Zkoušky mechanických vlastností Projekt „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, reg.číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/04.0087 Inovace vzdělávacího modulu v nových trendech ve strojírenství KONTROLA A MĚŘENÍ Zkoušky mechanických vlastností ZKOUŠKA RÁZEM V OHYBU Ing. Věra Kozáková Střední průmyslová škola strojnická Tř. 17. listopadu 49 Olomouc
ZKOUŠKA RÁZEM V OHYBU ČSN ISO 148-1 – KOVOVÉ MATERIÁLY- ZKOUŠKA RÁZEM V OHYBU METODOU CHARPY-ZKUŠEBNÍ METODA
Charpyho kladivo [2] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Princip zkoušky rázem v ohybu zkouška spočívá v přeražení zkušebního tělesa s vrubem jedním rázem kyvadlového kladiva za podmínek definovaných touto normou zjišťuje se hodnota nárazové práce, označovaná písmenem KU, KV s indexem 2 nebo 8 Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
KU = f( h1-h2) J(Joule) [3] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Charpyho kladivo [vlastní ] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Charpyho kladivo [4] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zkušební těleso [vlastní] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.astní
Zkušební těleso [1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
V – vrub U – vrub Značka/ Označení symbol Délka Výška Značka/ symbol V – vrub U – vrub Jmen.rozměr (mm) Tolerance (mm) Třída tolerance Délka Výška -Standardní těleso -ZT redukovaného průřezu l h w 55 10 7,5 5 2,5 ±0,60 ±0,0 ±0, 11 ±0, 06 ±0, 05 js 15 js12 js 13 js 12 - Úhel vrubu 1 45o ±2o Výška pod vrubem 2 8 ±0,075 ±0,09 js13 Poloměr zakřivení vrubu 3 0,25 ±0,025 ±0,07 Vzdálenost roviny symetrie vrubu od obou konců 4 27,5 ±0,42 js15 ±042 Úhel mezi přilehlými povrchy zkušebního tělesa 90o Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Umístění zkušebního tělesa 1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Druhy lomů [5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Příčné rozšíření LE [1] [5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vzhled lomu lomová plocha zkušebního tělesa pro zkoušku charpy se často hodnotí prostřednictvím procent smykového lomu, ke kterému došlo rozlišujeme lom smykový a lom štěpný (křehký). české názvy k nim přiřazují i jejich charakteristiky: a) smykový lom je charakteristický pro houževnatý materiál b) štěpný lom pro křehčí materiál Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vzhled lomu [1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Přechodová teplota na křivce kvx-t materiálu je možno vysledovat přechodovou (tranzitní) oblast, v níž dochází v relativně úzkém intervalu teplot k velkému poklesu nárazové práce – dá se říct, že materiál při poklesu teploty přes uvedený interval zkřehne Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
je to teplota charakteristická pro daný materiál šířka teplotního intervalu a jeho poloha na teplotní ose stejně jako velikost poklesu nárazové práce závisí na materiálu poloha tranzitní oblasti na teplotní ose je specifikována pomocí tzv. přechodové neboli tranzitní teploty tt je to teplota charakteristická pro daný materiál Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
[1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
[vlastní]
Skutečné hodnoty [vlastní ]
Zdroje: [1] ČSN ISO148-1 - Kovové materiály-Zkouška rázem v ohybu metodou Charpy- část 1: zkušební metoda. UNMZ 2010 [2] ŠULC, Jan. Technologická a strojnická měření: učební text pro 3. a 4. ročník středních průmyslových škol strojnických. 3., opravené vyd. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury, 1986, 418 s. [3] HLUCHÝ, Miroslav. Strojírenská technologie: učebnice pro 1. a 4. roč. stř. prům. škol. 2. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1978, 356, s. [4] [online]. [cit. 2013-08-08]. Dostupné z http://www.cz.all.biz/charpyho-kladiva-serie-chk15j-50j-g3085 [ 5] [online]. [cit. 2014 08 08]. Dostupné z http://www.fast.vsb.cz/206/cs/resene-projekty/frvs-2011-2894/ Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.