Musica practica.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Označení DUM Fi- DUM Autor
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Digitální učební materiál
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_187 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Vypracování stavu bádání.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Attribut. Apposition. → H/B 2001, 492–515.
Antonín Dvořák ( ).
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Antonín Leopold Dvořák
ANTONÍN DVOŘÁK.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudební výrazové prostředky
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Vztahy v rodině - Jaroslava Bajgarová - ZŠ Hněvotín Metodické pokyny pro učitele Předmět: rodinná výchova Jazyk: NJ Jazyková úroveň: A1 Rok: 2010.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Vypracování stavu bádání. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Ed. Stanley Sadie. (John Tyrrel) Sir George Grove. Od r Die Musik in.
Německý jazyk předložky se 3. pádem nácvik spojení pasivně posun myší Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Pěnička.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Max Brod ( Ve středu 26. ledna 2011 byla odhalena pamětní deska spisovatele Maxe Broda na jeho rodném domě v Haštalské ulici 25 na pražském Starém Městě.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Menschen und Häuser TémaWohnen.
DEUTSCH MIT MAX 2 LEKTION 6 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ49 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Bekannte Persönlichkeiten Deutschlands Autor: Mgr. Kostiuková N.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Dativ von Substantiven 3.pád podstatných jmen Proč se učit 3. pád ?  v německém jazyce se tvary členu mění s daným pádem 1.pád der (ein) die (eine)
D EUTSCHLAND - P ERSÖNLICHKEITEN PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhFeste und Geschenke TémaPředložky.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_04 Berühmte deutsche Persönlichkeiten.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_05 Geschichte Deutschlands TEMA:Reálie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_02_BERLIN_VSTUP.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Německý jazyk předložky se 3
Gymnázium Židlochovice kvarta
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Dějiny hudby a její osobnosti
GE - Vyšší kvalita výuky
Hudba a zvuk v kontextu multimédií I.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Die Schweiz - Geschichte
AUTOR: Lenka Šilhánková
Název školy: Základní škola Netvořice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Němčina pro jazykové školy nově 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Edice.
Německý jazyk předložky se 3
Německý jazyk předložky se 3
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Simonová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tschechien – Schulsystem
Vyšší odborná a Střední průmyslová škola elektrotechnická Olomouc
Předložky se 3. pádem Mgr. Lenka Kudrnová.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Musica practica

Pedagogika vs. praxe Aristides Quintilianus (3. stol. n. l.) teoretická a praktická znalost hudby

středověká pedagogika Guido Aretinus (Guido Monaco; 991/992 – 1050) Micrologus zavedení tetragramu, hexachordický systém, guidonianská ruka

Barokní teorie Johann Joseph Fux (1659/1660 – 1741) Gradus ad Parnasum (1725) Jean-Philippe Rameau (1683 - 1764) Traité de l'harmonie (1722)

Konzervatoře Paříž 1795 Praha 1811 Graz 1813 Vídeň 1817 Lipsko (ředitel Mendelssohn) 1843 Mnichov 1846 Berlín 1850 okolo 1860 v Rusku a ve Spojených státech

Paříž Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris (Národní konzervatoř hudby a tance) composition théorique composition pratique Charles-Simon Catel (1773 – 1830) Traité d'harmonie (1804)

Paříž Antonín Rejcha (Reicha; 1770 – 1836) Cours de composition musicale (, ou traité complet et raisonné d'harmonie pratique) (1818) Traité de mélodie (1814) Francois-Joseph Fétis Traité complet de la théorie et de la pratique de l´harmonie (1844)

Vídeň Simon Sechter (1788 – 1867) Generalbaßlehre (1830) Die Grundsätze der musikalischen Komposition (1853–54)

Německo Jacob Gottfried Weber (1779 – 1839) Versuch einer geordneten Theorie der Tonsetzkunst, 4 Bd. (1817 – 21, 1824) Allgemeine Musiklehre zum Selbstunterricht für Lehrer und Lernende (1822) Adolf Bernhard Marx (1795 – 1866) Allgemeine Musiklehre (1839) základní tónový materiál Rytmus Lidský hlas a nástrojové studium Základní formální uspořádání Teorie formy v umělecké hudbě Přednes (interpretace) s appendixem hry z partitur Hudební výchova

A. B. Marx Die Lehre von der musikalischen Komposition (1837–1847) (Johann Heinrich Pestalozzi)

Německo Lipsko Moritz Hauptmann (1792 – 1868) Die Natur der Harmonik und der Metrik: zur Theorie der Musik. Nachdr. der Ausg. Leipzig, Breitkopf und Härtel, 1853 Ernst Friedrich Richter (1808 – 1879) Lehrbuch der Fuge (1859) Lehrbuch des einfachen und doppelten Kontrapunkts (1872) Katechismus der Orgel

Německo Lipsko Salomon Jadassohn (1831 – 1902) Die Formen in den Werken der Tonkunst Instrumentationslehre Harmonielehre Contrapunkt Generalbass Kanon und Fuge

Německo Lipsko Hugo Riemann (1849 – 1919) Handbuch der Harmonielehre (1882) Vereinfachte Harmonielehre; oder, Die Lehre von den tonalen Funktinen der Akkorde (1893)

České země po roce 1850 Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) Počáteční a všeobecné základové ke všemu umění hudebnému, 1817 Josef Förster (Foerster) (1804 – 1892) Navedení k generálnímu basu (1835) Jan Nepomuk Škroup (1811 – 1892) Počátkové hudební, 1850 František Blažek (1815 – 1900) Theoreticko-praktická nauka o harmonii pro školu a dům, 1866, 1878

České země Riegrův slovník naučný (1860 – 1874) Josef Leopold Zvonař (160 hesel) Hudební časopisectví

Univerzita August Wilhelm Ambros (1816 – 1876) Guido Adler (působil 1885 – 1888) Ernst Mach (1838 – 1916, působil 1867 – 1895) Einleitung in die Helmholtz'sche Theorie, populär für Musiker dargestellt (Graz 1866) Carl Stumpf (působil 1879 – 1884) přednášky Prinzipien der Aesthetik a (1883) Tonpsychologie Otakar Hostinský (1847 – 1910) Die Lehre von den musikalischen Klängen. Ein Beitrag zur aesthetischen Begründung der Harmonielehre (1879)

Hostinský Nové dráhy vědecké nauky o harmonii (1887)

Varhanická škola v Praze zal. 1830 (součásí konzervatoře od 1890) Fr. Blažek F. Z. Skuherský (1830 – 1892) - O formách hudebních, Praha 1873, 21884, též německy - Nauka o skladbě hudební, 4 sv., Praha 1880–84; - Varhany, jejich zařízení a zachování, Praha 1884; - Velká theoreticko-praktická škola na varhany (Orgelschule), Praha 1884, 21949; - Nauka o harmonii hudební na vědeckém základě (též německy), 1885; - Staročeské chorály, 1887.

Pražská konzervatoř od. 1811 Dionys Weber, Johann Friedrich Kittl, Josef Krejčí (1865) Reforma studia 1889/1890 Karel Knittl (1853 – 1907) Nauka o skladbě homofonní (1897) Skuherský Karel Stecker (1861 – 1918) Všeobecné dějiny hudby ve dvou svazcích (1892, 1903) Hudební formy (1905)

Varhanická škola v Brně 1881

Harmonické teorie Nauka o generálním (číslovaném) basu Teorie fundamentálního basu Teorie stupňů (Stufentheorie) Funkční teorie (Funktionstheorie)

Generálbas it. basso continuo, něm. Generalbaß, Generalbasslehre, angl. thorough-bass, fr. Basse continue Bas může být opatřen číslicemi, jež tyto intervaly označují vzestupně od primy Johann David Heinichen udává 12 značek: Neu erfundene und Gründliche Anweisung … zu vollkommener Erlernung des General-Basses (1711) J. Ph. Rameau 62 značek: Dissertation sur les différentes méthodes d’accompagnement pour le clavecin, ou pour l’orgue, Paris 1732 basso senza cifre: oktávové pravidlo, regola dell'ottava, La Règle de l'Octave, die Oktavregeln

Teorie fundamentálního basu basso fondamentale basso continuo vs. basso fondamentale 1) akordický pohyb je založena na přirozené nutnosti rozvést disonance 2) základní akordy jsou tvary, které sestávají z velké a malé tercie. Pohyb fundam. basu je přijatelný pouze po terciích a kvintách a obratech těchto intervalů 3) kvintsextakord IV. stupně má dvojí využití (double emploi) Jean-Philippe Rameau (1683 – 1764) Friedrich Wilhelm Marpurg (1718 - 1795), Systematische Einleitung in die musicalische Setzkunst nach den Lehrsätzen des Herrn Rameau (1757) Johann Philipp Kirnberger (1721-1783), Kunst der reinen Satzes in 2 Teilen (1771/76-79) Heinrich Christoph Koch (1749 – 1797), Handbuch bey dem Studium der Harmonie (1811) Simon Sechter, Grundsätze der musikalischen Komposition (1853/54)

Teorie stupňů Stufenlehre, Stufenbezeichnung Georg Joseph (Abbé) Vogler (1749 – 1814) Gottfried J. Weber (1779 – 1839) Ernst F. Richter (1808 – 1879), Lehrbuch der Harmonie (1853) Arthur Joachim von Oettingen (1836 – 1920) Ludwig Thuille (1861 – 1907)/ Rudolf Louis (1870 – 1914), Harmonielehre (1910)

funkční teorie Funktionstheorie Riemannova funkce (význam, účel) se projevuje působení jednotlivého akordu v rámci harmonie (harmonische Gesamtheit) a ve vztahu k harmonickému centru (T). Funkce vzniká nezávisle na vedení hlasů a působí (s ohledem na časový průběh, s proudem hudby) především směrem dopředu (občas i zpětně). Jedná se o kategorii, jež se uskutečňuje teprve v lidské paměti (myšlení). Je podmíněna možností paměti a očekávání posluchače (odpovídá hudebnímu slyšení).

Riemann Karl Wilhelm Julius Hugo (* 18. červenec 1849 Großmehlra b. Sondershausen, † 10. červenec 1919 Leipzig) 1868 Univerzita Berlín 1870/71 1874 učitel klavíru a dirigent v Bielefeld 1878 habilitace na lipské univerzitě (Studien zur Geschichte der Notenschrift) 1878 - 1880 privátní docent v Lipsku 1881 – 1890 konzervatoř Hamburk (Brahms) 1890 tři měsíce, konzervatoř v Sonderhausen (Max Reger) 1881 - 1890 konzervatoř Wiesbaden (Hans Pfitzner) 1901, 1905 Univerzita Lipsko

Musikalische Syntaxis Musikalische Syntaxis. Grundriß einer harmonischen Satzbildungslehre (Leipzig, 1877) Studien zur Geschichte der Notenschrift (Leipzig, 1878) Skizze einer neuen Methode der Harmonielehre (Leipzig, 1880); od 2. vydání 1887 jako Handbuch der Harmonielehre Musik-Lexikon (Leipzig, 1882); fertiggestellt und bearbeitet von Alfred Einstein (Berlin, 9. Auflage 1919; 11. Auflage 1929); als Riemann-Musik-Lexikon, 5 Bände, herausgegeben von Wilibald Gurlitt, Hans Heinrich Eggebrecht und Carl Dahlhaus (Mainz, 12. Auflage 1959-1975) Die Natur der Harmonik (Leipzig, 1882) Wie hören wir Musik? Drei Vorträge (Leipzig, 1888) Große Kompositionslehre, 3 Bände, Band 1: Der homophone Satz (Berlin/Stuttgart, 1902), Band 2: Der polyphone Satz (Berlin/Stuttgart, 1903), Band 3: Der Orchestersatz und der dramatische Gesangstil (Stuttgart, 1913)

Geschichte der Musiktheorie im IX.-XIX. Jahrhundert (Berlin, 1898) L. van Beethovens sämtliche Klavier-Solosonaten, 3 Teile (Berlin, 1918, 1919, 1919)

Dualismus, dur/moll Dur: „hell und kräftig sich erhebend“ Moll: „schwermütig und ernst auf die Tiefe weisend“  

Musikalische Logik (1873) Musikalische Syntaxis (1877)

Tón c, jenž je nejprve uveden samostatně, lze chápat jako samostatný tón c, připravený jako durový či mollový akord zaujmout řadu příbuzností, které zatím nejsou uskutečněny. Budoucí akord c+ či oc [c+ jako c – e – g, oc čteno odshora jako jako c – a – f] není původně vztažen k žádnému jinému akordu a je vnímán samostatně jako akord c+ či oc uzpůsobený k velkému množství durových či mollových příbuzností. Podobně lze chápat tezi jednoduše jako tezi, jako akord, jenž se stává sjednotitelem vztahů určitého množství akordů, aniž by tím dopředu omezil další možné vztahy. Akord zdůrazněný tezí se může později stát hlavním akordem tóniny, centrem tonality, určující postavení všech akordů periody nebo dokonce i celé skladby. Stejně tak i jiný akord, jehož postavení je nejprve antitetické či syntetické ve vztahu k hlavní tónice, se může později stát centrem tonality.“ (Riemann 1877:50)

Hostinský, Die Lehre von den musikalischen Klängen (1879)

Klangvertretung

Scheinkonsonanz

Funkce (T, S, D) Die Neugestaltung der Harmonielehre (1891)

Heinrich Schenker 1868-1935 Neue musikalische Theorien und Phantasien, I: Harmonielehre, Stuttgart – Berlin: J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachfolger, 1906, 21908 • repr. Wien: Universal-Edition, 1921, 1978 • angl. překl. Elisabeth Mann-Borgese, Harmony, Chicago: Chicago University Press, 1954, 1980) • repr. Cambridge (MA): MIT Press, 1973. II /1: Kontrapunkt: Cantus Firmus und zweistimmiger Satz, Stuttgart: J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachfolger, 1910 II /2: Kontrapunkt: Drei und mehrstimmiger Satz. Übergänge zum freien Satz, Wien: Universal-Edition, 1922 III : Der freie Satz, Wien: Universal-Edition, 1935 • upr. vyd. Oswald Jonas (ed.), Wien: Universal-Edition, 1956 angl. překl. Ernst Oster, Free Composition (Der freie Satz), New York: Longman, 1979 • repr. New York: Pendragon, 2001.

Ein Beitrag zur Ornamentik als Einführung zu Ph. Em Ein Beitrag zur Ornamentik als Einführung zu Ph. Em. Bachs Klavierwerken, mitumfassend auch die Ornamentik Haydns, Mozarts u. Beethovens etc. Wien: Universal-Edition, 1904, 1908 (pseud. Artur Niloff), Instrumentations-Tabelle, mit einer Einführung, Wien: Universal-Edition, 1908, 1909, 1912 Beethovens Neunte Sinfonie. Eine Darstellung des musikalischen Inhaltes Unter fortlaufender Berücksichtigung auch des Vortrages und der Literatur, Wien – Leipzig: Universal-Edition, 1912

1921-1924 Universal-Edition (pod označením fiktivního vydavatelství Tonwille-Flugblätterverlag) Der Tonwille. Flugblätter zum Zeugnis unwandelbarer Gesetze der Tonkunst einer neuen Jugend dargebracht (Vůle tónu: Listy dosvědčující neměnné zákony hudby určené mladým od Heinricha Schenkera) 1925, 1926 a 1930 Drei Masken Verlag Das Meisterwerk in der Musik. Ein Jahrbuch, 1, München: Drei Masken Verlag

Klavierwerke von Philipp Emanuel Bach. Neue kritische Ausgabe, 2 sv Klavierwerke von Philipp Emanuel Bach. Neue kritische Ausgabe, 2 sv., Wien: Universal-Edition, 1902-1903 Die letzten fünf Sonaten von Beethoven. Kritische Ausgabe mit Einführung und Erläuterung [Erläuterungsausgabe]: Op. 109, Wien: Universal-Edition, 1913 Následující Sonáty 1914, 1915, 1920 Sämtliche Klaviersonaten von Ludwig van Beethoven nach den Autographen rekonstruiert, Wien: Universal-Edition, 1921-1923 • repr. Erwin Ratz (ed.), Wien: Universal-Edition, 1947

Stufe Schichtenlehre Urlinie Ursatz Prolongace Diminuce

Kontrapunkt Čistá věta (reiner Satz)/kontrapunkt/polyfonie

Johann Joseph Fux (1660-1741) Gradus ad Parnassum (1725), překl. něm. 1742, it. 1761 Joh. Ph. Kirnberger (1721 – 1783) Die Kunst des reinen Satzes in der Musik (1771-1779) Gedanken über die verschiedenen Lehrarten in der Komposition als Vorbereitung zur Fugenkenntnis (1782)

Johann Georg Albrechtsberger (1736 – 1809) Gründliche Anweisung zur Composition mit deutlichen und ausführlichen Exempeln, zum Selbstunterrichte, erläutert; und mit einem Anhange: Von der Beschaffenheit und Anwendung aller jetzt üblichen musikalischen Instrumente (Breitkopf, Leipzig 1790) Anton Reicha/Antonín Rejcha (1770 – 1836) Traité de haute composition musicale I/II, Paris 1824 (Czerny, Abhandlung von der höheren musikalischen Composition oder vom Contrapunkt, den Imitationen und den Canons)

Knud Jeppesen (1892 – 1974) Die Dissonanzbehandlung bei Palestrina (diss., Univ.-Wien, 1922)

Forma/Formenlehre/morfologie Johann Mattheson (1681–1764) Der vollkommene Kapellmeister (1739) Heinrich Christoph Koch (1749 –1816) Versuch einer Anleitung zur Composition (3.sv.1782-1793) Musikalisches Lexikon (1802) Adolf Bernhard Marx (1795 – 1866) Lehre von der musikalischen Komposition, 1837–1847 Hugo Riemann, Grundriss der Kompositionslehre (Musikalische Formenlehre), 1905

Arnold Schönberg, Fundamentals of Musical Composition, 1967 Erwin Ratz (1898 - 1973), Einführung in die musikalische Formenlehre. Über Formprinzipien in den Inventionen J.S. Bachs und ihre Bedeutung für die Kompositionstechnik Beethovens (Universal Edition, Wien 1951) Donald Francis Tovey, Essays in Musical Analysis, 6 Bd., London 1935–1939