IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Advertisements

Český jazyk a literatura
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Český jazyk a literatura
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Literární moderna Konec 19. století.
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
postmodernismus, magický realismus
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Procentový počet Prezentace_12
Impresionismus.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Rozdělovací počet Prezentace_14
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
IKT MS Office Access Dotazy Ing. Jana Horáková
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- sochařství a malířství 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Jednotky základní Prezentace_19
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční a manýristické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (OFICIÁLNÍ) Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ ( Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Směšovací počet Prezentace_15
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Existencionalismus, neorealismus
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE Český jazyk a literatura IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE Mgr. Lenka Tománková www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál předkládá informace o autorech jednotlivých uměleckých stylů 2.poloviny 19. století Autor Mgr. Lenka Tománková (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechni­ka 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Impresionismus, symbolismus, dekadence Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí předmětu CJL

IMPRESIONISMUS Pozornost soustředěna na jeden okamžik, atmosféru, dojem, prchavost chvíle Směr byl pojmenován podle obrazu Clauda Moneta Impression, soleil levant (Dojem, východ slunce) Základem obrazu je barevná skvrna (bez ostrých kontur) Představitelé: ROMANTISMUS

IMPRESIONISMUS Představitelé malířství: Claude Monet Auguste Renoir Auguste Rodin Sochařství Henri de Tolouse – Lautrec Hudba Claude Debussy

IMPRESIONISMUS Impresionismu v literatuře Potlačení rozumové účasti na obsahu Vyjádření bezprostředního dojmu, okamžité nálady, jedinečnosti chvíle řazení zrakových a sluchových dojmů Majoritně lyrika (zvl. přírodní)), lyrizace prózy uvolněním kompozice, oslabení příběhu (P. Verlaine, A. Sova, K. Hlaváček, Fr. Šrámek)

SYMBOLISMUS Vyjádření pomocí náznaků, symbolů, obrazových pojednání (přenášení významů, abstraktní nebo skryté představy) Důraz na hudebnost verše Psáno hlavně volným veršem (Ch. Baudelaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, O. Březina, A.Sova, K. Hlaváček)

DEKADENCE Z fr. slova décadence – úpadek Vnitřní pocit umělců znechucených společností (únik do vlastního světa) V literatuře – pesimismus, pocity zmaru, erotika, mysticismus Lartpourlartismus (umění pro umění, tzv. čisté umění) – kromě ideálu krásy neuznává tento směr žádné jiné funkce umění

DEKADENCE Autoři žili tzv. bohémským životem vyznavači satanismu, nevázaného sexu, alkoholu, tuláctví, výstředností Dílo převážně poezie Snaha šokovat (P. Verlaine, O. Wilde, K.Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic)

POUŽITÉ ZDROJE: POLÁŠKOVÁ,Taťána, Ivana DOBROVSKÁ a Yvonne KONEČNÁ. Literatura pro 2.ročník středních škol:pro střední školy.Vyd.1.Brno:Fragment,2009,3 sv. ISBN 978-80-7358-131-2 SOCHROVÁ,Marie. Literatura v kostce:pro střední školy.Vyd.1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1995,88s.ISBN 89857689X1 PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Karlovy Vary: O.K.-SOFT,2006