Význam duševního vlastnictví pro Budějovický Budvar, n.p. The Importance of IP for Budweiser Budvar, National Corporation Prague – November 2009 prepared by Helena Lejtnarová
Výrobek / Product Pivo / beer
Formy DV / Forms of IP Ochranná známka / Trademark - národní / national - mezinárodní / international - komunitární / CTM Označení původu, zeměpisné označení / Appellation of origin, geographical indication (AO, PGI)
Ochranná známka, AO a PGI / Trademark, AO and PGI základní cíl: zajištění místa na trhu a známosti u spotřebitele / elemental goal: to ensure a place on a market and a general knowledge in the minds of consumers = shodný / identical prostředky: rozdílné / means: different
Budvar Budweiser Crystal Ochranné známky / Trademarks
Kvalita a původ produktu / Quality and origin of the product Výroba v Českých Budějovicích od 13. st. / Production in the city of Budweis from the 13 th century
výroba založena na odborných zkušenostech a praktických dovednostech získaných generacemi pivovarníků a dále rozvíjených v souladu s novodobými poznatky pivovarnického oboru / the production is based on the professional experiences and practices acquired by generations of brewmasters and further developed in accordance with modern knowledge in the brewer´s field
Jedinečné suroviny / unique raw materials - voda z podzemního jezera / water from ground lake
- chmel - Žatecký jemný aromatický poloraný červeňák / semi-early red-bine Žatec fine aroma hop
-ječmenný slad / barley malt - kvasinky pro spodní kvašení / yeast of bottom fermentation
AO, PGI upozorní konzumenta na zvláštní kvalitu výrobku a jeho jedinečnost / alerts consumers to the special quality of the product and its uniqueness ochrana i v případě výpadku užívání / protection despite the lack of using potenciál růstu / growth potential
Úrovně ochrany / Levels of protection mezinárodní / international l. národní / national l. komunitární / Community l.
Spory na ochranu DV / Disputes for IP protection jiný kraj, jiný mrav / different country – different manners ochranné známky: odlišný přístup k otázce zaměnitelnosti / Trademarks: different approach to the question of similarity příklad / example:
AO, PGI – různé pojetí ochrany / different conception of protection Příklad / Example AO Českobudějovické pivo/Budweiser Bier/Biére de Budweis/Budweis Beer nemůže být chráněno, protože Budweis a Budweiser nejsou názvy zeměpisného místa, ale překladem a přídavným jménem. AO Českobudějovické pivo/Budweiser Bier/Biére de Budweis/Budweis Beer cannot be protected because Budweis and Budweiser are not the names of geographic place but the translation, respective the adjective.
Závěr / Conclusion I přes někdy složité udržení ochrany považujeme tyto instituty DV za důležité pro získání a udržení místa na trhu a pro získání jistoty v obchodních vztazích, což má nemalý vliv i na ekonomickou hodnotu podniku. / Even through sometimes complicate process of keeping protection we find this IP important for obtaining and keeping a place on the market and for receiving certainty in our business relation, both with huge impact to the economic value of the firm.
Na zdraví! / Cheers!