Kompozice krajiny Základy a ukázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
Advertisements

VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
* aneb než se vydáme natáčet… * Kontrola baterií a jejich zásob – obecně platí, že bychom měli mít baterie na přibližně dvojnásobnou až trojnásobnou dobu.
BOŘEŇ Česko.
Zrcadla v praxi Zrcadla nemusí být jen rovinná.
Základy fotografování kompozice snímku
Základy počítačové grafiky III
GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Grafický editor GIMP (10)
Kompozice, zlatý obdélník a zlatý řez
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
VY_32_INOVACE_FOTF10760ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Grafický editor GIMP (10) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Kam s ním? Stromovka Když jsme přišli do Stromovky, hned na prvním rohu byl koš, což je v pořádku. Šli jsme však po vedlejší, dlouhé cestě, která odpadkovými.
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
Mediální kroužek – ÚHEL POHLEDU – REPORTÁŽ – FOTOTECHNIKA.
Stereometrie Užití řezů těles VY_32_INOVACE_M3r0111 Mgr. Jakub Němec.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
VY_32_INOVACE_FOTF11660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základy práce s videokamerou
Tato prezentace byla vytvořena
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
VY_32_INOVACE_FOTF10860ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
GIMP : úpravy fotografií
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_FOTF10960ŠVA V ýukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Videokamera 05 Jak natáčet ?.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Hlavní zásady kompozice – řešení části
Základy počítačové grafiky III
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Filtry obrazu (layer) VY_32_INOVACE_Mul4a0212Mgr. Jiří Mlnařík.
Základy fotografování
V hledáčku k ompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název společnosti Produkty a služby
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
V hledáčku kompozice II.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Grafický editor GIMP (10)
KRAJINA ve fotografii „S krajinami je to jako s lidmi, nikdy je úplně nepoznáme.” Christian Morgenstern.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
V hledáčku kompozice II.
V hledáčku kompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Transkript prezentace:

Kompozice krajiny Základy a ukázky

Základy 1 Pravidlo třetin (Zlatý řez) – umístění objektu mimo střed. Střed jakéhokoliv obrazu není nejvhodnějším místem, na kterém má spočinout vaše oko. Abychom dodrželi pravidlo třetin, představíme si, že plocha záběru je pokryta mřížkou. Při fotografování stromu nebo jakéhokoliv předmětu, objekt umístíme do jednoho z průsečíků mřížky. Nosná linie – pro záběry krajiny se snažíme najít při fotografování takový prvek, který by vedl divákovo oko obrazem zleva doprava či zespoda nahoru. Takovým prvkem může být třeba ubíhající cesta k horizontu, dlouhý stín stromu nebo most přes řeku. Najděte jasný ústřední bod – nenuťte diváka bloudit záběrem a hledat na něm místo kde by se jeho zrak zastavil. Dejte do záběru objekt, který by posloužil jako ústřední bod. Vyjádřete jasně svou představu – U širokoúhlých kompozic vylučte přebytečné prvky, zvláště pak velmi jasná místa, která by mohla odvést divákovu pozornost od hlavního objektu. Odstraňte rušivý objekt z hledáčku tím, že změníte pozici.

Základy 2 Vytvářejte hloubku – použijte minimální zoom a zahrňte do záběru objekty v popředí, ve středních partiích i v pozadí. Vyjádříte tak dojem trojrozměrnosti i u dvojrozměrných kulis. Pomoci mohou i vodící linie a překrývání prvků, jako jsou budovy nebo hory. Závěr – Zkušení fotografové často porušují pravidla, chtějí-li vyjádřit záměr či navodit určitou náladu. Předtím než tato pravidla porušíte i vy, je nutné si je osvojit. Teprve poté co je dokonale zvládnete začněte experimentovat.

Mřížka Klacek zavátý pískem je umístěn přesně v průsečíku mřížky. Horizont Je v horní třetině fotky. Stíny v navátém písku posloužily jako nosné linie, které vedou divákovo oko od spodní časti fotky nahoru.

Nosná linie Jako nosná linie nemusí být jen ubíhající cesta nebo ohrada. Můžeme ji hledat i na obloze. Tento zvláštní mrak vede divákovo oko z levého horního okraje snímku ke kameni, který je ústředním bodem v této fotce. Když si představíte mřížku, tak vzdálený břek je umístěn přesně do dolní třetiny. Mrak jsem komponoval tak aby byl na obloze rozvržen rovnoměrně.

Vyjádřete jasně svou představu Fotografování v lese je obtížné, protože velké množství kmenů působí vždy přeplácaně a zmateně. Ideální situace je když po ránu padne mlha. Mlha eliminuje množství kmenů a když najdete vhodný ústřední motiv, tak vznikne dobrá fotka. Nic se nedá uspěchat, tento křivý strom jsem hledal několik hodin v prudkém svahu Beskydských kopců.

Zachytit pohyb Horizont v horní třetině, strom v průsečíku mřížky. Přední část fotky tvoří rozmazané klasy obilí. Všimněte si, že rozmazaná část tvoří spodní třetinu. Vzdálená část pole se už nejeví tak rozmazaná a opticky je tímto oddělena od rozmazané dolní třetiny. Rozmazání vzniklo díky vichřicí, která hýbala obilím. Pokoušejte se zachytit pohyb, fotografie budou nevšední a plné dynamiky.

Všímejte si detailů Na první pohled nenápadné stopy po zajíci posloužily jako vynikající vodící linie, která vede divákovo oko až ke stromu, který je umístěn podle zákona třetin. Obloha je zase horní třetinou fotografie. Stopy také vedou pohled to beskydského údolí s inverzí. Výrazné zavěje v popředí snímku zdůraznily prostor v záběru. Další prvek, který tvoří prostor je struktura mraků. Vidíte-li zajímavé mraky na obloze, vezměte fotoaparát a jděte fotit na některá z oblíbených míst, kde víte, že by mohl být zajímavá fotka!

Naznačení linie Nosná linie může byt i naznačena směrem, kam by měla loď plout. Oko sleduje směr, kam je loď nasměrována. Dále jsem na snímku zachytil i nápis, který dokumentuje, kde byl snímek vyfocen. Když děláte cestopisné fotky, je dobré aby bylo vidět kde to je foceno.

Cesty nejjednodušší nosnou linií je nejspíš cesta. Ale musíte najít opravdu hodně dlouhou cestu, která vede téměř k horizontu a nejlépe až za horizont. Tyto druhy linie nejen, že vedou divákovo oko, ale zároveň vytváří prostor ve fotografii.

Porušení Pravidla třetin 1 V této fotce je hned několik porušení pravidla o třetinách. Zaprvé: slunce je umístěno uprostřed fotky v horizontálním směru. Zadruhé: Horizont není umístěn v horní třetině fotky. Vysvětlení: ústředním motivem je slunce a dlouhý odlesk slunce v hladině Atlantiku. Obloha nebyla zajímavá a v takovém případě se jí ve fotce nechá jen kousek a někdy se vynechá úplně. Slunce je natolik dominantním bodem fotografie, že jsem si jej mohl dovolit dát do středu. Tohle je nejčastější porušení pravidla třetin. Odlesk slunce v hladině zároveň slouží jako vodící linie, která vede divákovo oko od spodní části fotky ke slunci.

Porušení Pravidla třetin 2 Tady je také porušeno pravidlo. Tentokrát v horizontálním směru. Horizont je umístěn do středu snímku aby vynikl odraz v hladině.