Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /2 AutorHana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-1/16 Název DUMSkladba – základní skladební dvojice Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětČeský jazyk Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika základní skladební dvojice – podmětu a přísudku Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Podmět, přísudek Datum
Skladba – základní skladební dvojice Náplň výuky: Základní skladební dvojice Podmět Druhy podmětu Přísudek Druhy přísudku Typy větných členů
Základní skladební dvojice Je tvořena podmětem a přísudkem Tyto větné členy jsou rovnocenné, žádný není řídící ani závislý Obr. 1
Podmět Mluvnicky nezávislý na jiném větném členu Ptáme se 1. pádem (kdo? co?) Vyjadřuje původce o děje (Chlapec zpívá.) o nositele činnosti (Listí se zelená.) o vlastnosti (Obraz byl krásný.) o stavu (Všichni byli zdraví.) o cíl děje (Obilí se sklízí.) Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem, přídavným jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem Obr. 2
Přísudek Mluvnicky nezávislý na jiném větném členu Ptáme se: Co dělá podmět? Vyjadřuje o děj (Petr pracuje.) o vlastnost (Petr je mladý.) o stav (Petr spí.) o změnu stavu (Petr omládl.) Bývá vyjádřen slovesem, přídavným jménem, podstatným jménem, citoslovcem Obr. 3
Druhy přísudku slovesný Pavel čte. Děti si hrají. slovesný jmenný Zahrada je krásná. Loupit není koupit. neslovesný Myš šup do díry. Kniha – přítel člověka. Obr. 4
Typy větných členů holý Pes štěkal. rozvitý Sousedův pes štěkal. Obr. 5
několikanásobný výrazy se oddělují se čárkami Sousedův, náš i váš pes štěkal. postupně se rozvíjející výrazy se neoddělují čárkou Nejznámější současné české plemeno je vlčák. Obr. 6
Kontrolní úkoly Najdi podměty a přísudky 1.Přišel pozdě, protože zaspal. 2.Nejbližší hrad byl postaven v gotickém slohu. 3.Přijdeš k nám zítra na večeři? 4.Současný český básník vystoupí na besedě v knihovně. 5.Bílé, žluté a červené tulipány zdobily babiččinu zahrádku.
Kontrolní úkoly – řešení: Najdi podměty a přísudky 1.Přišel pozdě, protože zaspal. (ON) 2.Nejbližší hrad byl postaven v gotickém slohu. 3.Přijdeš k nám zítra na večeři? (TY) 4.Současný český básník vystoupí na besedě v knihovně. 5.Bílé, žluté a červené tulipány zdobily babiččinu zahrádku.
Seznam obrázků: Obr. 1: fotomek, [vid ], dostupné z: Obr. 2: Gina Sanders, [vid ], dostupné z: Obr. 3: tigatelu, [vid ], dostupné z: Obr. 4: Matthew Cole, [vid ], dostupné z: Obr. 5: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 6: julien tromeur, [vid ], dostupné z:
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN
Děkuji za pozornost