2014 Výukový materiál GE 02 - 53 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie selekce.
Advertisements

Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ 8
GENETIKA POPULACÍ 9 KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Dědičnost kvantitativních znaků
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Mimojaderná a polygenní dědičnost
Genové interakce.
GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
7 GENETIKA POPULACÍ KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Genetika kvantitativních znaků charakteristika kvantitativních znaků proměnlivost a její složky základní genetické parametry.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 Kvantitativní znaky:  jsou genotypově podmíněné větším počtem genů malého účinku – polygenů, které se svými účinky vzájemně ovlivňují a tvoří polygenní systém  většina mnohobuněčných  v polygenním aditivním systému se fenotypové projevy jednotlivých alel sčítají  v polygenním multiplikativním systému se účinky alel násobí

 při velkém počtu aktivních genů vzniká i velký počet kvantitativně odlišných genotypů  u monogenního znaku vznikají 3 genotypy ( AA,Aa, aa)  je-li každý gen zastoupen dvěma alelami, potom při počtu genů k je počet různých genotyp dán vztahem 3k  ovlivňují-li znak tři geny, vzniká již 27 různých genotypů

 při 5 zúčastněných genech vzniká 243 genotypů  proto kvantitativní znaky vykazují kontinuální proměnlivost - Gaussova křivka  protože efekt každého polygenu je velmi malý, je obtížné odlišit vliv polygenů od vlivů podmínek vnějšího prostředí !!!

 podíl vnějších faktorů, nedědičné proměnlivosti při tvorbě fenotypu kvantitativních znaků se dá vypočítat  míra dědičnosti a nedědičné variability = dědivost = heritabilita  je dána poměrem mezi dědičnou a celkovou fenotypovou složkou proměnlivosti znaku

 ukazatelem heritability je tzv. koeficient dědivosti = h 2  h 2 = Vg/Vp  h 2 je podílem geneticky podmíněné variability na celkové fenotypové variabilitě určitého znaku

 hodnoty koeficientu dědivosti jsou v rozmezí od 0 ( celá proměnlivost znaku je způsobená faktory prostředí) do 1 (celá proměnlivost znaku je způsobená genetickými faktory)  hodnoty h 2 nižší než 0,2 jsou považovány za nízkou dědivost  hodnoty 0,2 – 0,5 za střední dědivost  hodnoty nad 0,5 za dědivost vysokou  čím je dědivost vyšší, tím větší podobnost mezi rodiči a potomstvem lze očekávat a naopak !!!!!!

 mívají nízkou dědivost  projev jejich genů je snadno ovlivnitelný faktory životního prostředí  některé vlivy vnějšího prostředí projev výrazně posilují, některé tlumí  nedědičná proměnlivost, měnící fenotyp kvantitativních znaků, se nazývá modifikace

 V druhé generaci potomstva po meziplemenném křížení slepic typu Bantam a Plymouth, byly u náhodně vybraného vzorku deseti dospělých jedinců zaznamenány následující hodnoty:  1030 g, 1210 g, 1560 g, 1390 g, 1160 g, 870 g, 910 g, 1220 g a 1410 g.  Jaká je v daných podmínkách průměrná tělesná hmotnost, kterou můžeme teoreticky očekávat v uvedeném souboru kříženců?  Jaké rozmezí hodnot tělesné hmotnosti dospělých jedinců se může za daných podmínek v tomto souboru vyskytovat ?

 CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN