AKD 1 (7/5) Transformace – vytváření nových proměnných: COMPUTE → SUMA celkový počet knih Konstanta → Student FHS COUNT → knihomol (2 x III. Tercil)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
Advertisements

Neparametrické metody a analýza rozptylu (lekce 3-7)
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Chováme králíčky Liší se tato tři králičí plemena hmotností?
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
SB029 Dodatek k přednáškám Základy analýzy dat a SPSS
Analýza variance (Analysis of variance)
Analýza kvantitativních dat I.
Analýza dat.
Základy ekonometrie Cvičení září 2010.
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Porovnání středních hodnot: t-test, ANOVA, Tukeyho m.v.p.
Analýza kvantitativních dat II. Analýza chybějících hodnot (missing values) Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 23/5/2012 UK FHS Historická.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Poučení z AKD I., II poslední aktualizace
Lineární regrese.
Analýza kvantitativních dat I./II. & Praktikum elementární analýzy dat
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Úvod: Vytvoření datové matice a pořízení dat Výzkum TV & knihy Jiří Šafr FHS UK, HiSo a ŘS Analýza kvantitativních dat AKD I. (II.) / Praktikum LS 2011,
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Lineární regrese.
Lineární regresní analýza
Závislost dvou kvantitativních proměnných
Práce s výsledky statistických studií
V. Analýza rozptylu ANOVA.
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Jednoduchý lineární regresní model Tomáš Cahlík 2. týden
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 5/6/2014
Třídění 2. a 3. stupně: orientační mapa možností bivariátních analýz
Map of bivariate analyses configuration (bivariate and trivariate) UK FHS Historical sociology (2014) Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 2/6/2014.
Popisná analýza v programu Statistica
Úvod: Vytvoření datové matice a pořízení dat Výzkum TV & knihy Jiří Šafr FHS UK, HiSo a ŘS Analýza kvantitativních dat AKD I. (II.) / Praktikum LS 2011,
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
PSY117/454 Statistická analýza dat v psychologii II Seminář 7 - 8
Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )
Sledujeme (např.): Chceme prokázat: závisí plat na dosaženém vzdělání? závisí plat na dosaženém vzdělání? je u všech čtyř strojů délka výlisků srov- natelná.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Korelace Korelace obecně je míra kvality (vhodnosti, těsnosti) nalezeného regresního modelu pro daná data; vychází z hodnot reziduí V každém typu regresního.
Opakování – přehled metod
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Stručný přehled modelových rozložení I.
Dvoufaktorová analýza rozptylu
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 22/2/2017
Induktivní statistika
Historická sociologie, Řízení a supervize
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
Popisná analýza v programu Statistica
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Parciální korelace Regresní analýza
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
T-testy, neparametrické metody a analýza rozptylu (lekce 5-6)
Analýza kardinálních proměnných
Lineární regrese.
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 21/2/2018
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 27/2/2019
Třídění 2. a 3. stupně: orientační mapa možností bivariátních analýz
Analýza kvantitativních dat I./II.
Základy popisné statistiky
Transkript prezentace:

AKD 1 (7/5) Transformace – vytváření nových proměnných: COMPUTE → SUMA celkový počet knih Konstanta → Student FHS COUNT → knihomol (2 x III. Tercil)

K úkolu: Třídění 3.stupně DATA: FHS2013_TVaKnihy.sav Existuje vztah mezi celkovým počtem přečtených knih [knihy_celk] a oborem/formou studia [Studium3k] ? Pokud ano, platí tento vztah (tj. rozdíly v počtu přečtených knih) stejně pro muže a ženy v rámci tří oborů/formy studia, a nebo existují genderové odlišnosti intenzity čtení knih uvnitř oborů?

Postup řešení: 1. Základní bivariátní vztah Nejprve budeme řešit jako proměnné: závislá kardinální [knihy_celk] →průměry × kategoriální [Studium3t] × kategoriální [pohlavi]. 1.Vztah Celkový počet knih [knihy_celk] a obor [Studium3k] → z minulého semináře:

Zároveň ale víme, a)že počet přečtených knih souvisí s genderem: ženy čtou více než muži: b)a také, že obor/typ studia je částečně genderové specifický: Postup řešení: 2. Další (možné) bivariátní vztahy

Postup řešení: 3. Třídění 3.stupně → kontrola faktoru (pohlaví) Souvislost mezi počtem přečtených knih a genderem není v rámci oborů/typu studia stejná: Zatímco na KŘS rozdíly mezi muži a ženami nejsou, tak na HiSo AKD je vztah obrácený: v denním studiu čtou více ženy (asi o 7 knih), ale v kombinovaném studiu je tomu naopak – více knih přečetli muži (asi o 3 knihy). Nicméně zde při interpretaci pozor na nízké četnosti (i když zde jde o celou populaci nikoliv výběr), také věcné rozdíly (v počtu přečtených knih) jsou poměrně malé.

Syntax v SPSS *Bivariátní vztahy - třídění 2.stupně. MEANS knihy_celk BY Studium3k. MEANS knihy_celk BY pohlavi. CROSSTABS Studium3k BY pohlavi /CEL COL. *Samotné třídění 3.stupně. MEANS knihy_celk BY Studium3k BY pohlavi/ STATIST ANOVA. Poznámka: poslední specifikace ANOVA nám mj. spočítá koef. EtaSq → podíl vysvětlené variance závislé proměnné kategoriemi nezávislé – kategoriální proměnné (velikost „effect size“ v F-testu).

Malý exkurz do vícerozměrné analýzy (rozptylu - ANOVA) Hodnota dílčích koeficientů EtaSq nám říká, že oborem studia vysvětlíme asi 6 % z celkově modelem vysvětlené variance v počtu přečtených knih, pohlavím „skoro nic“ (0,3 %) a kombinací (interakcí) Oboru/typu studia a pohlavím 2,8 %. Celkově model vysvětluje 9,5 % variance v počtu přečtených knih (Adj. Rsq). Zajímavé je, že kombinací Oboru/typu studia a pohlavím vysvětlíme „ještě něco navíc“ v počtu celkově přečtených knih, než jen bivariátně pouhým Oborem/typem studia. Viz graf, který naznačuje interakci mezi oborem studia a genderem.

V SPSS: Zadání vícerozměrné analýzy rozptylu ANOVA (v GLM) UNIANOVA knihy_celk BY Studium3k pohlavi /METHOD = SSTYPE(3) /INTERCEPT = INCLUDE /PLOT = PROFILE( Studium3k*pohlavi ) /PRINT = DESCRIPTIVE ETASQ /CRITERIA = ALPHA(.05) /DESIGN = Studium3k pohlavi Studium3k*pohlavi. Poznámka: zde se nejedná o výběrová data, proto nezávislé proměnné (studium a pohlaví) zadáváme jako „Fixed- effects factors“ (protože všechny jejich hodnoty jsou v datech zastoupeny).