Klasická sociologie (Émile Durkheim)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručné dějiny sociologie
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
DĚJINY SOCIOLOGIE Tereza Vrbová duben 2010.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Emile Durkheim (1858 – 1917). Život E.D. Narozen v židovské rodině s rabínskou tradicí Krátce katolicmus, později agnostik Celoživotní zájem o náboženství.
Sociálně patologické jevy
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Max Weber Emile Durkheim. Max Weber ( ) Vystudoval právo jako hlavní obor, studoval ale také ekonomii, historii, filozofii a teologii – tyto.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie jako věda - opakování
Sociální deviace a patologie
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
August Comte Émile Durkheim Max Weber
Sociálně patologické jevy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Klasická sociologie (Émile Durkheim) Dějiny sociologie II. Klasická sociologie (Émile Durkheim) VY_32_INOVACE_ZSV3r0104 Mgr. Jaroslav Knesl

Klasická sociologie: Émile Durkheim (1858 – 1917) Sociální jev je nezávislý na individuálních projevech člověka, je vnější, vyvíjí na něj nátlak (právo, náboženství, jazyk, móda, kultura), je stavem kolektivního vědomí. Kolektivní vědomí je nepřevoditelné na individuální . Je to jakýsi duch skupiny, nutící člověka k jednání. Utváří se v procesu sdružování se lidí do skupin. Závisí především na geografických faktorech prostředí. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Durkheim.jpg

Klasická sociologie: Émile Durkheim (1858 – 1917) Solidarismus (soudržnost) - vázanost člověka na skupinové cíle a hodnoty - je určujícím faktorem skupinového života. Typy solidarity se utváří v závislosti na hustotě obyvatelstva a možnostech komunikace. Mechanická Je spojena a menší hustotou obyvatelstva. Je přímo podřízena kolektivnímu vědomí. Typické jsou přímé sankce. Organická Je spojena a větší hustotou obyvatelstva. Je spojena s  dělbou práce. Je institucionálnější. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Durkheim.jpg

Klasická sociologie: Émile Durkheim (1858 – 1917) Anomie Sociální desintegrace (rozklad) která je opakem solidarity Je to kritický stav nejasnosti, nejistoty a nesoudržnosti. Pravidla, zákony, normy a hodnoty se rozpadají. Vzniká s nekontrolovaným rozvojem dělby práce bez zpětné integrace. Provedl rozbor sebevražednosti - rozlišoval sebevraždu Altruistickou - v zájmu skupiny Egoistickou - únik ze skupiny Anomickou - v důsledku anomie Náboženství chápe jako promítnutí sociálních vazeb do oblasti nadpřirozena, jež zpětně posiluje integritu skupiny. V uctívání posvátna lidé, aniž by si toho byli vědomi, uctívají vlastní společnost. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Durkheim.jpg

Cvičení: Doplňte chybějící části tvrzení Právo, náboženství, jazyk, móda, kultura jsou příkladem toho, co Durkheim chápal jako sociální jevy. Je na nich typické, že jsou ………………na individuálních projevech člověka a vytváří na něj ………….. Duch skupiny, nutící člověka k jednání, pro kterého Durkheim razí termín ………………………………se utváří v procesu sdružování lidí do skupin a je závislé především na …………………..…… faktorech prostředí. Určujícím faktorem skupinového života je …….……………… (soudržnost), který nutí člověka orientovat se na skupinové cíle a hodnoty. V uctívání posvátna lidé, aniž by si toho byli vědomi, uctívají ……………………………… nezávislé nátlak kolektivní vědomí geografických solidarismus vlastní společnost.

Cvičení: K jednotlivým charakteristikám stavu kolektivního vědomí přiřaďte termíny Durkheimovy sociologie . Je spojena a větší hustotou obyvatelstva a dělbou práce. Pravidla, zákony, normy a hodnoty se rozpadají. Je spojena a menší hustotou obyvatelstva, je přímo podřízena kolektivnímu vědomí a jsou pro ni typické přímé sankce. Organická solidarita Anomie Mechanická solidarita Cvičení: K jednotlivým situacím a místům přiřaďte charakteristický stav společnosti. Poklidný život zemědělských usedlostí v Pošumaví Revoluční Paříž Praha dnes Mechanická solidarita Anomie Organická solidarita

Cvičení: O jaký typ sebevraždy se jedná? Člověk chce uniknou společenským tlakům. V důsledku nejistoty pramenící z rozkladu společnosti. Páchané pro záchranu členů své rodiny. Egoistickou Anomickou Altruistickou K zamyšlení: K jakému typu mají nejblíže sebevraždy následujících osob? Pravděpodobná řešení: Anomická Egoistická Altruistická Jan Palach Ernst Hamingway Sebevražedný atentátník

Další klasikové Karel Marx – ekonomizace sociologie (viz. filosofie 4. ročník) Německá formální sociologie: Ferdinand Tönnies, Georg Simmel – sociologie jako věda o nadčasových formách mezilidských vztahů Psychologizující sociologie: Vilfredo Pareto (viz. Teorie elit) , Gebriel Tarde, Gustav Le Bon (viz. teorie davového chování)

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4