Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Produkce vysokokmenných tvarů krajových odrůd ovoce na Školním statku Děčín – Libverda Erzeungung hochstämmiger Formen einheimischer Obstsorten am schulischen.
Advertisements

Rozmnožování rostlin.
Lukáš Petr 5. A Stonek.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Klíčová aktivita 06 Učebnice Okrasné dřeviny
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_437, 22. sada, Prvouka
Digitalizace výuky Příjemce
Růžovité.
Rostliny v okolí lidských obydlí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Obecná botanika Semena a plody.
Prvouka – 2. ročník „Podzim v sadu“
VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin.
Okolí lidských sídel Sady a ovocné zahrady
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Listy, květy a plody rostlin
Rozdělení ovocných rostlin
Rozmnožování.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
BYLINY A KEŘE LESA 2.
Ovoce.
Plod (fructus).
Rostlinné orgány - stonek
Rozmnožování ovocných rostlin
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Plody.
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
SEMENA A PLODY.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Rostliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-514 Rozmnožování dřevin vegetativní nepřímé Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 5 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
RŮŽOVITÉ Myroslava Palinkash Valerie Sobková Jakub Hrbáč.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 7.ročník_Růžovité Téma: Růžovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Tematický okruh: BIOLOGIE ROSTLIN Název učiva: OVOCNÉ STROMY A KEŘE
Co v metodice nenajdete a je dobré vědět
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
Vyšší rostliny Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_59_Růžovité
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_30_ OVOCE TÉMA: OVOCE
Drobné ovoce.
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Vegetativní rostlinné orgány
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
VY_52_INOVACE_05_ Ovocné stromy a keře
Stonek.
Transkript prezentace:

Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Živá neživá příroda IV Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Přednáška č. 6 Ovocnictví Mgr. Hiklová Ivana

Úvod: Obsah Základní charakteristika ovocných rostlin Uživatelské členění Rozmnožování ovocných rostlin Ošetřování ovocných výsadeb Modelové ovocné rostliny

Ovocnictví Nauka o ovocných rostlinách se nazývá ovocnictví a zahrnuje: 1. Školkařství – rozmnožování a pěstování ovocných sazenic ve školkách. 2. Sadovnictví – pěstování dřevin na trvalém stanovišti až k produkci ovoce. 3. Pomologie – věda, která se zabývá studiem druhů a odrůd a jejich hodnocením. Zařazujeme zde degustační zkoušky

Ovocné rostliny podle stavby nadzemní části dělíme na: 1. Stromy – nadzemní část dřevnatá s výrazně vyvinutým kmenem (jabloň, hrušeň, ad.) 2. Keře – nadzemní část dřevnatá bez kmene. Jednotlivé dřevnaté výhony vyrůstají ze země. (rybíz, líska, ad.) 3. Polokeře – nadzemní část je polodřenatá, (horní část je bylinná a na zimu odumírá) jednotlivé výhony vyrůstají ze země. (maliník, ostružiník) 4. Byliny – nadzemní část je bylinná (jahodník)

Podle plodů dělíme ovocné plodiny na: 1. druhy s plodem dužnatým 2. plodem suchým. Dužnaté plody dělíme na: Suché plody zástupcem je oříšek Některé ovocné rostliny vytvářejí nepravé plody- souplodí. (souplodí peckovic – maliny, ostružiny nebo souplodí nažek – jahody) 2. druhy s Malvice Peckovice Bobule

Uživatelské členění 1. Jádroviny (malvice) 2. Peckoviny (peckovice) 3. Skořápkoviny - oříšek - peckovice 4. Drobné ovoce - bobule - souplodí peckovic - souplodí nažek

Rozmnožování ovocných rostlin: Generativní rozmnožování rozmnožování ze semen Podnož – rostlina na kterou se štěpuje ušlechtilá odrůda technikou očkování a roubování. Podnože množené generativně se nazývají: Plaňka – podnož vypěstovaná ze semen planých stromů. Semenáč – podnož vypěstovaná ze semen kulturní rostliny.

Vegetativní rozmnožování nejdůležitější způsob získávání nových jedinců u ovocných rostlin. Vzniká při něm nový jedinec (dceřiná rostlina) z části původní (mateřské) rostliny. Tento postup množení umožňuje získat velké množství geneticky naprosto shodných jedinců, u kterých jsou zachovány všechny vlastnosti mateřské rostliny. Vegetativním množením nekontrolovaného rostlinného materiálu velice snadno šíří virové choroby. (Klasickým příkladem je šíření virové šarky u slivoní).

Očkování Očkování spočívá v tom, že ve výšce 0,1 až 0,2m nad zemí vsadíme seříznuté očko ušlechtilé odrůdy se štítkem na očištěnou podnož. Technika očkování - T-řez očkovacím nožem nařezáváme kůru podnože včetně lýka do tvaru písmene T a do vzniklé štěrbiny vsuneme očko se štítkem. očko T-řez

Roubování Roubování je způsob zušlechťování ovocných a okrasných stromů, vinné révy a keřů. Spočívá v přenesení části rostliny (roubu) na jinou rostlinu (podnož) a jejich funkční spojení (srůstem). Roubování obyčejnou kopulací Roubování plátkováním Roubování na kozí nožku

Dělením trsů – dělení matečné rostliny- každý nový jedinec má dostatečný kořenový systém i nadzemní část. (maliník) Odkopy – odkop, je rostlina, která vyrůstá z adventivního pupene mateřské rostliny. (švestky,višně) Hřížením – hříženec se vypěstuje z jednoletého výhonu pohříženého do země, který po určité době zakoření. (bobulové ovoce) Množení šlahouny - jde o oddělování zakořeněných i nezakořeněných šlahounů (jahody). Hřížením

Kmenné tvary určuje výška kmene, rozlišujeme: Vypěstovaný stromek sestává ze tří částí: žádané odrůdy, která tvoří korunku kmenotvorné odrůdy (mezikmenu) podnože (kořenů) upevňující rostlinu v půdě Kmenné tvary určuje výška kmene, rozlišujeme: Vysokokmeny - do 2m (alejové stromy) Polokmeny – do 150 cm (jabloně, slivoně, meruňky) Čtvrtkmeny – do 100 cm Zákrsky – do 60 cm

Ošetřování ovocných výsadeb Ovocné dřeviny usměrňujeme v růstu a plodnosti především řezem a hnojením. Řez – tvarování koruny je podmíněno biologickými a ekonomickými hledisky. Řez ovlivňuje – růst koruny i kořenového systému, plodnost, množství a kvalitu ovoce, životnost a zdravotní stav ovocných dřevin. Řez v období vegetace podporuje plodnost, řez v období vegetačního klidu podporuje růst. Řez – letní, zimní, dlouhý, krátký, udržovací, zmlazovací ad. Hnojení – můžeme jím ovlivnit plodnost a kvalitu sklizně ovoce. Živiny doplňujeme – statkovými i průmyslovými hnojivy

Jabloň domácí (Malus silvestris)

Hrušeň obecná (Pyrus communis)

Třešeň (Prunus)

Broskvoň obecná (Prunus persica vulgaris)

Meruňka obecná (Prunus armeniaca vulgaris)

Líska obecná (Corylus avellana)

Ořešák královský (Juglans regia)

Rybíz (Ribes)

Ostružiník maliník (Rubus idaeus)

Jahodník (Fragaria)

Děkuji za pozornost Přeji hezké odpoledne Hiklová Ivana