Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Galérie UFFIZI Itálie.
Baroko.
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
RENESANCE A HUMANISMUS
Barokní umění.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RENESANCE.
Gotická kultura.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Chvála umění Navzdory svému stáří jsem se stále ještě vlastně nedozvěděl, kdo že to byl tím vševědoucím a všemocným dokonalým tvůrcem vesmírného Všehomíra.
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Mistr z Urbina „Mladík s velkým srdcem a mimořádným talentem“
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Estetická a posvátná geometrie
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Vznik lineární perspektivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Metodologie uměnovědných oborů
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Předmět a metody dějin umění
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Předmět a metody dějin umění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Helénistická estetika
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524

Giorgio Vasari (1511-1574) Malíř, architekt První významný sběratel kreseb Spoluzakladatel florentské Accademia del disegno, 1562-63 Autor životopisů výtvarných umělců

Giorgio Vasari – malíř Jeho obrazy Nanebevzetí Panny Marie a Sv Giorgio Vasari – malíř Jeho obrazy Nanebevzetí Panny Marie a Sv. Lukáš maluje Madonu

Giorgio Vasari – architekt Florencie: Ufizzi (úřadovny, nyní sídlo galerie) a náhrobek Michelangela Buonarrotiho v kostele Santa Croce

Giorgio Vasari - teoretik

Giorgio Vasari Život florentského malíře, sochaře a architekta Michelangela Buonarotiho (úvod) V době, kdy se vynikající duchové, vedeni světlem přeslavného Giotta a jeho následov-níků, pilně snažili osvědčit před světem schopnosti, jimiž je obdařila přízeň hvězd a šťastná směs životních šťáv, a kdy se v touze napodobit velikost přírody skvělostí umění všestranně, ale marně namáhali dosáhnout pokud možno svrchovaného po-znání, jemuž mnozí říkají inteligence, obrátil nejdobrotivější vládce nebes laskavě své zraky k zemi, a když viděl marnost toho nekonečného usilování, bezvýslednost těch nadmíru zapálených snah (...), rozhodl se vyprostit nás ze všech těchto omylů a seslat na zem ducha, který by se osvědčil všestranně ve všech uměních a oborech a který by sám o sobě dokázal, co to je dokonalost výtvarného umění, ať už jde o ve-dení čáry, o stíny a světla, jež dávají reliéfnost malířství, nebo o správný úsudek při práci v sochařství a o pohodlná, bezpečná, zdravá, přívětivá obydlí se správnými proporcemi a bohatými, pestrými ozdobami v architektuře. To všechno měla navíc provázet mravnost opravdové filosofie a ozdoba sladké poesie, aby si jej svět pln obdivu zvolil za jedinečný vzor práce, svatých způsobů a veškerého lidského konání, a pokládal jej tedy spíše za cosi božského než pozemského. A jelikož Nejvyšší viděl, že v podobných činnostech, především však v tak jedinečných uměních, jako jsou malířství, sochařství a architektura, stáli nadaní toskánští duchové vždy vysoko nad ostatními, poněvadž si hleděli víc než kdo jiný v Itálii práce a studia všech oborů, rozhodl se dát tomuto duchu za domov nejdůstojnější ze všech měst, Florencii, aby tak přivedl veškeré umění po zásluze právě v ní prostřednictvím jejího občana k vr-cholné dokonalosti.

Mytologické aspekty biografií (dle E. Krise a O Mytologické aspekty biografií (dle E. Krise a O. Kurze) O zdroji umění: příklad Lýsippa (4. stol. př. Kr.) Portrét Aristotela Apoxyomenos

„Odkrytí talentu jako mytologický motiv“ Cimabue „Odkrytí talentu jako mytologický motiv“ Cimabue Giotto di Bondone (cca 1240-cca 1302) (1267-1337) Maestà, 1285-86 Navštívení Panny Marie, kaple Aréna v Padově, 1306

„Deus artifex – divino artista“ Andrea Pisano, Stvoření Adama, 1334-37 Leonardo da Vinci, Bouře nad krajinou, cca 1500

Příklady autorských signatur: Jan van Eyck, Michelangelo

Umělec jako model Rembrandt (autoportréty: cca 1628, 1659)

Umělec jako romantický hrdina Eugène Delacroix (autoportrét)

Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 litografie Všemohoucí kritik, 1865

Roland Barthes text Smrt autora, 1967: „zrození čtenáře musí být na úkor smrti autora“ (podobně Michel Foucalt, Co je autor?, 1969: „píšící subjekt neustále mizí“)

Autor jako subjekt interpretace Komplexní přístup k dílu Definice autorova stylu či „rukopisu“, fází životního œuvre atd. Rekonstrukce autorovy intence: záměru, s nímž bylo dílo vytvořeno Pochopení díla v kontextu autorova tvůrčího vývoje (osobnost autora jako klíč k interpretaci) Podíl objednavatele, spolupracovníků – v závislosti na historické roli autora v dané době Dílo jako struktura, jako „depozitum sociálních vztahů“, jako nositel invence, tvůrčího principu atd. Podíl diváka (původně čtenáře, vliv literární teorie) Kritický přístup k autointerpretacím

Oskar Bätschmann Einführung in die kunstgeschichtliche Hermeneutik

Doporučená literatura Giorgio Vasari, Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů, díl 1. a 2. Přel. Jan Vladislav. Praha 1976-1977, 2. vyd. 1999. Margot a Rudolf Wittkower, Born under Saturn. The Character and Conduct of Artists. 3. vyd. New York 2006. Ernst Kris - Otto Kurz, Legenda o umělci. Historický pokus. Přel. Petra Maťová. Praha 2009. Charles Baudelaire, Romantické umění. Přel. Miloš Mar-ten. Praha 1911. Roland Barthes, Smrt autora. Přel. Tomáš Jirsa. Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. Michel Foucault, Diskurs, autor, genealogie. Tři studie. Přel. Petr Horák. Praha 1994.