Neúrazové urgentní stavy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příznaky onemocnění dýchacího systému.
Advertisements

NEMOCI KREVNÍHO OBĚHU.
VY_32_INOVACE_PPM13560NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Epilepsie, DM.
EPILEPSIE Vypracoval: Josef Kočárek, IVETA SLAVÍKOVÁ, SIMONA LIŠKOVÁ
Digitální učební materiál
První pomoc Úrazy ve škole.
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
Oxid uhelnatý Bc. Eliška Borůvková, 1. OVZN
ZÁKLADY 1. POMOCI část 3 – Neúrazové stavy
ANAFYLAKTICKÝ ŠOK v dětském věku
Nemoci oběhové soustavy
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
Astma bronchiále(astma)
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
Neúrazové stavy.
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. šok.
Cukrovka Diabetes mellitus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
AKUTNÍ STAVY U DĚTÍ NEZPŮSOBENÉ ÚRAZEM
ŠOK.
Dušení, bolesti břicha, poranění očí a uší, klíště, uštknutí zmijí
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
AFRIKA NEVŠEDNÍMA OČIMA NEMOCI
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Civilizační choroby autor VM:Ing.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
Krvácení – vnitřní.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Poranění dutiny břišní. Příčiny: přímé násilí působení dynamických sil – vliv setrvačnosti (poranění nebo odtržení břišních orgánů vlivem náhlé ztráty.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Neodkladná resuscitace
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Alergie je přehnaná reakce imunitního systému na určité, tělu cizí látky, nacházející se v okolním prostředí Alergie je přehnaná reakce imunitního systému.
Školení první pomoci
Základní životní funkce vědomí
ALERGIE.
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
7. První pomoc - POŠKOZENÍ CHLADEM Mgr
10. První pomoc - neúrazové stavy
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
Interní stavy Astma, alergie, cukrovka,
2. První pomoc – bezvědomí
Monika Dušová Simona Tomková
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
Kurz první pomoci Marcela Balatková (studentka 1.LF UK)
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_33 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Časté neinfekční choroby - alergie.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
První pomoc při projevech různých onemocnění
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
Záchvatovitá onemocnění v ordinaci zubního lékaře
Alergie a anafylaktický šok
DM - komplikace.
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
Křeče Z. Rozkydal.
Cévní mozkové příhody Z. Rozkydal.
Šok Z. Rozkydal.
Epileptický záchvat Z. Rozkydal.
Cukrovka Diabetes mellitus VY_32_INOVACE_07_36.
Transkript prezentace:

Neúrazové urgentní stavy Podle výukové prezentace MUDr. Vojtěcha Peřiny a Bc. Barbory Zuchové upravila Mgr. Zdeňka Kubíková 10/ 2007

Infarkt myokardu omezení nebo přerušení dodávky O2 k srdečnímu svalu bolest na hrudi, často opakovaná nauzea, zvracení, pocení, neklid, strach ze smrti, dušnost

Léčba: volání ZZS uklidnění poloha v polosedě nepodávat tekutiny U léčených pacientů se aktivně ptát po lécích.

Cévní mozková příhoda přerušení přívodu krve do mozku-ischemie krvácení do hlavy různé stupně závažnosti Příznaky: od zmatenosti , ochrnutí části těla, zhoršení slovní komunikace (může připomínat opilost) až po okamžitou smrt Náhlá bolest hlavy, poprvé v životě, u lidí do 30 let – podezření na subarachnoidální krvácení - ZZS

První pomoc cévní mozková příhoda kontrola životních funkcí pacient při vědomí – absolutní klid, bez pohybu !!! pacient v bezvědomí …. neprodlené volání ZZS 155

Astmatický záchvat Příznaky: dušnost při výdechu, sípání, kašel Bronchiální astma je chronické alergické onemocnění bronchů projevující se záchvaty zúžení průsvitu bronchů jako neadekvátní reakce na různé podněty (např. psychický stres, námaha, zevní alergeny). Příznaky: dušnost při výdechu, sípání, kašel Pomoc : poloha výzva k aplikaci léků (sprej) ZZS 155

Cukrovka – Diabetes mellitus - porucha regulace hladiny cukru v krvi (glykémie).Nemocný si aplikuje hormon inzulín nebo bere léky. Každý léčený diabetik by měl mít u sebe průkaz! hyperglykémie - ještě neléčený nebo špatně léčený pacient kóma během desítek hodin a dní hypoglykémie - po aplikaci inzulínu se nenají nebo sportuje, případně si aplikuje větší množství kóma během desítek minut až několika hodin

První pomoc - cukrovka Příznaky: porucha vědomí, možný zápach z úst, hlad, bolest hlavy, slabost, motorický neklid Pomoc: předpokládáme spíše hypoglykémii při vědomí - sladký nápoj nebo cukr bezvědomí – kontrola životních funkcí ZZS 155

Náhlé příhody břišní akutní příhoda z mnoha příčin plošná nebo lokalizovaná bolest, často šokující prknovité stažení svalů břišní stěny (není vždy) zvracení, pokles TK, nitkovitý puls, rozvoj šoku, někdy teplota okamžitý transport na chirurgii – ZZS 155 - nedávat napít - chladit místo bolesti - úlevová poloha @ - nepodávat léky proti bolesti

Generalizovaný záchvat křečí nejčastější příčinou epilepsie a u dětí febrilní křeče Příznaky: porucha vědomí, neschopnost komunikovat může být mnutí rukou, mlaskání, výkřik... při velkém záchvatu celkové křeče a záškuby trvající několik sekund, často krátké bezdeší, pokousání jazyka, možné pomočení, pokálení a pěna u úst po záchvatu bezvědomí, ztráta paměti, dezorientovanost Pomoc: zabránit sebepoškození, ne násilí... po záchvatu kontrola životních funkcí u febrilních křečí snižovat horečku (studené zábaly) ZZS 155

KOLAPS náhle vzniklá porucha vědomí vzniká nedokrvením mozku např. při únavě, vyčerpání, úlek, rychlé postavení atd.

Uzavření dýchacích cest otokem primární zástava dechu Uzavření dýchacích cest otokem po bodnutí hmyzem (včela, vosa), hlavně u alergiků u kojenců a batolat prudký zánět v oblasti hrtanu (virová laryngitida nebo epiglotitida) Příznaky: dušnost při vdechu, kašel, pak cyanóza, u infekcí předchází příznaky chřipky První pomoc: rychle ZZS 155, chlazení, poloha vsedě

Hyperventilační tetanie Nadměrným dýcháním dochází ke změně pH krve s charakteristickou křečí (tetanie). Vzniká: hysterie, volní hyperventilace, výkon Pomoc: zpětné dýchání do sáčku Vzniká: při potápění na nádech dojde nadměrným dýcháním k poklesu hladiny CO2 v krvi -> chybí stimul k nádechu. Pokud se postižený nenadechne, dochází k poklesu hladiny O2 v krvi pod kritickou hodnotu a k bezvědomí. Pod vodou je to osudné!!!

Akutní stavy v psychiatrii psychomotorický neklid + agrese stavy zmatenosti sebevražedné jednání V provizorních podmínkách obtížně řešitelné: - snaha navázat kontakt - mluvit srozumitelně - nepřibližovat se blíže než 2 m - nezůstávat o samotě s postiženým - v případě nutnosti fyzického omezení je ideální mít na každou končetinu jednoho pomocníka