Regionální politika a strukturální fondy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Regionální politika.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Fondy EU.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
1 VŠFS – kombinované studium bakalářské – Základy práva ES/EU Regionální a strukturální politika EU
1 VŠFS – kombinované magisterské studium Prameny práva ES – právo EU Dodatky k politikám EU Regionální a strukturální politika EU
Strukturální politika
R EGIONÁLNÍ POLITIKA EU Základy regionalistiky. V ÝVOJOVÉ ETAPY RP EU 1958, Vývoj po roce více než třetina rozpočtu EU
Regionální politika a strukturální fondy 22. září 2014
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
CS Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE Třetí zpráva o soudržnosti Únor 2004 Konvergence, konkurenceschopnost a spolupráce.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
FONDY EU Programové období
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
1 VŠFS – KS LS 2006/2007 Konzultace Strukturální fondy EU.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika RP ČR.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2013 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2011 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
FONDY EU Programové období
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Strukturální politika EU Vědomé zásahy regulativní povahy do autonomního fungování tržních sil Cíl: –Dosáhnout strukturálních změn, které by trh sám vytvořil.
Robert Zbíral EU pro „přírodovědce“ 28. března 2011 Základní společných politik EU II. Regionální (strukturální) politika, společná zemědělská politika.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Regionální politika a ekonomika Historie a vývoj Regionální politiky v EU 6 základních etap RP: 1958 – – – – –
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. Obsah přednášky:  Fondy předvstupní pomoci  PHARE  ISPA  SAPPARD.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Mgr. Oldřich Hájek.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek. PREP – 4. přednáška Dnešní témata Regionální teorie Historie a vývoj Regionální politiky v EU Principy regionální.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
E VROPSKÁ R EGIONÁLNÍ POLITIKA POLITIKA ÚZEMNÍ A SOCIÁLNÍ SOUDRŽNOSTI K OHEZNÍ POLITIKA Regionalistika 2.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální politika a strukturální fondy- historie 19. října 2015
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Regionální a strukturální politika
Financování ÚSC z prostředků EU
Předvstupní podpora Agenda 2000 – 2006 a její plnění v ČR
Úvod, základní principy a cíle
Ing. Oldřich Vlasák Hradec Králové, 9. března 2006
Strukturální politika
Evropská unie VY_32_Inovace_07KR-7
Transkript prezentace:

Regionální politika a strukturální fondy Členství ČR v EU II. Regionální politika a strukturální fondy

Proč regionální politika v EU? projekt společného trhu snaha o hospodářský růst, 4 svobody volný pohyb ale omezen z důvodu nestejných podmínek v jednotlivých oblastech jen samotný společný trh nestačí-> musíme pomoci ve vyrovnávání (jde proti logice volné soutěže) soustředění se na regiony s nejhoršími problémy vliv vytvoření Hospodářské a měnové unie snahy o společnou měnu už od 70. let nelze využívat makroekonomické nástroje k regulaci růstu či asymetrických ekonomických šoků regionální politika jako druh kompenzačních plateb vyrovnání dopadů ekonomicky slabších regionů na slabší regiony a země souhlas s dalším prohlubováním integrace

Historické okénko I. Římské smlouvy čl. 92 SES: povoleny formy podpory, které usnadňují hospodářský vývoj oblastí, v nichž je životní úroveň nenormálně nízká, nebo v nichž se vyskytuje nezaměstnanost založeny Evropský sociální fond (ESF), Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF) proč tak malý důraz? rozdíly mezi zakládajícími státy malé myšlenka, že integrace trhů bude stačit sama o sobě

Historické okénko II. 1973-85 rozšíření v roce 1973- tyto státy podporují rozvoj regionální politiky (Itálie také- kohezní koalice) obecný pokles růstu hospodářství 1961 - 1973 1974 1985 Belgie 4,9 1,8 Dánsko 4,3 2,0 Francie 5,4 2,2 Irsko 4,4 3,8 Itálie 5,3 2,7 Lucembursko 4,0 Německo 1,7 Nizozemí 1,9 Velká Británie 3,1 1,4

Historické okénko III. 1973-85 vytvoření Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) dohodnuto 1975 (hrozba blokací integrace) zpočátku omezený dopad (málo peněz) čerpání prostředků podle kvót uděleným státům 1979- první reforma navýšení objemu finančních prostředků přechod malé části peněz do pravomocí Komise (dále poté rozšiřováno) Integrované programy pro Středomoří příprava na přijetí Portugalska a Španělska

Intermezzo I. regiony v EU nutno stanovit kategorie pro srovnání rozdílů region ústředním prvkem politiky soudržnosti klasifikace dle Komise zaostalé regiony (malé příjmy, kvalifikace atd.) regiony poznamenané průmyslovým úpadkem (restrukturalizace) periferní regiony (geograficky znevýhodněné) pohraniční regiony regiony poznamenané urbanistickými problémy venkovské regiony jak kritéria pro hodnocení potřebnosti pomoci? HDP vs. nezaměstnanost

Intermezzo I. jak porovnat regiony v EU? v každé zemi jiné administrativní rozdělení v roce 1988 zaveden systém NUTS (nomenklaturní územní statistické jednotky) čistě statistický význam pro účely regionální politiky NUTS I.- velké jednotky (země, makroregiony)- 85 v EU NUTS II.- střední článek správního členění státu (1-2 miliony obyvatel)- kolem 250 v EU NUTS III.- nejnižší úroveň správního členění státu (200-500 tisíc lidí)- kolem 1200 v EU NUTS IV.- úroveň mikroregionů, okresů NUTS V.- obce cíle regionální politiky se vážou hlavně na NUTS II. a III.

Deset nejbohatších Deset nejchudších 1 Inner London (UK) 315 Nord-Est (RO) 24 2 Bruxelles-Capitale (BE) 234 Severozapaden (BG) 27 3 Luxembourg 213 Yuzhen tsentralen (BG) 4 Hamburg (DE) 188 Severen tsentralen (BG) 28 5 Île de France (FR) 176 Sud-Vest (RO) 6 Wien (AT) 174 Severoiztochen (BG) 29 7 Berkshire, Buckinghamshire & Oxfordshire (UK) 162 Sud-Est (RO) 31 8 Provincia Autonoma Bolzano (IT) 160 Yugoiztochen (BG) 9 Stockholm (SE) 158 Sud (RO) 33 10 Oberbayern (DE) Nord-Vest (RO) 34 Praha- 137 procent Moravskoslezský- 57 procent

Historické okénko IV. 1985-93 jižní rozšíření prohlubuje rozdíly v EHS přijetí JEA významným mezníkem regionální politika nezbytným doplňkem dokončení jednotného trhu poprvé samostatný oddíl v SES: „Společenství se zaměřuje na zmenšování nerovností mezi různými regiony…“ poprvé zmíněny v SES tzv. strukturální fondy: EAGGF, ESF, ERDF reforma z roku 1989 součást rozpočtového kompromisu (Delorsův balík) přesun prostředků od zemědělství do regionální politiky posílení pozice nadnárodních orgánů založení iniciativ Společenství zcela pod kontrolou Komise, nemusí se ohlížet na zájmy členskcýh států horizontální témata SME, RETEX- textil, PECHAR- uhlí, REGIS- vzdálené regiony, LEADER- venkov, PEACE- severní Irsko, celkem 13 iniciativ

Podíl výdajů na regionální politiku v rozpočtu EU

Historické okénko V. cíle regionální politiky (platné až do roku 1999) poprvé jasná definice priorit, pomoc nebude distribuována ad hoc regionální cíle Cíl 1 Podpora hospodářsky zaostalých regionů (HDP na obyvatele menší než 75% průměru ES) Cíl 2 Konverze a rozvoj regionů, hraničních regionů nebo části regionů závažně postižených poklesem průmyslové výroby Cíl 5b Podpora rozvoje venkovských oblastí Cíl 6 (přidán až v roce 1995) Podpora rozvoje regionů s extrémně nízkou hustotou zalidnění cíle v rámci celé EU Cíl 3 Boj s dlouhodobou nezaměstnaností, zaměstnanost mladých, rozvoj rovných příležitostí Cíl 4 Podpora adaptace pracovníků, kteří ztratili práci v důsledku strukturálních změn Cíl 5a Podpora rozvoje venkova změnami v zemědělství, podpora rozvoje rybolovu

Intermezzo II.- přehled strukturálních fondů Evropský sociální fond založen 1957 hlavní nástroj sociální politiky a zaměstnanosti, rozvoj lidských dovedností, vzdělání priority: integrace nezaměstnaných, mladých lidí do pracovního procesu podpora rovných příležitostí růst zaměstnanosti posílení lidského potenciálu ve vědě a výzkumu posílení systému vzdělávání

Intermezzo II.- přehled strukturálních fondů Evropský fond regionálního rozvoje založen 1975 cílem je vyrovnat regionální rozdílnosti v EU a podporovat stabilní a udržitelný rozvoj největší strukturální fond co do výše prostředků priority: podpora malých a středních podniků prosazování produktivních investic zlepšování infrastruktury investice do životního prostředí investice do vzdělání, zdraví

Intermezzo II.- přehled strukturálních fondů Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond založen 1957 záruční část slouží pro financování zemědělských výdajů (CAP)- 95% prostředků podpůrná část podpora zemědělství v nepříznivých oblastech rozvoj venkovské infrastruktury prevence přírodních pohrom, rozvoj krajiny diverzifikaci zemědělské výroby Finanční nástroj na podporu rybolovu (FIFG) založen 1994 podpora přímořských regionů a restrukturalizace rybářského odvětví priority: vyvážené čerpání rybolovných zdrojů modernizace loďstva vybavení přístavů ochrana životního prostředí

Navázání fondů na jednotlivé cíle (94-99) ERDF ESF EAGGF Cíl 2 Cíl 3 Cíl 4 Cíl 5a FIFG Cíl 5b Cíl 6

Programové období 1994-1999 programové období 1994-1999 přijetí Maastrichtské smlouvy- cílem je HMU (společná měna) problém pro chudší země- těžko budou plnit konvergenční kritéria nemožnost zasahovat ve prospěch chudších regionů v čl. 3 SES nově zdůrazněna nutnost posilování hospodářské a sociální soudržnosti založení Fondu soudržnosti (Kohezní fond) založen 1993 není součástí strukturálních fondů příjemcem pomoci stát (ne regiony) podmínky účasti: HDP nižší než 90% průměru EU a snaha dodržovat konvergenční kritéria společné měny kvalifikovaly se Irsko, Řecko, Španělsko, Portugalsko (kohezní státy) pouze velké projekty (jiný druh schvalování) priority: projekty v oblasti životní prostředí budování dopravní infrastruktury (transevropské sítě)

Strukturální fondy celkem Rozdělení finančních prostředků pro jednotlivé strukturální fondy (1994-1999) Název fondu mld. ECU ERDF 76,50 EAGGF 27,30 FIFG 4,50 ESF 46,20 Strukturální fondy celkem 154,50

Rozdělení výdajů na jednotlivé Cíle (1994-1999) mld. ECU Cíl 1 104,40 Cíl 2 17,20 Cíl 3 + 4 16,80 Cíl 5a 7,70 Cíl 5b 7,60 Cíl 6 0,80 Všechny cíle celkem 154,50 v Cíli 1 25% obyvatel EU (Irsko, Řecko, Portugalsko celé) v Cíli 2 16% obyvatel EU v Cíli 5b 9% obyvatel EU v Cíli 6 0,4% obyvatel EU

Počet obyvatel v rámci Cíle 1 v jednotlivých zemích (1994-1999)

Rozdělení výdajů dle zemí a Cílů (1994-1999) Cíl 5a Cíl 5b Cíl 6 Belgie 730 342 465 195 77 - Dánsko 119 301 267 54 Německo 13 640 1 566 1 942 1 143 1 227 Řecko 13 980 Španělsko 26 300 2 416 1 843 446 664 Francie 2 190 3 774 3 203 1 933 2 238 Irsko 5 620 Itálie 14 860 1 463 1 715 814 901 Lucembursko 15 23 40 6 Nizozemí 150 650 1 079 165 Rakousko 162 99 387 380 403 Portugalsko Finsko 179 336 347 190 450 Švédsko 157 509 204 135 247 Velká Británie 2 360 4 581 3 337 817 EU celkem 93 972 15 360 15 180 6 916 6 862 697

Celkový počet prostředků získaných ze strukturálních fondů (1994-1999, v mil. euro)

Kohezní fond (1994-1999) v miliónech euro % Životní prostředí Pitná voda 2576,5 15,4 Odpadová voda 3817,8 22,8 Pevný odpad 948,8 5,7 Prevence eroze a zalesňování 622,7 3,7 Jiné 458,4 2,7 Celkem 8424,2 50,3 Doprava Cesty 4706,1 28,1 Železnice 2819,2 16,8 Letiště 496,2 3,0 Přístavy 237,2 1,4 Systém dopravního značení 37,9 0,2 29,1 8325,7 49,7 Celkový rozpočet 16749,9 100

Zásady regionální politiky princip koncentrace soustředění úsilí- realizace projektů podle předem stanovených cílů soustředění se na regiony s nejhoršími problémy princip partnerství velmi úzká spolupráce s orgány všech úrovní (EU-stát-region) princip programování prostředky distribuovány v rámci víceletých programů důraz na co nejkomplexnější přístup princip doplňkovosti (adicionality) investice pouze doplňkem- nenahrazují snahy členských států musí být spolufinancování princip monitorování a vyhodnocování před schválením projektu vyhodnocení dopadů, průběžný monitoring princip solidarity jeden ze základů integrace vyspělejší státy pomáhají těm chudším

Programové období 2000-2006 Agenda 2000 proč reforma? Summit v Berlíně návrh nového rozpočtového rámce i změn v systému regionální politiky (1997) snaha o větší koncentraci, efektivitu, zjednodušení proč reforma? velká roztříštěnost regionální politika zvyšuje HDP, ale na nezaměstnanost není větší vliv důraz pouze na projekty, které nemohou být provedeny členskými zeměmi další rozšíření EU (ještě větší tlak na výdaje) Summit v Berlíně nová definice cílů omezení iniciativ Společenství

Programové období 2000-2006 Iniciativa Prostředky v mld. EURO Interreg Iniciativy společenství Interreg podporuje přeshraniční, nadnárodní a regionální spolupráci fond: ERDF Leader podporuje sociálně-ekonomické aktéry na venkově a snaží se najít nové možnosti rozvoje fond: EAGGF EQUAL rozvoj nových metod k odstranění příčin nerovností a diskriminace na trhu práce fond: ESF URBAN podporuje města a aglomerace nacházející se v krizi Iniciativa Prostředky v mld. EURO Interreg 4,875 EQUAL 2,847 Leader 2,020 URBAN 0,700

Nové rozdělení cílů Cíl 1 Cíl 2 Cíl 3 podpora hospodářky zaostalých regionů (NUTS II regiony s HDP pod 75% průměru EU) dále nejodlehlejší regiony EU oblasti dříve spadající pod Cíl 6 Cíl 2 podpora hospodářské a společenské přeměny oblastí čelícím strukturálním problémům oblasti postižené restrukturalizací průmyslu a služeb městské oblasti jsoucí v krizi z důvodu ztráty ekonomických aktivit venkovské oblasti oslabené změnami ekonomiky oblasti závislé na rybolovu procházející krizí Cíl 3 modernizace systémů vzdělávání a podpora zaměstnanosti rozvoj oblasti lidských zdrojů není regionální rozdělení (horizontální téma) jen maximum prostředků pro jednotlivé státy jen do oblastí mimo Cíl 1

Kohezní fond 2000-2006 celková podpora 18 miliard euro stejné státy Irsko od roku 2003 nebude dostávat žádnou podporu stejné účely i podmínky spolufinancování alespoň 80%

Celkové procentuální rozdělení výdajů v období 2000-2006

Celkové množství příjmů členských zemí ze strukturálních fondů (období 2000-2006) v milionech eur

Procentuální srovnání příjmů členských zemí ze strukturálních fondů (období 1994-1999 proti období 2000-2006)

Přehledová mapa regionální politiky EU