Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuPočítačová grafika (III. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastInformační a komunikační technologie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhÚvod do počítačové grafiky Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 2. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice základů počítačové grafiky. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaRastr, vektor, barevná hloubka, zobrazovací soustava, rastrové formáty, vektorové formáty, skener, tiskárna Datum POČÍTAČOVÁ GRAFIKA (III. ČÁST)
RASTROVÁ GRAFIKA Příklad U monitorů se mj. používá rozlišení 1024x768 bodů. Pokud máte 17ti palcový monitor a změříte si jeho rozměry, po přepočítání vám vyjde, že monitor má rozlišen asi 90 DPI
VEKTOROVÁ GRAFIKA obrázky ve vektorové grafice jsou tvořeny pomocí základních objektů a jejich vlastností (např. kruh – střed, poloměr, barva výplně atd.) vektorovými obrázky mohou být např. vizitka, loga firem, reklamní letáky, obrázky klipartu atd. základním zobrazovacím prvkem je vektor
VEKTOROVÁ GRAFIKA kvalita obrazu je dána počtem adresovatelných bodů a maximální délkou čar, při níž obraz ještě nebliká zobrazené objekty jsou určeny svým okrajem pomocí křivky vypočtené ze vzorce data jsou uložena jako seznam kreslících instrukcí, formáty souborů jsou příslušné určitému programu (CDR, AI)
VEKTOROVÁ GRAFIKA nejznámější vektorové editory CorelDraw Adobe Illustrator Zoner Callisto používání vektorové grafiky má své výhody libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázků beze ztráty kvality
VEKTOROVÁ GRAFIKA používání vektorové grafiky má své výhody je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně výsledná paměťová náročnost obrázku je u menší než u rastrového obrázku má i své nevýhody je složitější pořízení obrázku
VEKTOROVÁ GRAFIKA má i své nevýhody překročí-li složitost grafického objektu určitou mezi, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor nehodí se na zápis složitých barevných ploch (fotografie)
ÚVOD DO POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Bezierova křivka. Zdroj: Vektorová grafikal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:hhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika#mediaviewer/Soubor:Bezierova_krivka.svg
OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Co je to vektorová grafika? Jaké znáš vektorové grafické programy?
ZDROJE A PRAMENY 1)Počítačová grafika: [Seminář, Praha, dubna 1977] : Sborník referátů. Praha: [nákl. vl.], 1977, 229, [1] s. Aplikovaná kybernetika. 2)KRŠEK, Přemysl. Základy počítačové grafiky: IZG. 1. vyd. Brno: Fakulta informačních technologií, 2008, 89 s. Aplikovaná kybernetika. ISBN )ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, xvi, 448 s. ISBN )BROOKSHEAR, J, David T SMITH a Dennis BRYLOW. Informatika. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 608 s. ISBN )Vektorová grafikal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:hhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika#mediaviewer/Soubor:Bezierova_krivka.svg