Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00
Členění mimorozpočtových fondů Státní (účelové) fondy o oblasti, které jsou významné pro vládu oblasti, kde chce vláda ovlivnit tržní podmínky Fondy podpory podnikání různé vládní agentury, jež podporují podnikání finančním i nefinančním způsobem dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa Privatizační (majetkové) fondy úspěšnost transformace ekonomiky pouze přechodná existence Svěřenecké (pojistné) fondy prostředky určené na sociální a zdravotní pojištění
Privatizační fondy Fond národního majetku České republiky technická realizace privatizačních rozhodnutí MF dočasná správa státních podílů určených k převodu soukromým subjektům zanikl v roce 2005 Pozemkový fond správa nemovitostí ve vlastnictví státu vyplácení restitučních náhrad sloužil ke krytí nákladů z privatizace Fond dětí a mládeže hospodaření s majetkem bývalého Svazu socialistické mládeže zrušen kvůli nepříznivým hospodářským výsledkům
Svěřenecké fondy Sociální pojištění Zdravotní pojištění povinné příspěvky – započítávají se do souhrnné daňové kvóty
Sociální zabezpečení řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot Sociální událost – vede k tíživé sociální situaci Sociální riziko - „sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo řadí vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí.“ (Krebs, 1997) Sociální jistota - např. právo na vzdělání, právo na ošetření v nemoci paradox sociálního zabezpečení
Prvky sociálního zabezpečení Péče o zdraví Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství Zabezpečení ve stáří Zabezpečení v nezaměstnanosti Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků Pomoc rodinám s dětmi
Principy sociálního zabezpečení univerzalita uniformita komplexnost adekvátnost sociální garance sociální solidarita sociální spravedlnost participace
Metody sociálního zabezpečení Sociální pojištění povinné příspěvky princip ekvivalence (zásluhové dávky), princip všeobecnosti a univerzálnosti soukromé pojištění, někdy se státní podporou Státní sociální podpora hrazeny z daní (není stanovena konkrétní částka) např. přídavky na děti Podnikové zaopatření Sociální pomoc hrazeno ze státního rozpočtu a z různých neziskových organizací ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat, např. nezaměstnanost, úraz princip solidarity Sociální péče realizaci těchto služeb provádí regionální veřejný sektor či soukromé neziskové organizace Spoření v rámci dobrovolného smluvního důchodového pojištění
Dávky sociálního zabezpečení Dávky zásluhové závisí na výši předchozího příjmu princip ekvivalence a princip solidarity pouze peněžní forma (např. náhrady při pracovních úrazech) Dávky univerzální (tzv. plošné dávky) nezávisí na předchozím příjmu (porodné) mohou mít formu peněžní i naturální (např. ve zdravotnictví) Dávky individualizované (tzv. adresné dávky) poskytovány dle určitého kritéria potřebným občanům v individuální výši Dávky kombinované kombinace zásluhových a univerzálních dávek, např. starobní důchody posilovat zásluhovou složku
Modely sociálního zabezpečení Klasický model sociálního pojištění (Bismarckův model sociálního pojištění) nevylučoval sociální pomoc, ale nezahrnoval státní zaopatření nebyl součástí státního rozpočtu zásluhovost (zásluhové dávky) a sociální solidarita (univerzální dávky) - byly poskytovány jen výjimečně (zdravotní péče) Klasický model sociální pomoci (Liberální či anglosaský model) vylučoval metody sociálního pojištění a metody státního zaopatření zdokonaloval předchozí systém „chudinské péče“ důraz na individualizované dávky určené jen pro prokazatelně potřebné občany
Modely sociálního zabezpečení Moderní model sociálního pojištění (Konzervativní model sociálního pojištění) z příspěvků na sociální zabezpečení zásluhové dávky, dávky univerzální (na zdravotní péči a u přídavků na děti) a dávky poskytované v rámci sociální pomoci (důchodové, nemocenské, úrazové, v nezaměstnanosti, rodinné, zdravotní péče) Moderní liberální model sociální pomoci rozšířen o zavedení prvků sociálního pojištění (starobního, pozůstalostního, v nezaměstnanosti, úrazového a v některých státech i univerzálního zdravotního). nevyužívají se, příp. využívají ve velmi málo příspěvky na sociální zabezpečení Beveridgeův model sociálního národního pojištění
Modely sociálního zabezpečení Univerzální model státního zaopatření modifikace klasického modelu sociální pomoci využívá pouze univerzální dávky nezávislé na výdělku je většinou financován ze státního rozpočtu Skandinávský sociálně demokratický model zahrnuje jak princip sociální solidarity, tak také princip ekvivalence, přičemž se snaží zabezpečit všechny obyvatele dávky poskytované v rámci tohoto modelu jsou univerzální dávky a zásluhové dávky odmítá daňové ráje
Financování sociálního zabezpečení Přímé povinné příspěvky + část daňového výnosu dávky sociálního zabezpečení Nepřímé daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací daňové výdaje Prostředky na financování sociální zabezpečení v parafiskálním mimorozpočtovém fondu sociálního zabezpečení ve veřejných rozpočtech Sociální kvóta
Systémy financování soc. zabezpečení Průběžné financování Příčiny deficitnosti tohoto systému: Demografické příčiny (stárnutí obyvatel, nízká porodnost) Rozsáhlý sociální program (široká „nabídka“ dávek sociálního zabezpečení) Potřeba valorizace dávek Růst nákladů institucí poskytujících služby sociálního zabezpečení Růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, což má za důsledek: Snižování čisté mzdy zaměstnanců Zvyšování nezaměstnanosti Nízká tvorba nových pracovních míst Malé domácí úspory Vládní populismus
Systémy financování soc. zabezpečení Kapitálové financování kapitalizovaný fond sociálního zabezpečení na pojišťovacím principu respektuje princip ekvivalence a zásluhovosti stát dohlíží nad hospodařením těchto pojišťoven a vymezuje způsoby zhodnocení posiluje odpovědnost jednotlivce a stimuluje jej ke spoření na stáří (příspěvky ze státního rozpočtu, daňové výhody)
Vícepilířový systém financování SZ Veřejný pilíř minimální prostředky na stáří a případná rizika všeobecný program zdravotní péče, všeobecný program sociální pomoci, univerzální dávky soc. zabezpečení, státem garantovaná min. výše starobního důchodu, povinné pojištění princip neekvivalence a solidarity průběžný systém financování (povinné příspěvky, dávky) Povinný soukromý pilíř povinné spoření občanů v kapitalizovaném fondu pojišťovny odluka sociálního zabezpečení od státu a zrušení mezigeneračního přerozdělování princip ekvivalence (zásluhové dávky) Dobrovolný soukromý pilíř dobrovolné soukromé pojištění princip ekvivalence a jsou používány zásluhové dávky
Situace v ČR v oblasti SZ Sociální zabezpečení je příjmem státního rozpočtu, přičemž je zahrnuto v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. Metody sociálního zabezpečení: sociální pojištění sociální péče sociální pomoc Oblasti sociálního zabezpečení: Důchodové pojištění Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) Pojištění v nezaměstnanosti Péče o rodinu Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) Princip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity
Dvoupilířový systém financování sociálního zabezpečení Veřejný pilíř průběžné financování Dobrovolný soukromý pilíř starobní pojištění Sociální zabezpečení je financováno: povinným příspěvkem na sociální zabezpečení a povinným příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti povinným veřejným zdravotním pojištěním
Sazby pojistného v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/ socialni-pojisteni-co-vsechno-je-dobre-vedet/ - 39k - 16 duben 2006 -
Sazby sociálního pojištění v zemích EU *státy, kde je pouze jedna sazba pro zdravotní a sociální pojištění dohromady Pramen: "Sozial Kompass Europa", Herausgeber: Bundesministerium fur Gesundheit und soziale Sicherung - Bundesrepublik Deutschland
Věk odchodu do důchodu v ČR Pramen: http://www.mesec.cz/texty/starobni-duchod/
Věk odchodu do důchodu Pramen: http://www.mesec.cz/clanky/kdy-pujdou-evropane-do-penze-v-letosnim-roce/
Starobní důchod Je složen ze dvou částí: základní výměr jedná se o pevnou částku ve výši 1 470 Kč měsíčně procentní výměra částka je vypočtena jako 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok pojištění, minimálně však 770 Kč měsíčně. Starobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. Průměrný důchod v ČR dosahuje necelých 7 300 Kč (rok 2006), průměrná čistá mzda činí 12500, tj. 58,4 %. Průměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. Občan, který měl hrubý měsíční příjem přes 50 000 dostane penzi ve výši 12 000. velmi výrazný nepoměr mezi penzí a původní mzdou u občanů různých příjmových skupin (občané s podprůměrnou mzdou dostávají starobní důchod ve výši 90 % původního výdělku, naopak důchod občanů s nadprůměrnými příjmy je v ČR jedna z nejnižších ze zemí OECD)
Výše důchodu vůči předchozí mzdě v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k
Relace důchodu k předchozí mzdě v ČR Pramen: www.mesec.cz/clanky/penzijni-reforma-z-dilny-ods/ - 40k
Výše státní penze v zemích OECD
Pramen: OECD, Pensions at a Glance: Public Policies Across OECD Countries, 2005 Edition, ISBN-92-64-018719 © OECD 2005
Pramen: Eurostat, Statistik kurz gefasst, Themenkreis 3, 6/2004 "Der Sozialschutz in Europa"
Hlavní problémy sociálního pojištění vysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě vysoká míra příjmové solidarity nedostatečná připravenost systému na stárnutí populace nárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu nepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění nedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků (http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove_systemy/situace_v_cr/)
Povinné veřejné zdravotní pojištění Poplatníci: zaměstnanci, zaměstnavatelé za své zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné, osoby bez zdanitelných příjmů a stát za nevýdělečné osoby. Veřejné zdravotní pojištění je příjmem parafiskálního fondu (rozpočtů zdravotních pojišťoven) Pojistné - 13,5 % z úhrnu příjmů zaměstnance za kalendářní měsíc, popř. 13,5 % z 45 % příjmu z podnikání u osob samostatně výdělečně činných a 13,5 % z částky 3556 Kč u pojištěnců, za něž pojistné platí stát.
Povinné veřejné zdravotní pojištění Hospodaření ZZP je vyrovnané až mírně přebytkové, hospodářský výsledek VZP je záporný již několik let. VZP zažívá postupný odliv pojištěnců k jiným zdravotním pojišťovnám. Věrni VZP zůstávají lidé důchodového věku, kteří tvoří největší část pojištěnců (cca 80 % pojištěnců VZP je starších 60-ti let). zvyšování průměrné doby pracovní neschopnosti, kdy v roce 1989 činila 17,1 dne, v roce 1990 18,39 a v roce 2003 30,45 dne
Srovnání pracovní neschopnosti ČR a ostatních zemí Pramen: Český statistický úřad
Pramen:WHO (World Health Organization) - The World Health Report 2005
Děkuji za Vaši pozornost.