Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Vliv reálného prostoru na vícekanálový přenos
Akusticky známé prostory velká koupelna malý prostor, akusticky „tvrdý“, krátký a silný dozvuk ložnice malý prostor, velké tlumení, téměř bez dozvuku hala, tělocvična velký prostor – dlouhý dozvuk, nesrozumitelnost obývací pokoj? volný prostor – bez dozvuku
Velké a malé poslechové prostory koncertní sál tvarové řešení celku i detailu vliv doby zpoždění odraženého signálu obyvák tvarové řešení určuje zvlnění na nízkých kmitočtech minimální doba příchodu odražené vlny poslech v blízkém poli – omezení vlivu prostoru většina energie jen v první vlně, bez vlivu odrazu přesná lokalizace směru
Poslechový prostor velmi významný vliv na poslech při návrhu by měl být součástí poslechového zařízení v prostoru tvaru kvádru vzniká tzv. stojaté vlnění: největší pohyb – kmitna (zesílení zvuku) bez pohybu – uzel (ztišení zvuku)
Vlastní kmitočty prostoru Kvádrová místnost o stranách a, b, c: f x = ( ) 2 + ( ) 2 + ( ) 2 2 c0c0 * a k b l c m f x - kmitočty, na kterých vzniká v dané místnosti stojaté vlnění – někde uzly a někde kmitny. Tento vzorec platí i pro vnitřní prostor reprobedny. C 0 – rychlost zvuku [ 340 m/s ] k, l, m - libovolná celá čísla, včetně nuly a : b : c optimálně ve Zlatém řezu Ve čtvercové místnosti se zdvojnásobí účinek uzlů a kmiten.
Vliv místnosti na frekvenční charakteristiku poslechu Kmitočtová charakteristika kvalitní, malé, dvoupásmové, reproduktorové soustavy, změřená tím nejobvyklejším způsobem, t.j. ve volném prostoru (v akustické bezodrazové komoře): +/- 3 dB 60 Hz – 20 kHz
Kmitočtová charakteristika stejné reprosoustavy v poměrně kvalitním poslechovém prostoru typu „obyvák“ – vliv stojatého vlnění: +/- 12 dB 40 Hz – 20 kHz Vliv místnosti na frekvenční charakteristiku poslechu
Kmitočtová charakteristika stejné reprosoustavy v poslechovém prostoru typu „obyvák“ s rezonancí kolem 100 Hz: +/- 17 dB 20 Hz – 20 kHz Vliv místnosti na frekvenční charakteristiku poslechu
Vícekanálový přenos stereofonní sestava - teorie max. 60°
Vícekanálový přenos stereofonní sestava – praxe, různé tlumení stěn
Vícekanálový přenos stereofonní sestava – plocha dobrého poslechu
Vícekanálový přenos sestava 5.1 – plocha dobrého poslechu max. 60° 60° ?
Vícekanálový přenos výškové umístění reprosoustav -všechny výškové reproduktory by měly být v rovině uší sedícího posluchače -u PC málokdy splněno
Použité zdroje: