Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Lineární rovnice se závorkami
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Užití Pythagorovy věty – 4. část
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Převody jednotek hmotnosti - 2
Převody jednotek obsahu
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 2 Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Vzájemná poloha dvou kružnic
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 9.ročník Soustava rovnic

Název: Soustava rovnic Anotace: Soustava dvou rovnic o dvou neznámých. Postup při řešení soustavy - kombinace metody sčítací a dosazovací. Různé typy řešení soustavy – jedno řešení, nekonečně mnoho řešení, žádné řešení. V soustavě jsou rovnice se závorkami, zlomky i lomeným výrazem. Správnost řešení je ověřena zkouškou. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k opakování a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu. Snímky jsou určené ke společné i k samostatné práci. Postup po jednotlivých krocích při řešení rovnice zajišťuje animace každého snímku. Ročník: devátý Datum vytvoření: listopad 2011

1.Nejprve upravíme obě rovnice do tvaru: ax + by = c (1. neznámá + 2. neznámá = číslo). 2.Jednotlivé rovnice násobíme takovými čísly ≠ 0 tak, aby u jedné neznámé byly navzájem opačné výrazy (součet = 0). 3.Rovnice sečteme  dostaneme 1 rovnici o 1 neznámé  neznámou vypočítáme. 4.Vypočtenou neznámou dosadíme do nejjednoduššího zápisu rovnice, ze kterého spočítáme 2. neznámou. 5.Řešení ověříme zkouškou do zadané soustavy. 6.Řešení zapíšeme ve tvaru uspořádané dvojice v abecedním pořadí. Postup při řešení soustavy

6x = 3 – 4y Vyřeš soustavu: 2y = 6 – 3x neplatí pro žádné y  Př. 1 -6x – 4y = -12 0y = -9 /. (-2) upravíme do základního tvaru násobíme 2. rovnici sečteme soustava nemá řešení 6x + 4y = -3 3x + 2y = 6 6x + 4y = -3

x – y = -2 Vyřeš soustavu: 3y – 3x = 6 platí pro každé x  Př. 2 0x = 0 /. 3 soustava má nekonečně mnoho řešení 3x - 3y = -6 -3x + 3y = 6  -y = -2 - x y = x + 2 /. (-1) [x ; y=x+2] [0 ; 2],[1 ; 3],[-1 ; 1] [0 ; 2] Zk.: L 1 = = -2 L 2 = = 6 P 1 = -2 P 2 = 6 L 1 = P 1 L 2 = P 2

4.(2 – 3x) = 3.(5 – 2y) – 4 Vyřeš soustavu: 5.(x – 2) = 4.(y – 6) Př. 3 /. 3 8 – 12x = 15 – 6y – 4 5x – 10 = 4y – 24 –12x + 6y = 11 – 8 5x – 4y = – –12x + 6y = 3 5x – 4y = –14 /. 2 –24x + 12y = 6 15x – 12y = –42 –9x = –36 x = 4 / : (-9) 5x – 4y = – – 4y = –14 – 4y = –14 – 20 – 4y = –34 /:(-4) y = 8,5 [4 ; 8,5] Zk.: L 1 = 4.(-10)= -40 L 2 = 5.2 = 10 P 1 = 3.(-12)-4= -40 P 2 = 4.2,5 = 10 L 1 = P 1 L 2 = P 2

2.(x – y) + y = 9 Vyřeš soustavu: 2x – 28 = – 3.(x + y) Př. 4 2x – 2y + y = 9 2x – 28 = – 3x – 3y 2x – y = 9 5x + 3y = 28 /.3 6x – 3y = 27 5x + 3y = 28 11x = 55 x = 5 2x – y = 9 10 – y = 9 –y = – 1 y = 1 [5 ; 1] L 1 = 2.4+1= 9 L 2 =10-28= -18 P 1 = 9 P 2 =-3.6= -18 L 1 = P 1 L 2 = P 2 Zk.:

Vyřeš soustavu: Př. 5 /.20 /.35 5.(a + 7) – 4.(b – 2) = (3a – 1) + 7.(8b – 1) = – a + 35 – 4b + 8 = 80 15a – b – 7 = –105 5a – 4b = 37 15a + 56b = –93 /. (-3) –15a + 12b = –111 15a + 56b = –93 68b = –204/ : 68 b = -3 5a – 4b = 37 5a + 12 = 37 5a = 25 a = 5 [5 ; -3] L 1 = 3-(-1)= 4 L 2 = 2+(-5) = -3 P 1 = 4 P 2 = -3 L 1 = P 1 L 2 = P 2 Zk.:

Př. 6 Vyřeš soustavu: /.(-x) 2y + 3 = 2.(x – 4) – 1 2y – 1 = x 2y + 3 = 2x – 8 – 1 x ≠ 0 –x + 2y = 1 –2x + 2y = –12 /.(-1) – x + 2y = 1 2x – 2y = 12 x = 13 –x + 2y = 1 –13 + 2y = 1 2y = 14 y = 7 [13 ; 7] L 1 = 13:(-13)= 1 L 2 = 14+3= 17 P 1 = 1 P 2 =2.9-1= 17 L 1 = P 1 L 2 = P 2 Zk.:

Př. 7 Vyřeš soustavu: /.2 4u – 2v + 6 = u – v u + 3v = 4 – u + v 3u – v = –6 2u + 2v = 4/ :2 3u – v = –6 u + v = 2 4u = -4 u = -1 / :4 u + v = v = 2 v = 3 [-1 ; 3] L 1 = = -2 L 2 = 4 P 1 = -2 P 2 =2-(-2) = 4 L 1 = P 1 L 2 = P 2 Zk.:

Př. 8 Vyřeš soustavu: /. (y – 1) 3.(x – 2y) = 2.(3y + 2) – 1 y ≠ 1 3x – 6y = 6y + 4 – 1 x + 3 = 2.(y – 1) 3x – 12y = 3 x – 2y = –5 /.(–3) 3x – 12y = 3 –3x + 6y = 15 –6y = 18 y = -3 x – 2y = –5 x + 6 = –5 x = -11 [-11 ; -3] L 1 = 3(-11+6)= -15 L 2 = -8:(-4) = 2 P 1 = 2.(-7)-1= -15 P 2 = 2 L 1 = P 1 L 2 = P 2 Zk.:

Téma: Soustava rovnic, 9.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office 2003 Použitá literatura: učebnice matematiky a pracovní sešity pro ZŠ Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (