bod uprostřed stínítka je difrakční maximum nultého řádu, další světlé body jsou maxima 1., 2., 3. … k-tého řádu. Změřte vzdálenost r mezi 0. a 1. maximem (k = 1). Změřte vzdálenost r mezi 0. a 2. maximem (k = 2). Změřte vzdálenost r mezi 0. a 3. maximem (k = 3). Změřte vzdálenost r mezi 0. a 4. maximem (k = 4). Změřte vzdálenost r mezi 0. a 5. maximem (k = 5). Doplňte hodnoty do tabulky. r LASER L M S l 13 13

Tabulka: 𝑑= 𝑘𝜆 𝑟 . 𝑙 2 + 𝑟 2 Vlnová délka laseru: 𝜆=642,8𝑛𝑚 𝑑= 𝑘𝜆 𝑟 . 𝑙 2 + 𝑟 2 Vlnová délka laseru: 𝜆=642,8𝑛𝑚 Určete aritmetický průměr mřížkového parametru 𝑑 . Vypočtěte směrodatnou odchylku měření ∆𝑑. Určete relativní odchylku 𝛿𝑑= ∆𝑑 𝑑 . 100% . Zapište výsledek ve tvaru 𝑑= 𝑑 ±∆𝑑 𝑐𝑚, 𝛿𝑑=…% k l m r 𝒅 ∆𝒅 1 2 3 4 5 průměr 𝑑 = ∆𝑑= 14 14

Zdroje Obr. 1: CHEMICAL PARADIGMS. Refraction of Light [online]. 2014 [cit. 2014-03-15]. Dostupné z: https://chemicalparadigms.wikispaces.com/Unit+2+Refraction+of+light Obr. 2: OPTICKÉ KLAMY. Mřížka [online]. 2014 [cit. 2014-03-15]. Dostupné z: http://bestpage.cz/opticke_klamy/opticke_klamy.html 15 15