v horninách ultrabazických, bazických, karbonatitech, pegmatitech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Linking Words and phrases
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Distribuce prvků v litosféře
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Giving a Presentation 06B15 AutorLadislava Pechová Období.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Zero conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-09-Způsoby cestování Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_10.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tutorial: Physics Topic: Catalyst Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Pojem průmyslový minerál, hornina a současné rysy průmyslových surovin.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Teorie vzniku ložisek , jejich podstata a hlavní rysy
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Christmas in the UK VY_32_INOVACE_02-57 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Anglický jazyk Tematický okruh: Cvičení.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_3_London (3) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Metasomatity Rozložník: kap.2.4 Evans: kap. 13, 14.
Magmatická ložiska. Pojmy syngenetická, tj. ta, která se vytvořila současně s horninami, v nichž jsou uložena (např. sedimentární železné rudy, rýžoviště.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Task: give the symbol and a Czech equivalent of the chemical elements
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
San Francisco Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
v horninách ultrabazických, bazických, karbonatitech, pegmatitech
Czech Christmas.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Přítomný čas prostý a průběhový.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

v horninách ultrabazických, bazických, karbonatitech, pegmatitech Magmatogenní ložiska v horninách ultrabazických, bazických, karbonatitech, pegmatitech Rozložník: kap.2.1, 2.2, 2.3 Evans: kap. 7 až 11

Genetická klasifikace magmatogenních ložisek vývoj magmat: ultrabazických, bazických, alkalických, karbonatitových, pegmatitových hlavní lož. teorie = procesy: klasifikace - ložiska: 1. magmatická krystalizace 2. magmatická segregace: - frakční krystalizace - likvace - raněmagmatická - pozdněmagmatická - likvační - karbonatitová - pegmatitová

Hlavní průmyslové suroviny určité suroviny jen v magm.ložiskách Cr, Co, Ni, Cu, V, Au, REE, PGM (Pt, Pd, Rh, Ru, Ir, Os), diamanty Fe-Ti-V Nb, Li, Be, živce, slídy, křemen obecné hlavní rysy distribuce ložisek a zásob

Mechanismy vzniku magm.lož. frakční krystalizace filter-pressing (oddělení kap.fáze) nemísitelnost silikát/oxidická, silikát/sulfidická (fS2, fO2) clastering faktory: - magma mixing - změny koncentrace např. S - fO2 - kontaminace magmatu

Raně magmatická ložiska (proto-) chromit – FeCr2O4 diamanty titanit, magnetit – Ti, V … krystalizace

Cr - chromit reefs – chromitové polohy (stratiformní)

Vznik chromitových poloh petrologická rovnováha olivín-chromit-pyroxen To form a chromite deposit you have to saturate in chrome. Basalts usually have some chrome in them but are not saturated. The way to do this is to mix melts. The first (primitive) melt is fractionated (A to D), then a new magma pulse introduces more primitive melt A to mix with D and so chrome saturation occurs. Chromite crystallises first out of the melt, and after that the melt is depleted in chrome. If you then add another Cr-rich melt to the remaining melt, you crystallise chromite again. Chrome doesn't go into sulfides.

Diamanty proč jsou diamanty jen na určitých místech? LILE: Light Element, Lithophile elements, (Cs, Rb, Ba, Th, U, K, Nb, Ta and the light REE.) What I once termed the "Residual Elements", those that are the last to form crystals in a cooling magma. proč jsou diamanty jen na určitých místech? lamproity (vys.obsah K, různé stáří) / kimberlity (v kratonech)

Diamanty

Ložiska diamantů

Likvační ložiska původ magmatu a nemísitelnost Cu-Ni formace (cp, pentlandit) Pt formace (feroplatina aj.) Norilsk

Vliv Fe, Si na vlastnosti taveniny The amount of sulfur in the melt depends on iron, fO2, fS2 : FeO + 1/2S2 = FeS + 1/2O2 fO2 is a function of the activity of oxygen as a function of temperature. The oxidation states of iron, in increasing oxidation state, are as follows: Fe (iron) - FeO (wustite) - Fe3O4 (magnetite) - Fe2O3 (hematite). Frakcionace snižuje FeO v tavenině – krystaluje olivín - (Mg, Fe)2SiO4 – zvyšuje se koncentrace S. Vliv SiO2 – vysoká polymerizace taveniny vede ke zvýšení koncentrace S (neváže se v silikátech), příp. posun do pole nemísitelnosti silik. a sulf. taveniny.

PGE tvorba klastrů

Platinum Group Minerals in Outocumpu Ophiolite Complex (Finland) Euhedral grain of sperrylite (SP): PtAs2 A grain of laurite (LR) with irarsite growth (fine long crystal adjoining at the left and above to LR) contained in (Ir,Os) gersdorffite(GF). ). Irarsite of concretionary structure (Ni-IRS) contained in (Os,Ir,Ru) gersdorffite (GF): NiAsS. In irarsite is well defined hexagonal nucleus surrounded by radial and concentric zones of irarsite with variable contents of Os, Ir, Ru, Rh and Ni.

PGM - Outokumpu In heavy concentrates of samples were revealed the following minerals: chromite, ilmenite, pentlandite, nickeline, pyrite, gersdorffite, Co-gersdorffite, galenite, hedleyite, baddeleyite, native iron, tin, lead, cupper and also unknown Ni-Bi phases. As well were revealed well-known PGE minerals: erlichmanite, laurite, irarsite, osarsite, sperrylite, anduoite and also not mentioned in the reference mineralogical literature before - gersdorffite and Co-gersdorffite, containing Os, Ir, Ru and Rh in quantities - up to 15 mass % (Ru up to 1.7, Os up to 9.3, Ir up to 3.2, Rh up to 0.5). Even at a sketchy analysis of enlisted minerals the attention is brought to the fact that the list contain minerals atypical for ultramafic sulphides: one's more common for metamorphic, metasomatic and hydrothermal rocks. Moreover, from the minerals enlisted above only pentlandite is typical and only for ultramafic complexes with copper-nickel specialization. From enlisted PGE minerals: laurite (RuS2), erlichmanite (OsS2) and sperrylite (PtAs2) - are usual for Alpine-type ultramafic complexes. Sulphurasenides of osmium and iridium ( irarsite, osarsite) and especially unusual phases (Os, Ir, Ru, Rh)-gersdorrfite were not described in a structure of chromitite deposits.

Sudbury district norit Cu-Ni±PGE

Kambalda Kambalda is a nickel deposit formed from a komatiite, a very ultramafic (MgO > 25% - 35%) magma that melts at about 1600oC (1 atm). In comparison, basalt contains ~ 12% MgO and melts at 1200oC (1 atm). Cu-Ni

Thin section of spinifex texture (needels of olivine, plagioclase, tremolite, chlorite) from a komatiite sampled from the Kaapvaal region of South Africa. Courtesy of Tim Grove. Komatiite

Pozdněmagmatická ložiska Fe-Ti-V v anortositech (likvace?) Cr – chromit (podiformní tělesa), vznik s oceánskou kůrou, ale ložiska v ofiolitových formacích podiformní tělesa

Karbonatity složení, průmysl ringové struktury petrologie – nemísitelnost, frakcionace pyrochlor, hatchettolit (Nb-Ta, +U) – oxidy monazit, bastnezit (karb.), parisit (karb.), magnetit Mountain Pass, Jacupiranga

Karbonatitový komplex Schematic section and plan view (mid-level) of a carbonatite complex, showing cylindrical shape of intrusion that evolves upwards into a diatreme breccia and layered tuffs. Late dikes (bold lines) display a radial or concentric pattern. The intrusion consists of three phases: sövite (calcite-rich carbonatite), iron-rich magnesian carbonatite, and ijolite (nepheline-pyroxene rock). The host rocks are fenitized (alkaline metasomatism) and desilicified.

Karbonatitové magma velmi nízká viskózita – nemá silikáty! Natrocarbonatite is made up largely of two minerals, nyerereite and gregoryite. These minerals are both carbonates in which sodium and potassium are present in significant quantities. Both of these minerals are anhydrous (i.e they contain no water) and when they come into contact with the moisture of the atmosphere, they begin to react extremely quickly. gregoryit - (Na2,K2,Ca)CO3

Oldoinyo Lengai

Pegmatity souvislosti s magmatem (extrémní frakční krystalizace) zonálnost fluidní fáze bohatá na B, F, P, … Jans-Burnham 1969 – model extrémní frakční krystalizace (vývoj od granitické stavby po pegmatitovou, oddělením nejmobilnějších komponent

Vznik pegmatitové stavby podchlazené magma – metastabilní podmínky krystalizace pomalá krystalizace – velká zrna nemísitelnost (immiscibility) fluid silikátová tavenina a fluidy bohatá tavenina s vodou (málo silikátů)

Fluid poor – fluid rich melt

P = 8 kb

P = 2 kb

Pegmatitové formace, klasifikace klasifikace: P-T podmínky (Ginsburg-Černý) různé formace (z hlediska užitkových minerálů): jednoduché křemen-živcové slídonosné berylové litné pegmatity (metasomatické) drahokamové: beryl - Be3Al2(Si6O18), korund – Al2O3

Příklad výskytů v ČR a ve světě magmatická ložiska: ranský masív karbonatity pegmatity: Dolní Bory, Rožná Rožná

Hloubkové úrovně tavenin

Zvýšení kritického bodu

nemísitelnost