Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně
2 eLearning na MZLU postupný rozvoj postupný rozvoj nekoordinované aktivity jednotlivých učitelů nekoordinované aktivity jednotlivých učitelů nerovnováha mezi fakultami nerovnováha mezi fakultami diskuse o volbě přístupu k řešení diskuse o volbě přístupu k řešení projekt ELIS projekt ELIS
3 Cíle projektu ELIS rozšíření informačních systémů university rozšíření informačních systémů university o systémy zaměřené na výuku vytvoření prostředí pro možné zavedení a podporu distančních forem vzdělávání vytvoření prostředí pro možné zavedení a podporu distančních forem vzdělávání zefektivnění některých aktivit v rámci současných forem studia (testování, distribuce učebních zdrojů, přenos organizačních informací, …) zefektivnění některých aktivit v rámci současných forem studia (testování, distribuce učebních zdrojů, přenos organizačních informací, …) zlepšení použití ICT v rámci výukového procesu zlepšení použití ICT v rámci výukového procesu provádění osvěty ve využívání nástrojů ICT a představení výhod eLearningu provádění osvěty ve využívání nástrojů ICT a představení výhod eLearningu
4 eLearningový systém ELIS platforma pro rozvoj eLearningu platforma pro rozvoj eLearningu komplexní přístup komplexní přístup webový informační systém webový informační systém vlastní vývoj vlastní vývoj integrální součást architektury IS/ICT univerzity integrální součást architektury IS/ICT univerzity objevují se problémy (technické, koncepční, organizační, …) objevují se problémy (technické, koncepční, organizační, …)
5 Důvody vlastního vývoje dominantní pozice UIS na MZLU v Brně dominantní pozice UIS na MZLU v Brně možnost vysoké míry integrace výsledky možnost vysoké míry integrace výsledky analýzy existujících LMS systémů a stavu na jiných vysokých školách analýzy existujících LMS systémů a stavu na jiných vysokých školách poměrně nenáročné úvodní požadavky na systém poměrně nenáročné úvodní požadavky na systém flexibilita a nezávislost flexibilita a nezávislost
6 Znaky vývoje samostatný vývojový tým samostatný vývojový tým iterativní vývoj iterativní vývoj modulární struktura modulární struktura agilní metodiky agilní metodiky využití XML aplikací využití XML aplikací portálové řešení přístupu portálové řešení přístupu
7 Stanovení koncepce systému vymezení pozice systému vymezení pozice systému podpůrný nástroj studia podpůrný nástroj studia podpora všech základních eLearningových aktivit podpora všech základních eLearningových aktivit identifikace metodických východisek identifikace metodických východisek z uživatelského pohledu integrace na datové a prezentační vrstvě z uživatelského pohledu integrace na datové a prezentační vrstvě definice uživatelských rolí definice uživatelských rolí vymezení prioritních části systému vymezení prioritních části systému
8 Schéma systému
9 Ukázka systému
10 Integrace snaha o maximální míru integrace snaha o maximální míru integrace neredundance dat na univerzitě neredundance dat na univerzitě jednotná správa uživatelů jednotná správa uživatelů zajištění standardizovaného rozhraní zajištění standardizovaného rozhraní sdílení aplikací a funkcí sdílení aplikací a funkcí
11 Specifické problémy vývoje získávání zpětné vazby od uživatelů získávání zpětné vazby od uživatelů automatizované testování automatizované testování bezpečnost bezpečnost vyhodnocování vyhodnocování autorské nástroje autorské nástroje strukturování strukturování interaktivita interaktivita multimédia multimédia matematické texty matematické texty spolupráce spolupráce
12 Podpora standardů neeLearningové neeLearningové WCAG WCAG XML aplikace XML aplikace standardy webového prostředí standardy webového prostředí eLearningové eLearningové metadatový ELIS Core metadatový ELIS Core balení obsahu (export/import) balení obsahu (export/import) snaha o podporu standardizace na úrovni obsahu snaha o podporu standardizace na úrovni obsahu
Děkuji za pozornost