STAVBy pro obchod a služby Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
stavby pro obchod a služby vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění vyhlášky č. 20/2012 Sb., definuje stavbou pro obchod stavbu s prodejní plochou: do 2 000 m2, která musí splňovat požadavky druhé až páté části uvedené vyhlášky nad 2 000 m2, která musí navíc splňovat zvláštní požadavky uvedené v šesté části vyhlášky
stavby pro obchod a služby ustanovení druhé až páté části stanovují tyto základní požadavky: rozptylové plochy a zařízení pro dopravu v klidu požadavky na bezpečnost a vlastnosti staveb požadavky na jednotlivé stavební konstrukce staveb požadavky na technická zařízení staveb
stavby pro obchod a služby ustanovení šesté části vyhlášky stanovují tyto základní požadavky: ve stavbách pro obchod musí mít hlavní dopravní komunikace v prodejních místnostech průchozí šířku alespoň 2 000 mm, v přízemí 2 500 mm + na jejich křížení musí být umístěny ukazatele k východům, únikovým cestám a hlavnímu schodišti vstupy pro příchod zákazníků musí být oddělené od vstupů sloužících provozu
stavby pro obchod a služby vedle těchto specifických požadavků je nutno vždy řešit u obchodních staveb, v závislosti na jejich typu , velikosti a sortimentu, zejména: zázemí pro personál administrativní zázemí – kanceláře managementu, ekonomického a personálního zajištění ostrahu provozu toky a distribuci tržeb
stavby pro obchod – druhy obchod patří k jedné z nejstarších ekonomických aktivit člověka v současné době existuje velmi široká škála staveb pro tento účel, které se vzájemně liší svou velikostí, sortimentem zboží i nabízenou formou a stylem a kulturou prodeje
stavby pro obchod – druhy členění z hlediska velikosti: jednotlivé prodejny v samostatných objektech prodejní prostory ve stavbách jiného účelu, stavby s více prodejnami – nákupní střediska, markety, hypermarkety, hobby-markety, nákupní centra a parky, retailové parky
stavby pro obchod – druhy členění z hlediska sortimentu: jedno nebo malosortimentní prodejny (např. potraviny, obuv, drogerie, butiky, specializované prodejny - zahrada) vícesortimentní prodejny (např. potraviny, drogerie, domácnost) plnosortimentní prodejny (např. hypermarkety)
stavby pro obchod – druhy členění z hlediska stylu a kultury prodeje: obsluhované (pultové) samoobslužné zakázkové (autosalony)
stavby pro služby - druhy službou rozumíme širokou sféru ekonomických aktivit zaměřených na uspokojování potřeb člověka tam, kde si nevystačí vlastními možnostmi a schopnostmi služby lze rozdělit na dvě základní skupiny podle jejich typu: služby nevýrobní povahy služby výrobní povahy
NEVÝROBNÍ SLUŽBY služby spojené s péčí o vzhled zákazníka – kadeřnictví, manikúra, pedikúra, kosmetika, solária služby spojené s péčí o tělesnou schránku zákazníka – masáže, fitness služby spojené s předměty denní potřeby zákazníka a jeho domácnosti – čistírny oděvů, opravny obuvi, krejčovství, opravny domácích spotřebičů, „hodinový manžel“-drobné opravy (elektro, stavební, instalatérské) v domácnosti, výroba klíčů, broušení nástrojů aj. ostatní služby – překlady do a z cizích jazyků; ekonomické a finanční poradenství; právní služby aj.
VÝROBNÍ SLUŽBY výsledkem je zpravidla hmotný produkt, který se vyrábí na individuální zakázku zákazníka (není běžně dostupný na trhu) a nebo je předmětem výrobní služby činnost, vyžadující použití technologických zařízení) tiskařské, kopírovací a knihvazačské služby fotografické sběrny, ateliéry a studia pneuservisy, opravny motorových vozidel specifickým typem služeb jsou služby ubytovací a stravovací v souvislosti s cestovním ruchem
DĚKUJI ZA POZORNOST