Mediace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Mediace Radka Janebová.
Komunikační dovednosti
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
ing. Šárka Jarolímková, J. Čarka 1863/VII, České Budějovice
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Konflikty a způsoby jejich řešení
Asociace mediátorů České republiky,o.s. Liga otevřených mužů
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ZAVEDENÍ MEDIACE DO OBLASTI PÉČE O RODINU volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Způsob řešení mezilidských konfliktů
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
Psychologie II Sociální psychologie
Skupinové interview (Focus group)
Profesní etika JUDr. Maxim Tomoszek.
Komunikace s rodiči.
Rozhodovací procesy.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Teorie vzdělávání dospělých
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Andrea Brožová Doubková
Vyjednávaní a Mediace.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Ekonomika malých a středních podniků
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Mediace

Co je mediace? Metoda rychlého a kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů za asistence třetí neutrální strany - mediátora, který vede jednání sporných stran tak, aby mohly vytvořit vzájemně přijatelnou dohodu. Jedná se o neformální proces řešení konfliktu, ve kterém jsou obě strany přítomny dobrovolně.

Definice mediace „Mediace je zásah do konfliktu třetí, neutrální stranou, která pomáhá konfliktním stranám ve vedení nebo řešení jejich sporu.“ (Duffy, Grosch, Olczak, 1991) „Mediace je proces facilitace řešení sporu dvou stran směřující k dohodě. Cílem je spokojenost stran větší než v ostatních variantách řešení sporu. Žádoucím produktem je trvanlivost dohody a otevřenost stran k vyhovující úrovni další vzájemné komunikace.“ (Kříž, 2000)

Cíl mediace Vyvážená, reálná, konkrétní, časově vymezená, dosažitelná a měřitelná dohoda. V případě, kde to zákon vyžaduje, je mediační dohoda předkládána soudu ke schválení. Mediátor pomáhá stranám zlepšit momentální situaci a zaměřit se na podstatné věci v budoucnosti.

Výhody mediace pro klienty dobrovolná účast stran soukromí a záruka uchování důvěrných informací kontrola nad procesem řešení sporu a jeho výsledkem pochopit druhou stranu a sami být pochopeni ve vnímání a prožívání dané situace ujasnit si potřeby, očekávání a zájmy svoje i druhé strany snížit napětí a zlepšit vzájemné vztahy a navzdory dočasným sporům si uchovat a zkvalitnit prostor pro případnou budoucí spolupráci vyhnout se soudnímu sporu a snížit tak časové i finanční investice jednat v neformálním a bezpečném prostředí výrazně lepší spokojenost zúčastněných stran s formou dohody a jejího následného dodržování

Kdy lze mediaci využít? Strany, které jsou ve vzájemném vztahu, jsou závislé na vyřešení sporu, protože obě přispěly svým chováním a konáním k vytvoření konfliktu. Pokud to tak není, bude jen na dobré vůli druhé strany, aby udělala něco pro stranu, která se cítí poškozená. Obě strany mají jistý pocit zodpovědnosti za konflikt mezi nimi. Pokud to tak není strany odmítají jakoukoliv spolupráci. Spor a jeho potenciální řešení dává prostor pro hledání dohod, které vyhovují oběma stranám. To znamená, že existuje více něž jedno či dvě možnosti řešení. Strany jsou spolu schopny komunikovat alespoň na minimální úrovni tak, aby byla možná výměna nových informací. Strany ani jejich právní zástupci nezastávají názor, že ve sporu nutně musí být jedna strana vítězem a druhá poraženým. Obě strany souhlasí s účastí na mediaci.

Situace nevhodné pro mediaci vítězství znamená nutně porážku druhé strany jde o základní občanská a ústavní práva, trestné činy jedna strana použije vůči druhé straně hrozeb nebo fyzického násilí jedna strana není ochotná dát k dispozici veškeré relevantní informace a odmítá jejich objektivní ověření pasivní účastníci, kteří chtějí řešit konflikt i za cenu zřeknutí se vlastních práv zneužívání návykových látek patologické rysy osobnosti a agresivní tendence v chování, kteří ani při odděleném jednání nejsou schopni produktivní diskuse když si jedna ze stran přeje, aby rozhodnutí udělala nějaká autorita mediátor má morální, etické zábrany nebo předsudky týkající se osob nebo předmětu sporu (viz etický kodex)

Konflikty vhodné pro mediaci Konflikty mezi nájemcem a nájemníkem Konflikty mezi majiteli psů Sousedské konflikty Konflikty mezi věřitelem a dlužníkem Stížnosti spotřebitelů Rodinná a rozvodová mediace Konflikty na pracovišti Konflikty ve škole Napadení Obtěžování (Harrington, 1985 podle Holá, 2003)

Pojetí mediace Všeobecný styl mediace Práce s emocemi jako prostředek pro odhalení opravdových potřeb a zájmů Cílem dohoda a posilování k hledání vlastních řešení Přístup zaměřený na dosažení dohody Styl využívaný soudci, arbitry, právníky a obchodníky Pouze hledání řešení, dosažení dohody Množství oddělených jednání Závěrečnou dohodu sestavuje mediátor Zdůraznění významu pozic Přístup terapeutický Terapeutický potenciál Proces mediace v podání terapeutů obtížně odlišitelný od psychoterapie Přístup kognitivní Mediace procesem rozumovým, intelektuálním, zaměřeným na chování Práce s emocemi považována za neužitečnou Proces je přísně strukturován Přístup transformativní Objevování příležitostí pro posilnění jedince a rozvoj jeho poznání, sebepoznání Fáze: vytvoření kontextu, explorace, uvažování, explorace obrazu možností, rozhodování

Role mediátora Je profesionál v oblasti efektivního vyjednávání ,který řídí proces mediace, s případnou specializací v oblasti projednávaného tématu. Pro uchování své neutrality není mediátor ve sporu nikterak zájmově nebo mocensky angažován, tj. není obhájcem ani poradcem zúčastněných stran, nerozhoduje o jejich případné vině či nevině. Jeho role spočívá v profesionálním vedení procesu a oboustranné podpoře účastníků tak, aby nalezli konstruktivní řešení a překonali sporné otázky v průběhu diskuse. Úkolem mediátora je zprostředkovat mezi stranami oboustrannou výměnu informací, které doposud vzájemně nevnímaly či si je nemohly z nejrůznějších důvodů sdělit. Dále jim napomáhá v definování společných a rozdílných zájmů a na základě toho usnadňuje stranám nalezení oboustranně přijatelných řešení ve všech předmětech jednání. Mediátor také pracuje s emocemi stran, napomáhá k jejich oboustrannému respektování a zajišťuje tak vzájemné porozumění prožívání a vnímání dané situace.

Co mediátor nedělá? radit stranám hodnotit jejich názory a skutky dávat najevo, že je šokován rozebírat nevědomé motivy účastníků chovat se dominantně prosazovat výklad jedné strany provádět křížový výslech nechat jednu stranu, aby situaci řídila chovat se povýšeně prosazovat vlastní hodnoty a řešení nutit někoho, aby řekl, co si nemyslí vnitřně stát na straně oběti

Fáze mediace Příprava Zahájení mediace Zisk informací Porozumění zájmům Hledání řešení Vytváření dohody Závěrečné slovo

Příprava Cíl: Těžkosti: získat klienty ověřit, zda chtějí konflikt řešit podat informace termín a místo výše honoráře Jak na to? vysvětlit, co je mediace, její zásady, výhody a principy Těžkosti: klientovi není jasná funkce mediátora a vlastní proces mediace klient s mediací nesouhlasí klient se mediátora snaží získat na svou stranu

Zahájení mediace Cíl: Úvodní slovo Těžkosti: Navození atmosféry důvěry a tvůrčího řešení Úvodní slovo Přivítání Představení zúčastněných osob Ocenění, že se účastníci sporu na jednání dostavili Vysvětlení mediačního procesu a role mediátora Vysvětlete jaký bude postup jednání Základní pravidla jednání (forma oslovování, poznámky, zásady slušného chování, časové omezení jednání, orientace v prostředí, pravomoc klientů rozhodnout, pravidla pro oddělená jednání, maximální otevřenost, otázky k nejasnostem, způsob financování, atd.) Zeptejte se, zda chtějí něco vysvětlit Stanovte časové rozmezí Krátce zopakujte účel jednání Nespěchat a přehledně strukturovat. V návalu slov zaniká podstata sděleného. Těžkosti: Jedna strana nechce přijmout pravidla Někdo z účastníku chce mediátora získat na svou stranu

Získávání informací mediátoři naslouchají sporným stranám Klienti sdělují své vnímání konfliktní situace. Své sdělení směřují mediátorovi. Sdělení není nutno (ale je možno) dokládat důkazy. Mediátor naslouchá, podporuje klienty ke sdělování a otevřenosti. Cílem této fáze je získat pro všechny zúčastněné maximum možných informací důležitých pro porozumění sobě i partnerovi. Cílem není odhalit příčiny a označení viníka!!! Na závěr této fáze mediátor shrne sporné body, přeformuluje stížnosti klientů na předměty jednání (užívání neutrálního jazyka, odlišení věcné části konfliktu od pocitů), upozorní na to, co mají partneři společného. Postup: Stanovte, kdo mluví první Požádejte první stranu, aby stručně popsala, jak situaci vnímá a prožívá Parafrázujte, shrnujte, zrcadlete Požádejte druhou stranu o totéž Dejte každé straně další čas, aby své úvodní prohlášení rozvinula Pokládejte otevřené otázky Shrňte, co je oběma stranám společné Shrňte definované zájmy a potřeby obou stran Zaznamenávejte všechny důležité předměty jednání Těžkosti: Porušení pravidla neskákání do řeči Nesouvislý, rozbíhavý projev Strany předkládají návrhy na řešení

Příklady přeformulování Jeho pes štěká celou noc! Ticho, možnost spánku. Nikdy neřekne, že jsem něco udělala dobře! Uznání, pochvala. Lhala mi! Důvěra. Je stále jen s kamarády! Zájem, společně strávený čas.

Porozumění zájmům sporné strany naslouchají jedna druhé Partneři dostávají možnost vzájemné komunikace. Postupné odhalování zájmů, motivů, hodnot, potřeb a porozumění partnerovi. Pozornost z minulosti do budoucnosti. Emočně náročná fáze. Klienti v této fázi mívají tendenci unikat od bolestných témat a soustředit se na první nabídnuté řešení (vychází z pozic a ne ze zájmů) Mediátor používá techniky aktivního naslouchání, přeznačkování. Na závěr mediátor shrnuje získané informace, zaměřuje se na to, co mají partneři společného (např.dobro dětí rozvádějících se) Postup: Chvíle, kdy spolu sporné strany hovoří přímo Jak chápete to, co druhá strana vnímá a prožívá? Každá strana parafrázuje, co řekla strana druhá Technika obrácených rolí: „popište moment, kdy jste měla obavy z …“ Pracujte s oceněním Je ještě něco, co druhá strana neví, nechápe a co by vědět měla? Shrnujte dosažený pokrok Strukturujte

Hledání řešení Hledat vhodná řešení, která by uspokojovala zájmy obou partnerů. Mediátor podněcuje klienty k tvůrčímu, kooperativnímu přístupu a udržuje proces zaměřený na budoucnost. Mediátor využívá technik tvůrčího myšlení V pozdější fázi partneři stanovují kriteria pro hodnocení založená na zájmech. Výsledkem této fáze je soupis řešení, která se klientům jeví jako nejlepší. Postup Rekapitulace Jeden problém Předkládání námětů na řešení v časovém limitu Návrhy zaznamenávejte, ale nevyhodnocujte Rekapitulace návrhů Zúžení množství návrhů Vyjednejte kriteria Nepřijatelné návrhy

Vytváření dohody Přesné formulování dohody. V této fázi může dojít k odhalení dalších problémů a skrytých nepochopení. Podoby dohody: Písemná Ústní Mezidohoda (klienti potřebují konečnou dohodu konzultovat a zvážit) Nezávazná dohoda Dočasná dohoda Dohoda vázaná na určité podmínky Postup: Revidované návrhy řešení Kdo, kde, kdy, co Shrnout dohodnuté Přejít na další bod jednání

Dobrá dohoda Je jednoznačná a pro všechny srozumitelná Je konkrétní, měřitelná, časově omezená Je prakticky uskutečnitelná Počítá se všemi dotčenými Bere v úvahu okolnosti Je konsesuální Nevyvolává nebezpečí jiného konfliktu Uspokojuje všechny účastníky

Závěrečné slovo Mediátor shrne proces mediace a zaměří se především na dosažené výsledky. Závěrečné zhodnocení poskytuje zpětnou vazbu pro klienty i mediátora.

Možné způsoby ukončení mediace Dohoda je dosažena. Dohoda o odkladu nebo přerušení Jednání bude pokračovat v budoucnosti Dohoda o nedohodě Vzájemná dohoda není možná (věcné překážky, personální, falešná očekávání) Dohoda není dosažena Účastníci vědomě rezignují na proces mediace a jednání ukončí