Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Rozpočtová soustava a rozpočtový proces
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Daňová teorie a politika
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
9. téma: Prostorové aspekty veřejných financí
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Veřejná správa.
Veřejné finance a fiskální právo Rozpočty krajů a obcí
Zdanění subjektů terciárního sektoru
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Systém organizace finanční správy
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Ekonomické aspekty veřejné správy
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
ZÁKLADY EKONOMIE Státní rozpočet 4. přednáška
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Veřejné finance, veřejný rozpočet Veřejné finance a fiskální právo
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Vládní výdaje a zdanění
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Systémy územních rozpočtů Jaro 2014
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Soustava veřejných rozpočtů

Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné závazky a PPP (public private partnership)

Zakončení kurzu = zkouška Úkoly na hodině celkem 5 úkolů pro skupinovou práci Písemný test různé typy otázek (zaškrtávací, vyžadující krátkou odpověď, početní příklady a grafické úlohy) Rozhovor nad testem Termíny:…

Literatura HAMERNÍKOVÁ, B. - KUBÁTOVÁ, K. Veřejné finance – Učebnice. Praha: Eurolex Bohemia 2004 URBÁNEK, V. (ED.) A KOL. Veřejné finance II. Praha: VŠE 2005 PEKOVÁ J. Veřejné finance: úvod do problematiky. Praha: ASPI 2001 Kol. autorů Průhledný státní rozpočet? Praha Transparency International 2005 – On-line Koncepce reformy veřejných rozpočtů. MF ČR – On-line

1. Veřejné rozpočty v ČR Vymezení VR –Metodika vládní finanční statistiky Mezinárodního měnového fondu (GFSM Government financial statistics) a metodika Evropského statistického úřadu (ESA 95 - European system of accounts) VR v ČR – úkol Dotace (transfery) mezi jednotlivými rozpočty (intergovernmental transfers) Přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým vládním úrovním (revenue and expenditure assignment)

Pramen: Vládní sektor

Hlavní rozdíly mezi ESA 95 a GFS 1986 Pramen:

Pramen:

Deficit v metodice fiskálního cílení Odhad roku 2006 (mld. Kč a podíl na HDP)

Vládní deficit a vládní dluh podle Maastrichtu (v % HDP, podle ESA 95 ) konsolidované saldo4,7 % deficit (fisk. cílení)3,6 % „Maastricht“3,5 % Pramen: Makroekonomická predikce – leden 2007

Úkol č. 1: Složky VR 1.Jaké složky tvoří VR v ČR? 2.Co znamená: –Konsolidace –Transfery –Saldo včetně čistých půjček –Saldo bez zahrnutí čistých půjček 3.Úkoly pro skupinu (6 skupin) 1.Jaký je podíl příjmů a výdajů dané složky VR? 2.Je daná složka soběstačná? Jaký je podíl daňových příjmů na celkových příjmech? 3.Jaké je saldo rozpočtu dané složky? Jaké je běžné saldo rozpočtu dané složky? 4.Jaký je podíl kapitálových příjmů a výdajů na celkových příjmech resp. Výdajích dané složky?

SR OR KR SF F Příjmy (vlastní) Výdaje Dotace 45,9 9,3 258,3150,8 6,8 16,1 750,4 64,2 82,7 1,9 35,7 Pramen: SZÚ 2004 Příjmy, výdaje a dotace v roce 2004 (mld. Kč)

Proč nemáme jen jednu vládní úroveň? (PRO decentralizaci) zvýšení efektivnosti - územní samosprávy (ÚS)lépe reagují na místní preference - heterogenita obyvatel mezi ÚS – decentralizační teorém - princip prospěchu - zmenšení veřejného sektoru získání nových zdrojů -ÚS mají lepší možnost zdanit nebo zpoplatnit některé služby velikost ÚS odpovídá oblasti užitků z dané veřejné služby

PRO centralizaci klíčová role stabilizační politiky (živelní pohromy, válka, dluhové břemeno…) schopnost centrální vlády spravovat daně a poskytovat služby (nízká administrativní kapacita ÚS) pozitivní externality – argument pro dotace

Modely decentralizace centrální vláda nevládní neziskové organizace soukromý sektor pobočky centrálních orgánů územní samosprávy partnerství privatizace dekoncentrace delegace přenesení vládní sektor

Tradiční víceúrovňové finance Alokační funkce – centrální vláda i územní samosprávy, podle významu a rozsahu daných veřejných služeb Redistribuční funkce – centrální vláda – jinak nežádoucí migrace Stabilizační funkce – centrální vláda – územní samosprávy jsou příliš otevřené a mají omezené pravomoci

Principy pro přiřazení funkcí jednotlivým vládním úrovním subsidiarita: funkce mají být přiřazeny nejnižší vládní úrovni, která je schopna je provádět oblast užitku (service benefit area) úspory z rozsahu kulturní hodnoty, velikost země a její homogennost není jeden nejlepší způsob pro hodnocení přiřazení výdajů je nutné hodnotit adekvátnost příjmů (daňového určení a systému dotací)

Pramen: