Veřejné finance Sociální zabezpečení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Systémy zabezpečení ve stáří
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
02 POJMY A TÉMATA SOCIÁLNÍ POLTIKY
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
9. Financování sociálního zabezpečení
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Důchodový systém ZÁKLADY EKONOMIE II Důchodový systém Eva Tomášková Katedra finančního práva a národního hospodářství Eva Tomášková.
Veřejné finance Veřejné finance Sociální zabezpečení 4. přednáška 11. dubna přednáška 11. dubna 2008 Eva Tomášková Katedra.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Stáří jako sociální událost
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Daňová teorie a politika
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení Sociální služby
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Správa sociálního zabezpečení
Sociální zabezpečení (Veřejné finance – ekonomické souvislosti)
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Mzda. právní předpisy zákoník práce zákoník práce nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o nejnižších úrovních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Soustava veřejných rozpočtů
Správa sociálního zabezpečení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Správa sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Veřejné finance Sociální zabezpečení
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00

Členění mimorozpočtových fondů Státní (účelové) fondy o oblasti, které jsou významné pro vládu oblasti, kde chce vláda ovlivnit tržní podmínky Fondy podpory podnikání různé vládní agentury, jež podporují podnikání finančním i nefinančním způsobem dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa Privatizační (majetkové) fondy úspěšnost transformace ekonomiky pouze přechodná existence Svěřenecké (pojistné) fondy prostředky určené na sociální a zdravotní pojištění

Privatizační fondy Fond národního majetku České republiky technická realizace privatizačních rozhodnutí MF dočasná správa státních podílů určených k převodu soukromým subjektům zanikl v roce 2005 Pozemkový fond správa nemovitostí ve vlastnictví státu vyplácení restitučních náhrad sloužil ke krytí nákladů z privatizace Fond dětí a mládeže hospodaření s majetkem bývalého Svazu socialistické mládeže zrušen kvůli nepříznivým hospodářským výsledkům

Svěřenecké fondy Sociální pojištění Zdravotní pojištění povinné příspěvky – započítávají se do souhrnné daňové kvóty

Sociální zabezpečení řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot Sociální událost – vede k tíživé sociální situaci Sociální riziko - „sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo řadí vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí.“ (Krebs, 1997) Sociální jistota - např. právo na vzdělání, právo na ošetření v nemoci paradox sociálního zabezpečení

Prvky sociálního zabezpečení Péče o zdraví Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství Zabezpečení ve stáří Zabezpečení v nezaměstnanosti Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků Pomoc rodinám s dětmi

Principy sociálního zabezpečení univerzalita uniformita komplexnost adekvátnost sociální garance sociální solidarita sociální spravedlnost participace

Metody sociálního zabezpečení Sociální pojištění povinné příspěvky princip ekvivalence (zásluhové dávky), princip všeobecnosti a univerzálnosti soukromé pojištění, někdy se státní podporou Státní sociální podpora hrazeny z daní (není stanovena konkrétní částka) např. přídavky na děti Podnikové zaopatření Sociální pomoc hrazeno ze státního rozpočtu a z různých neziskových organizací ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat, např. nezaměstnanost, úraz princip solidarity Sociální péče realizaci těchto služeb provádí regionální veřejný sektor či soukromé neziskové organizace Spoření v rámci dobrovolného smluvního důchodového pojištění

Dávky sociálního zabezpečení Dávky zásluhové závisí na výši předchozího příjmu princip ekvivalence a princip solidarity pouze peněžní forma (např. náhrady při pracovních úrazech) Dávky univerzální (tzv. plošné dávky) nezávisí na předchozím příjmu (porodné) mohou mít formu peněžní i naturální (např. ve zdravotnictví) Dávky individualizované (tzv. adresné dávky) poskytovány dle určitého kritéria potřebným občanům v individuální výši Dávky kombinované kombinace zásluhových a univerzálních dávek, např. starobní důchody posilovat zásluhovou složku

Modely sociálního zabezpečení Klasický model sociálního pojištění (Bismarckův model sociálního pojištění) nevylučoval sociální pomoc, ale nezahrnoval státní zaopatření nebyl součástí státního rozpočtu zásluhovost (zásluhové dávky) a sociální solidarita (univerzální dávky) - byly poskytovány jen výjimečně (zdravotní péče) Klasický model sociální pomoci (Liberální či anglosaský model) vylučoval metody sociálního pojištění a metody státního zaopatření zdokonaloval předchozí systém „chudinské péče“ důraz na individualizované dávky určené jen pro prokazatelně potřebné občany

Modely sociálního zabezpečení Moderní model sociálního pojištění (Konzervativní model sociálního pojištění) z příspěvků na sociální zabezpečení zásluhové dávky, dávky univerzální (na zdravotní péči a u přídavků na děti) a dávky poskytované v rámci sociální pomoci (důchodové, nemocenské, úrazové, v nezaměstnanosti, rodinné, zdravotní péče) Moderní liberální model sociální pomoci rozšířen o zavedení prvků sociálního pojištění (starobního, pozůstalostního, v nezaměstnanosti, úrazového a v některých státech i univerzálního zdravotního). nevyužívají se, příp. využívají ve velmi málo příspěvky na sociální zabezpečení Beveridgeův model sociálního národního pojištění

Modely sociálního zabezpečení Univerzální model státního zaopatření modifikace klasického modelu sociální pomoci využívá pouze univerzální dávky nezávislé na výdělku je většinou financován ze státního rozpočtu Skandinávský sociálně demokratický model zahrnuje jak princip sociální solidarity, tak také princip ekvivalence, přičemž se snaží zabezpečit všechny obyvatele dávky poskytované v rámci tohoto modelu jsou univerzální dávky a zásluhové dávky odmítá daňové ráje

Financování sociálního zabezpečení Přímé povinné příspěvky + část daňového výnosu dávky sociálního zabezpečení Nepřímé daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací daňové výdaje Prostředky na financování sociální zabezpečení v parafiskálním mimorozpočtovém fondu sociálního zabezpečení ve veřejných rozpočtech Sociální kvóta

Systémy financování soc. zabezpečení Průběžné financování Příčiny deficitnosti tohoto systému: Demografické příčiny (stárnutí obyvatel, nízká porodnost) Rozsáhlý sociální program (široká „nabídka“ dávek sociálního zabezpečení) Potřeba valorizace dávek Růst nákladů institucí poskytujících služby sociálního zabezpečení Růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, což má za důsledek: Snižování čisté mzdy zaměstnanců Zvyšování nezaměstnanosti Nízká tvorba nových pracovních míst Malé domácí úspory Vládní populismus

Systémy financování soc. zabezpečení Kapitálové financování kapitalizovaný fond sociálního zabezpečení na pojišťovacím principu respektuje princip ekvivalence a zásluhovosti stát dohlíží nad hospodařením těchto pojišťoven a vymezuje způsoby zhodnocení posiluje odpovědnost jednotlivce a stimuluje jej ke spoření na stáří (příspěvky ze státního rozpočtu, daňové výhody)

Vícepilířový systém financování SZ Veřejný pilíř minimální prostředky na stáří a případná rizika všeobecný program zdravotní péče, všeobecný program sociální pomoci, univerzální dávky soc. zabezpečení, státem garantovaná min. výše starobního důchodu, povinné pojištění princip neekvivalence a solidarity průběžný systém financování (povinné příspěvky, dávky) Povinný soukromý pilíř povinné spoření občanů v kapitalizovaném fondu pojišťovny odluka sociálního zabezpečení od státu a zrušení mezigeneračního přerozdělování princip ekvivalence (zásluhové dávky) Dobrovolný soukromý pilíř dobrovolné soukromé pojištění princip ekvivalence a jsou používány zásluhové dávky

Situace v ČR v oblasti SZ Sociální zabezpečení je příjmem státního rozpočtu, přičemž je zahrnuto v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. Metody sociálního zabezpečení: sociální pojištění sociální péče sociální pomoc Oblasti sociálního zabezpečení: Důchodové pojištění Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) Pojištění v nezaměstnanosti Péče o rodinu Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) Princip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity

Dvoupilířový systém financování sociálního zabezpečení Veřejný pilíř průběžné financování Dobrovolný soukromý pilíř starobní pojištění Sociální zabezpečení je financováno: povinným příspěvkem na sociální zabezpečení a povinným příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti povinným veřejným zdravotním pojištěním

Sazby pojistného v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/ socialni-pojisteni-co-vsechno-je-dobre-vedet/ - 39k - 16 duben 2006 -

Sazby sociálního pojištění v zemích EU *státy, kde je pouze jedna sazba pro zdravotní a sociální pojištění dohromady Pramen: "Sozial Kompass Europa", Herausgeber: Bundesministerium fur Gesundheit und soziale Sicherung - Bundesrepublik Deutschland

Věk odchodu do důchodu v ČR Pramen: http://www.mesec.cz/texty/starobni-duchod/

Věk odchodu do důchodu Pramen: http://www.mesec.cz/clanky/kdy-pujdou-evropane-do-penze-v-letosnim-roce/

Starobní důchod Je složen ze dvou částí: základní výměr jedná se o pevnou částku ve výši 1 470 Kč měsíčně procentní výměra částka je vypočtena jako 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok pojištění, minimálně však 770 Kč měsíčně. Starobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. Průměrný důchod v ČR dosahuje necelých 7 300 Kč (rok 2006), průměrná čistá mzda činí 12500, tj. 58,4 %. Průměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. Občan, který měl hrubý měsíční příjem přes 50 000 dostane penzi ve výši 12 000. velmi výrazný nepoměr mezi penzí a původní mzdou u občanů různých příjmových skupin (občané s podprůměrnou mzdou dostávají starobní důchod ve výši 90 % původního výdělku, naopak důchod občanů s nadprůměrnými příjmy je v ČR jedna z nejnižších ze zemí OECD)

Výše důchodu vůči předchozí mzdě v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k

Relace důchodu k předchozí mzdě v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k

Výše státní penze v zemích OECD

Pramen: OECD, Pensions at a Glance: Public Policies Across OECD Countries, 2005 Edition, ISBN-92-64-018719 © OECD 2005

Pramen: Eurostat, Statistik kurz gefasst, Themenkreis 3, 6/2004 "Der Sozialschutz in Europa"

Hlavní problémy sociálního pojištění vysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě vysoká míra příjmové solidarity nedostatečná připravenost systému na stárnutí populace nárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu nepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění nedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků (http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove_systemy/situace_v_cr/)

Povinné veřejné zdravotní pojištění Poplatníci: zaměstnanci, zaměstnavatelé za své zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné, osoby bez zdanitelných příjmů a stát za nevýdělečné osoby. Veřejné zdravotní pojištění je příjmem parafiskálního fondu (rozpočtů zdravotních pojišťoven) Pojistné - 13,5 % z úhrnu příjmů zaměstnance za kalendářní měsíc, popř. 13,5 % z 45 % příjmu z podnikání u osob samostatně výdělečně činných a 13,5 % z částky 3556 Kč u pojištěnců, za něž pojistné platí stát.

Povinné veřejné zdravotní pojištění Hospodaření ZZP je vyrovnané až mírně přebytkové, hospodářský výsledek VZP je záporný již několik let. VZP zažívá postupný odliv pojištěnců k jiným zdravotním pojišťovnám. Věrni VZP zůstávají lidé důchodového věku, kteří tvoří největší část pojištěnců (cca 80 % pojištěnců VZP je starších 60-ti let). zvyšování průměrné doby pracovní neschopnosti, kdy v roce 1989 činila 17,1 dne, v roce 1990 18,39 a v roce 2003 30,45 dne

Srovnání pracovní neschopnosti ČR a ostatních zemí Pramen: Český statistický úřad

Pramen:WHO (World Health Organization) - The World Health Report 2005

Děkuji za Vaši pozornost. 