Metodologické orientace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Psychologické směry Psychologie.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Obecná psychologie I a II
Behaviorismus (část II)
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody psychologie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Humanistická a existenciální psychologie
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Úvod do psychologie II. přednáška
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Dějiny psychologie současná psychologie.
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologické orientace Jan Soukup, 1.5.2004

Psychologie jako pluralitní věda metodologické přístupy školy v psychologii kvantitativní a kvalitativní přístup

Metodologické přístupy elemetová metodologie asocianismus holismus fenomenologie strukturalismus funkcionalismus introspektivismus behaviorismus

Psychologické školy asocianismus Gestalt psychologie behaviorismus hlubinná psychologie kognitivní psychologie humanistická psychologie transpersonální psychologie

Elementová metodologie atomismus cíle: hledání elementů duševního dění popis procesů vzniku vyšších duševních jevů metody: spekulativní, introspekce, experiment směry: angličtí empirikové (Hobbes, Locke) W. Wundt (počitky,pocity) rexlexologie (I.P.Pavlov) behaviorismus (J.B. Watson)

Asocianismus vychází z elementové metodologie cíle: vysvětlení duševních jevů na základě asociačních zákonů metody: introspekce, experimentální směry: angličtí empirikové (Hobbes, Hume) Wundt reflexologie, behaviorismus

Introspektivní metodologie pozorování vlastních duševních procesů „věčná“ metoda psychologie 3 námitky proti introspekci různá využití: filosofové experimentální introspekce (Wundt) hlubinná psychologie výzkum vědomí (James, humanistická, transpersonální psychologie)

Fenomenologická metodologie zvláštní případ introspektivní metody fenomenologie E. Husserla cíle: pečlivá introspektivní analýza duševních jevů (stavů vědomí) směry: navazuje na duchovědný přístup (W. Dilthey) daseinanalýza (L. Binswanger, M. Boss) existenciální psychologie (R. May)

Strukturalismus jedna z holistických teorií cíle: popis mentálních struktur a vysvětlení vztahů mezi prvky metody: experimentální introspekce, směry: americký strukturalismus (E.B. Titchener) Gestalt psychologie

Funkcionalismus cíle: studium duševních procesů ve vztahu k adaptaci metody: introspekce doplněná pozorováním chování a jeho vývoje psy: americký funkcionalismus (W. James, G.S. Hall, J. Dewey)

Behavioristická metodologie cíle: zkoumání vztahů mezi proměnnými (S-R) chování je vysvětlitelné principy učení metody: experiment, pozorování

Rysy kvalitativního přístupu tzv. kvalitativní metody perspektiva účastníka výzkumu blízkost ke zkoumanému jevu podmíněnost sociálních jevů a poznatků reflexivita výzkumníka malá strukturace výzkumu

Kvantita a kvalita kvantitativní kvalitativní kvalitativní metody předvýzkum vlastní zdroj údajů vztah výzkumník a zkoumaný odtažitý blízký vztah výzkumník a zkoumaný jev vně uvnitř vztah teorie a výzkum testování hypotéz produkce hypotéz strategie výzkumu strukturovaná nestrukturovaná pole zjištění nomotetické idiografické sociální realita statická, objektivní procesuální, konstruovaná povaha dat tvrdá, reliabilní bohatá, hluboká

Přehled historie kvalitativního výzkumu podle Denzin, Lincoln (1994) období paradigma hlavní charakteristika představitel role výzkumníka Traditional Period 1900-1950 pozitivizmus terénní etnografický výzkum Malinowski osamělý etnograf Modernist Phase 1950-1970 postpozitivizmus rigidní kvalitativní výzkum Becker, Glaser &Strauss nové přístupy k interpretaci Blurred Genres 1970-1986 soupeřící paradigmata narušení hranic žánrů a disciplín Geertz výzkumník jako autor? Crisis of Representation 1986-1990 - témata společenského rodu, třídy a rasy výzkumník jako aktér studovaných procesů Postmodern / Present Moments 1990- místní, situačně omezené teorie výzkumník jako aktivista

Některé druhy kvalitativních přístupů zakotvená teorie (Glaser, Strauss) analýza diskursu etnometodologie (H. Garfinkel) narativní přístup

Příklady kvalitativních výzkumů ČR psychologie umění (I. Čermák) drogová problematika (M. Miovský) psychologie řízení (K. Pavlica) výzkum rodin (I. Sobotková)

Zdroje Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (Eds.) (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Hoskovec, J., Sedláková, M. Nakonečný, M. (1996). Psychologie XX.století. Praha: FF UK. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář. Sedláková, M. (1982). Úvod do studia obecné psychologie. Praha: Karolinum. Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Štepaníková, I., Čermák, I. (1999). Vztah mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. In D. Heller et al. (Eds.) Kvantitativní a kvalitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV ČR.